Artregistret/Melanotaenia Trifasciata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Artregistret/Melanotaenia Trifasciata

    Jag tittade lite i artregistret och då bland annat på Ingers fina bild av sin Trifasciata, av denna art finns en mängd varianter. Ingers är troligtvis från Running creek och benämns också Running creek. Det tidigare fotot av Trifasciata som låg inne i artregistret var en bild av Melanotaenia Trifasciata Goyder river, minns det väl för jag hade just denna variant, utseendemässigt skiljer de sig en heldel. Synd att det fotot togs bort. Det hade varit bättre och mer förtydligande att ha kompletterat med Ingers Running creek och de båda varianternas namn. (Ursäkta om jag låter lite Bror Duktig)

    /Johan
    Senast redigerad av Marten64; 21 April 2017, 21:27.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Jag tänker att det i artbeskrivningen kan nämnas att Melanotaenia Trifasciata finns i en rad varianter över ett mycket stort område...

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Tack för kommentaren, kommer att skriva till orten på resp. foto.
      Det ligger ju 3 foton i artbeskrivningen (1 huvudfoto och 2 underfoton) Ingers foto visar en population från Running Creek men vilken av de bägge andra fotona (mitt eller Mark Smiths) visar varianten från Goyden River och vet du var den 3:e kommer ifrån.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4


        Tyvärr inte bästa vinkeln men här är en bild på en av de Goyderriver regnbågar jag hade.
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Tack för kommentaren, kommer att skriva till orten på resp. foto.
          Det ligger ju 3 foton i artbeskrivningen (1 huvudfoto och 2 underfoton) Ingers foto visar en population från Running Creek men vilken av de bägge andra fotona (mitt eller Mark Smiths) visar varianten från Goyden River och vet du var den 3:e kommer ifrån.
          Jag tror att Marks foto också är från Running Creek. Ditt foto, den tidigare artbeskrivningsbilden tror jag ( med ledning av Adrian Tappins "Rainbowfishes") är från Cato river (Den enda Trifasciata där mittbandet inte är svart). Ditt foto hade jag för mig var Goyderriver exemplaret men så var det inte, där hade jag snurrat till det. Min bild ovan är Goyderriver.

          /Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Är det bättre nu?
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Ja nu är det riktigt bra och Informativt.
              Jag menade i och för sig inte att du behövde byta ut huvudfotot även om det lät så.

              /Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Då och då växlar jag ändå foto så det kanske var dags
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...