Aquarama + farmtur i Singapore 2015

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Aquarama + farmtur i Singapore 2015

    Jag jobbar med att få ihop dels en artikel från själva Aquarama-mässan i Singapore, men även en artikel om min farmtursrunda i Singapore.
    Men det kommer att ta rätt lång tid (säkert minst en vecka innan de börjar bli klara).


    Allt efterhand som jag går igenom mina 2.700 foton från resan kommer jag dock att börja lägga upp en del av fotona i Zoopets stora fotoarkiv (kan enbart ses av goldisar).

    Jag började med diskusarna och av dessa har jag nu lagt upp 32 av de 33 diskusar (tyvärr missade jag att fota en "brons-diskus") som hamnade på pallen i de 11 klasserna.

    Fotona från "Aquarama 2015" kan ses på denna sida
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Så var också 22 pallplacerade arowanor inlagda och bland dessa finns de 8 klassvinnarna, samt 8 tvåor
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #3
      Tjusiga foton. Ser fram emot fler.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Dessa Diskusar var inte fy skam . Tack för bilderna!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Tack lillfrasse och Inger fler foton kommer i sinom tid
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Så var även guldfiskarna inlagda och samtliga klassvinnare är med även här.

            Nu blir det inte mer idag och kanske inte heller några nya fiskar imorgon för då har vi ju Zoopetvästträffen och sedan tänkte jag också kolla på Champions Legaue - finalen. Det tar ju också rejält med tid att förbereda fotona och sedan lägga in dom - de som jag lagt in idag har jag säkert lagt 6-7 timmar på. Men på söndag fortsätter jag med ytterligare vinnare i de olika fisktävlingarna och sedan......
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag måste dit någon gång....trevliga foton Kjell!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag måste dit någon gång....trevliga foton Kjell!
                Du får nog skynda dig för världens största akvariemässa blir mindre för varje år. Det verkar som om det i framtiden är Kina som tar över mer och mer och så småningom kanske det dyker upp en där istället.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Kina är ganska ok det med ...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Så är också ett antal foton (30 st) upplagda på pallplacerade ciklider, gurami och plecos. 2 smakprov med närbilder på sådana fiskar lägger jag in nedan.

                    Nu skall jag börja ta itu med Bettorna men det är ju en grupp med många deltagare så det lär ta en stund att få det klart
                    Bifogade filer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11215

                      #11
                      Kul att följa. Känns som Ciklider klass 1 hade varit något för oss. Det var inte så speciellt som de klasserna innan.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Nä, ciklider i Asien det ÄR diskus - alla andra ciklidklasser har väldigt få deltagare.

                        De stora klasserna (dvs prestigetävlingarna) det är diskus, guldfisk, arowana, bettor och guppy.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Nu är även 64 Betta splendens-foton inlagda. Dels de 33 klassegrarna men även 31 av de som hamnade på andra plats. Min ambition har varit att fota de allra "bästa" fiskarna, men det har ju tyvärr inneburit att en del foton kanske inte är så bra för bara för att en fisk är högt placerad så innebär det ju inte att fisken i sig vill posera för ett foto

                          Nedan lägger jag in de 4 gruppsegrarna
                          Grupp A - Longfin Singletail (översta fotot till vänster)
                          Grupp B - Doubletail (översta fotot till höger)
                          Grupp C - Crowntail (nedersta fotot till vänster)
                          Grupp D - Shortfin Singletail (nedersta fotot till höger)

                          Den som vann i grupp C blev Grand Champion. Eftersom jag bäst gillar de kortfenade (grupp D) så var den min favorit.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 June 2015, 11:48.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Så var också de bästa i grupperna svärdbärare, platy, corydoras samt räkor inlagda.
                            Trots att det är 4 grupper så blev det ändå bara totalt 12 foton. Detta dels för att det var väldigt få deltagare i dessa grupper men även för att jag är direkt usel på att foto räkor så jag har bara med 1 räkfoto.

                            Nedan, som ett smakprov, kan du se de 2 som placerade sig bäst i svärdbärar-gruppen. Till vänster 2:an och till höger 1:an
                            Bifogade filer
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Har nu lagt in 10 foton till. Det är från gruppen Nya arter/varianter. De nya varianterna är de som ligger i klass 1, och de nya arterna i klass 2.
                              Tyvärr var de tävlande fiskarna skygga och stod mest och tryckte i något hörn så fotona blev inget vidare men ni får i alla fall en känsla för hur dessa fiskar såg ut.
                              Om ni undrar något om namnet på någon art så fråga här i tråden - jag fick nog med mig namnet på de flesta av dem.

                              Vad gäller de nya arterna så kom de flesta av dessa från ett kinesiskt företag som också hade en monter på mässan. I den montern hade de flera inredda akvarier med åtskilliga ny arter, åtminstone för mig, och där var fiskarna betydligt bättre utfärgade. Jag fotade också dessa fiskar (här blev fotona betydligt bättre) och dom kommer så småningom också att läggas in.

                              Nu har jag bara guppyna kvar i fisktävlingen men det är ju en jäkla massa så de dröjer säkert till fram emot kvällen innan de är inlagda.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...