Har zoopet tappat sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Har zoopet tappat sig?

    Är det jag som har fel inställningar i mobilen eller var Zoopets funktionalitet bättre förr? Vill minnas att man vid besök på Zoopet kunde få upp en lista med alla nya trådar/inlägg sedan sitt förra besök. Nu måste man klicka sig in i varje kategori och se vilka trådar det hänt något i.

    Och varför är menyn "Meddelanden" dubbel högst upp på sidan?

    Och vad är logiken med att man ska gå in på sina meddelanden för att se om någon tråd man följer uppdaterats?

    ​​​​Är det jag som missat något eller blivit för gammal?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    En hel del har förändrats pga av att man skall kunna läsa Zoopet på många olika sätt (i dator, läsplatta, mobil) och att det finns många olika webbläsare.

    Detta har gjort att det är mycket mer jobb att sköta sidan (det blir mer fel vid olika uppdateringar) och att det också på flera sätt blivit krångligare att vara på Zoopet. Meddelanden tycker jag idag funkar helt kass och jag begriper mig inte på den längre.

    Däremot vad gäller inlägg i forumet så kan man ju klicka på sedan sist och då skall man få upp en lista på trådar där det skrivits inlägg sedan man förra gången var på Zoopet så det skall funka. Sedan finns ju också Senaste dygnet, 2 senaste dygnen etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Ja det är inte allt som blir lättare i takt med all utveckling.

      Jag lyckas inte hitta "Sedan sist". Toppen om den är kvar!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av LoGeek
        Ja det är inte allt som blir lättare i takt med all utveckling.

        Jag lyckas inte hitta "Sedan sist". Toppen om den är kvar!
        Nej allt var bättre förr men förr kommer ju inte tillbaks så

        "Sedan sist" hittar du i rullgardinen - Forum och bloggar - och sedan nr 4 uppifrån sett
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Tackar! Tror jag hittade rätt nu även om rullgardinen inte innehåller detta sltwrnativ i min mobil. Jag kan trycka på "Forum" ovan alla kategorier och filtrera på "Sedan sist".

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            [QUOTE=Kjell Fohrman;n2364208]
            Detta har gjort att det är mycket mer jobb att sköta sidan (det blir mer fel vid olika uppdateringar) och att det också på flera sätt blivit krångligare att vara på Zoopet. Meddelanden tycker jag idag funkar helt kass och jag begriper mig inte på den längre.

            Tyvärr måste jag hålla med dig gällande meddelanden, det är kasst. Jag går inte in där längre trots massor av olästa meddelanden och riskerar att missa eventuella PM. Jag får mest upp att inlägg gjorts i trådar jag följer, endel av dessa kanske jag markerat att följa andra har jag endast skrivit något i. Hur som så förstår jag inte heller på mig det längre.

            /Johan

            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #7
              Jag har bytt mobil och tycker det fungerar bra, den gamla kunde vara lite svår att få det att fungera med zoopet. Plattan är inga problem nästan.. Om jag använder en sk emoji så försvinner texten efter den, likaså har jag problem med att få in bilder, de blir små. Men det problemet är nog att jag inte fattat hur man gör. Får man många meddelanden därför att man citeras ofta kanske det blir rörigt har dock inte upplevt det då jag inte får mer än enstaka eller ett par i taget. Måste erkänna att jag inte kommer ihåg hur det var förr
              // Annicka

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11217

                #8
                Forumet köper vi av vBulletin så där måste vi tyvärr gilla läget vid varje uppgradering. Jag har kollat en hel del på andra forum och de är lite olika i svårighetsgrad. Största problemet har varit att få ett bra som fungerar på svenska.

                De delar jag byggt själv hoppas jag ni tycker funkar bra. Det är framförallt artbeskrivningarna och Goldmedlemmarnas akvarium. Är det tokigt där så kan jag ändra.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #9
                  Ursprungligen postat av admin
                  Forumet köper vi av vBulletin så där måste vi tyvärr gilla läget vid varje uppgradering. Jag har kollat en hel del på andra forum och de är lite olika i svårighetsgrad. Största problemet har varit att få ett bra som fungerar på svenska.

                  De delar jag byggt själv hoppas jag ni tycker funkar bra. Det är framförallt artbeskrivningarna och Goldmedlemmarnas akvarium. Är det tokigt där så kan jag ändra.
                  De delar av Zoopet som du konstruerat fungerar mycket bra!
                  Tyvärr stör jag mig på andra delar, till exempel forumet där Regnbågsfiskarna (panikartat (för att något måste göras)) klumpats ihop med Killis och Labyrintfiskar. En ändring som bara ställer till det. Vid tidigare informationssökningar bland exempelvis gamla Regnbågsfisktrådar behövde man endast fundera på om det stod något intressant under en viss rubrik, rubriker som oftast kan vara rätt flummiga. Efter sammanslagningen av de olika arterna måste man nu dessutom även gissa om de "flummiga rubrikerna" handlar om Regnbågar, Killis eller Labyrintfiskar. Inte bra.

                  /Johan
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marten64

                    De delar av Zoopet som du konstruerat fungerar mycket bra!
                    Tyvärr stör jag mig på andra delar, till exempel forumet där Regnbågsfiskarna (panikartat (för att något måste göras)) klumpats ihop med Killis och Labyrintfiskar. En ändring som bara ställer till det. Vid tidigare informationssökningar bland exempelvis gamla Regnbågsfisktrådar behövde man endast fundera på om det stod något intressant under en viss rubrik, rubriker som oftast kan vara rätt flummiga. Efter sammanslagningen av de olika arterna måste man nu dessutom även gissa om de "flummiga rubrikerna" handlar om Regnbågar, Killis eller Labyrintfiskar. Inte bra.

                    /Johan
                    Det finns både för och nackdelar med olika system. Många har tyckt att det är för många kategorier på Zoopet och därför slog vi ihop sådana där det skrevs extremt få trådar.
                    TOTALT har det skrivits 11 trådar om Regnbågar, killis och labyrinter det senaste halvåret och det är tyvärr försvinnande få - nu dyker kategorin upp lite mindre sällan än om det fortfarande hade varit 3 olika.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Upplever att det generellt sett var mycket mer drag i trådarna för några år sedan. Är det inbillning eller syns det i statistiken?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Upplever att det generellt sett var mycket mer drag i trådarna för några år sedan. Är det inbillning eller syns det i statistiken?
                        Nej det gäller för alla hemsidor idag.Det hart tekniskt blivit mycket svårare att sköta en hemsida samtidigt som besökarna har flytt till Facebook.

                        Idag finns det mycket färre hemsidor än för några år sedan och de som har överlevt har betydligt färre besökare. Svårt för att inte säga omöjligt att påverka utvecklingen.

                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Ok då förstår jag. Jag är väl en antikvitet snart som aldrig varit på fjesbook.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...