Uppdateringar av artregistret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Uppdateringar av artregistret

    Ett artregister skall ju vara levande och då menar jag inte bara genom att det skall tillföras nya arter utan att även de gamla artbeskrivningarna skall uppdateras när ny info dyker upp.
    Det kan vara sådant som att en art kanske inte hade odlats den dagen artbeskrivningen skrevs men det har den nu, det kan vara sådant som att det har visat sig att den trivs bättre under andra förhållanden än vad som angivits etc. etc.
    När nya har bättre foton dyker upp så läggs också dessa in.
    Ja mycket kan hända med de gamla artbeskrivningarna och jag har egentligen hela tiden uppdaterat dom även om jag inte talat om detta utan det har skett i all "tysthet".

    Nu kommer jag dock att i denna tråd framöver informera när uppdateringar har gjorts.
    Jag är också mycket tacksam när synpunkter skickas in och när jag får in sådana på en art så gör jag själv en värdering av synpunkterna som inkommit genom att jag kollar upp arten ytterligare.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 August 2016, 10:20.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Magnus Lundström har skickat in synpunkter på en del artbeskrivningar och de arter som har uppdaterats efter detta är
    Toxotes blythii
    Balantiocheilus melanopterus
    Thayeria boehlkei
    Hasemania nana

    Stort tack till Magnus
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Björn Viklund har skickat in synpunkter på en del artbeskrivningar och de arter som har uppdaterats efter detta är
      Acantopsis dialuzona
      Pangio kuhlii
      Yasuhikotakia morleti
      Ambastaia sidthimunki
      Chromobotia macracanthus

      Stort tack till Björn
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        I artregistret hade vi för Xiphophorus montezumae ett foto som var felaktigt. Detta har nu bytts ut mot ett foto som visar korrekt art.
        Stort tack för hjälpen med fotot Robert Knutsson
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 December 2015, 17:47.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Trevligt att få reda på lite info på det som sker "bakom kulisserna"
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Under den senaste månaden så har dessa nya artbeskrivningar lagts in

            Bufo bufo(Foto: Erik Ahlin)
            Rasbora einthovenii (Foto: Christian Alfredsson)
            Guianacara sphenozona (Foto: Anders Johnsson)
            Baryancistrus chrysomolus (Foto: Linda Lundqvist)
            Xiphophorus montezumae (Foto: Robert Knutsson)
            Danio tinwini (Therese Hagman)
            Hyphessobrycon roseus (Foto: Magnus Lundström)
            Geophagus neambi (Foto: Kjell Fohrman)
            Xiphophorus cortezi (Pia Johansson)
            Glossolepis wanamensis (Foto: Johan Mårtensson)
            Gymnogeophagus australis (Foto: Göran Åstebro)

            Ett stort tack till de som har bidragit med foton
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Huvudfotona har bytts för några arter pga att jag fått in mer representiva/bättre foton
              Apistogramma borellii (Foto: Inger Hultman)
              Bombina orientalis (Foto: Erik Ahlin)
              Lamprologus similis (Foto: Johan Walldén)
              Melanotaenia trifasciata (Foto: Inger Hultman)

              Dessutom har några kompletteringar gjorts i den senaste artbeskrivningen Bufo bufo pga info från Erik Ahlin.

              Stort tack för hjälpen.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Vill du ha fler växter eller? Jag kanske borde ta tag i den delen.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Vill du ha fler växter eller? Jag kanske borde ta tag i den delen.
                  Gärna

                  Jag har också själv en rejält bunt med växter på lager som kommer med i artbeskrivningarna framöver.

                  Ett dilemma är dock att för att det skall kunna läggas in en ny artbeskrivning så måste det också finnas en allmän beskrivning av släktet och detta saknas (har inte hunnit skriva detta) för alla "nya" växtsläkten som har dykt upp under de senaste åren
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Vi hade ju tidigare ett felaktigt foto inlagt på arten Gymnogeophagus australis men nu har det rättats till och ett korrekt foto finns inlagt för arten. Ett stort tack till Felipe Cantera som bidragit med fotot.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Under den senaste månaden har dessa nya artbeskrivningar lagts in.

                      Hypselecara jerdoni (Foto: Kjell Fohrman)
                      Rhinogobius rubromaculatus (Foto: Kjell Fohrman)
                      Echinodorus reni (Foto: Kjell Fohrman)
                      Phallichthys amates (Foto: Pia Johansson)
                      Apistogramma rubrolienata (Foto: Kjell Fohrman)
                      Tetranematichthys wallacei (Foto: Nabil Bases)
                      Pyxicephalus adspersus (Foto: Erik Ahlin)
                      Corydoras pulcher (Foto: Kjell Fohrman)
                      Chromaphyosemion malumbresi (Foto: Kjell Fohrman)
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        pikachu tipsade mig om att en del gurami hade flyttats till ett nytt släkte det är arterna trichopterus, leerii, samt pectoralis som flyttats från släktet Trichogaster till släktet Trichopodus. Tack för tipset.
                        Namnen har nu ändrats - framöver kommer också texten att uppdateras för dessa arter.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Vi har ju en hel del artbeskrivningar inlagda på Zoopet (idag fler än 1900 st) men vad man kanske inte tänker på är att ofta är det flera foton till varje artbeskrivning. När jag lägger in ett nytt foto så numrera jag dem i turordning och därför vet jag att vi nu har passerat 6.000 foton !!!!!!!! Helt enormt egentligen och det innebär att det i snitt finns med 3 foton till varje artbeskrivning.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Christer5
                            • July 2015
                            • 915

                            #14
                            Det är därför fler skall vara Guldmedlem för då får man full valuta av Zoopet och dess enorma skatt av artbeskrivningar och foton
                            Senast redigerad av Christer5; 27 January 2016, 15:19.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Kanske inte på rätt ställe, isf får admin flytta inlägget.

                              Nu när man skaffar Jordisar, så läser man en massa både här och på NCS, samt på en massa utländska sidor.

                              Jag skaffar mig då Geophagus sp "Orange Head Tapajos".

                              Här finns ingen beskrivning direkt av den. Det finns en beskrivning av deras "närmaste kusin" (Araguaia) som de ibland förväxlas med.

                              På NCS står det i princip samma beskrivning i fråga om skötsel, storlek, foder, karstorlek, utbredning.

                              Så långt....så bra.

                              Men så på Seriouslyfish.com så står det ganska annorlunda. Kan inte länka av någon anledning.

                              Storlek, skötsel, etc är samma.

                              Men utbredning och släktskap mellan "Orange Head Tapajos" och Araguaia......helt annorlunda.

                              De hävdar att (som jag fattar iaf):

                              - De två är samma art, med enbart färgskillnader mellan varandra.

                              - Att den mer färgrika versionen hör hemma i Rio Arapiuns, vilken mynnar ut i samma bassäng som Rio Tapajos.

                              - Att den som har lite mindre färg lever i bassängen där Tapajos mynnar ut i Amazonas.


                              Någon här som tycker att de har fel ?


                              Eller är det enbart fråga om hur man tolkar olika källor ?


                              Säger inte att zoopet / NCS har fel. Tycker bara det är lite intressant.....och kanske kan vara värt att spendera 10 min på om man skall göra en beskrivning här på "Orange Head Tapajos"




                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...