Ny Zoopetartikel om packning och transport av fisk och räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ny Zoopetartikel om packning och transport av fisk och räkor

    Det har på denna sida lagts in en ny artikel på Zoopet med tips om hur man packar och transporterar akvariefiskar och räkor.
    Artikeln och ämnet kan diskuteras i denna tråd i forumet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Gott jobbat Kjell, nu är det ganska lätt att hänvisa till den artikeln när det blir snack om packning och transport!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ja förhoppningsvis kan den ge en del bra tips på hur man skall göra när man packar och transporterar fisk
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Mycket bra artikel
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #5
          jag flytta för två veckor sen, ibland har man dålig timing
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Faltaren
            jag flytta för två veckor sen, ibland har man dålig timing
            Fast det mesta av artikeln hade jag faktiskt lagt in tidigare i en tråd på Zoopet - fast det klart det kan ju vara lite lurt att hitta detta inlägg bland de 1,2 miljoner andra inläggen här

            Hoppas flytten gick bra i alla fall
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Bra artikel Kjell men du har missat lite av de legala aspekterna. När det gäller de kommersiella transporterna så finns det ju mängder av regler men jag tycker nog att det är ok som du gjort, att beskriva att det finns vissa krav och så får den som vill gräva själv. Det som däremot är ett klart problem är att vissa regler även kan slå till när en helt vanlig privat köpare åker hem med sina nyköpta fiskar från affären. Eller flyttar. Det som i första hand då är intressant är det här:

              56 § Fiskar ska transporteras antingen
              1. i vattentankar med syresättning av vattnet, eller
              2. i dubbla plastsäckar som har fyllts med 1/3 vatten och 2/3 ren syrgas eller, i undantagsfall, luft; plastsäcken ska placeras i en ytterbehållare av lämpligt material.
              Vattnets temperatur och syresättning ska vara anpassad till de arter som transporteras. Vattenbyte ska genomföras vid längre transporter för att förhindra förhöjda koldioxidhalter. Vattenbyte ska ske i enlighet med 8 § Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2001:3) om odling, utplantering och flyttning av fisk.
              Allmänna råd till 6 kap. 56 §
              Utfodringen till fiskbesättningen bör upphöra 1-5 dagar före transport beroende på fiskart, storlek och temperatur.

              (Det finns också ett myller av andra regler som kan bli aktuella men detta är det mest relevanta för fisk)

              Exakt när det där gäller är mycket rörigt och tidsödande att reda ut ordentligt. Men för att ta ett exempel, helt vanlig akvarist köper en påse tigerbarber och kör hem dem i bagageluckan. Då gäller det jag la in ovan, definitivt. Om man däremot har påsen inne i kupen så behöver man oftast inte bry sig.

              Så följaktligen Kjell, den som skall flytta med ett akvarium med barber och följer ditt råd om 50 % vatten påsen (varför det till just barber förresten?) och har påsen i bagaget kan åtalas för brott mot djurskyddslagen. Inte för att det är sannolikt att någon skulle bry sig men dock, så är det. Det är väl också rätt troligt att den som flyttar fisk förmodligen inte orkar bry sig om alla krångelregler och är mer intresserad av att transporten sker på ett bra sätt än på ett till hundra procent legalt sätt. Men ändå, läser man en artikel och följer dess råd så bör man om det kan finnas legala problem åtminstone vara varnad, om man sen väljer att strunta i saken så får man skylla sig själv, det är däremot inte bra om man riskerar problem utan att ha en aning om det.

              Så Kjell, jag föreslår att du i artikeln lägger till att det finns regler för fisktransport och att de bland åtskilligt annat kräver dubbla påsar med en tredjedel vatten. Samt att de reglerna ibland kan gälla även högst vanliga hobbytransporter men att man faktiskt ofta kommer undan hela krånglet genom en så enkel sak som att sätta påsen inne i kupen i stället för i bagageutrymmet.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Bygert
                Så följaktligen Kjell, den som skall flytta med ett akvarium med barber och följer ditt råd om 50 % vatten påsen (varför det till just barber förresten?) och har påsen i bagaget kan åtalas för brott mot djurskyddslagen.
                Vet inte varför den "regeln" gäller för fiskar som barber etc. men jag har gått utifrån erfarenhet från de som packar fisk professionellt och de menar att just barber fungerar betydligt bättre om det är 50/50 luft/vatten. Så denna regel är skriven utifrån förutsättningarna att fiskarna skall få en transport som stressas så lite som möjligt även om detta då i vissa fall kan "bryta" mot lagen. Jag tycker att man skall följa lagen så länge det inte innebär djurplågeri.


                Så Kjell, jag föreslår att du i artikeln lägger till att det finns regler för fisktransport och att de bland åtskilligt annat kräver dubbla påsar med en tredjedel vatten. Samt att de reglerna ibland kan gälla även högst vanliga hobbytransporter men att man faktiskt ofta kommer undan hela krånglet genom en så enkel sak som att sätta påsen inne i kupen i stället för i bagageutrymmet.
                Ok - men texten i detta fall (även om jag skriver plastpåsar istället för plastsäckar) med normalt 1/3 vatten stämmer ju överens med lagtexten. Dock så skall jag lägga in att lagen också kräver detta - tack för påpekandet.

                Detta med att nuvarande lagstiftning faktiskt i vissa fall innebär djurplågeri har jag faktiskt diskuterat diskuterat med den ansvarige på Jordbruksverket. Denne ringde mig för några månader sedan och påstod att jag i mina kurser för affärer uppmanade affärerna att bryta mot lagen. Jag hävdade att det inte stämde utan att jag istället informerade affärerna om vad lagen föreskrev och krävde av dom, men att om de följde lagen (som myndigheterna kan tvinga dom att göra) så skulle det vara djurplågeri.

                Nåväl vi blev lite oense och det sas nog en del . Jag hävdade också att mitt 3.000 liters akvarium hemma bryter mot nu gällande lagstiftning och då tyckte han från jordbruksverket att jag var dum som sa det till honom som myndighetsperson. Vilket jag inte alls tyckte, för nu skulle han bli tvungen att anmäla mig och det skulle bli intressant att se vad som skulle ske i en rättegång
                Inte tusan blev jag anmäld
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  gäller artikeln för "vanligt" folk som köper fisk i den lokala affären också? för man får ju fisken bara i en påse. är det inte lite av affärens ansvar att se till att vissa av packeteringslagarna följs?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av freddi36
                    gäller artikeln för "vanligt" folk som köper fisk i den lokala affären också? för man får ju fisken bara i en påse. är det inte lite av affärens ansvar att se till att vissa av packeteringslagarna följs?
                    Ja den gäller absolut för vanligt folk också - men vad gäller själva packningen så handlar det ju då mest om man själv skall flytta och kanske inte om när man köper en fiskpåse i affären. Dock så handlar ju artiklen också om transporten och den gäller ju alla.

                    Sen kan det ju under alla omständigheter vara bra att veta hur fiskarna bör packas för längre transporter.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • pernilla78
                      • November 2010
                      • 303

                      #11
                      tack för en bra läsning...)
                      corydoras ancistrus äppelsnäckor
                      segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                      310 L SA
                      10 L nano räkkar med white pearl

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Japp - en en helt klart bra artikel.
                        hade själv ingen aning om det där med Corydoras.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          hade själv ingen aning om det där med Corydoras.
                          Det lärde jag mig "the bitter way".
                          När jag hade affär på 80-talet så hade jag många kunder som reste långt. Och väldigt ofta rinde de efteråt och klagade på att pansarmalarna hade dött eller var i dålig kondition efter transporten och då var man ju tvungen att klura ut orsaken
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Ja den gäller absolut för vanligt folk också - men vad gäller själva packningen så handlar det ju då mest om man själv skall flytta och kanske inte om när man köper en fiskpåse i affären. Dock så handlar ju artiklen också om transporten och den gäller ju alla.

                            Sen kan det ju under alla omständigheter vara bra att veta hur fiskarna bör packas för längre transporter.
                            ok.
                            jag har alldrig mina fiskpåsar i bagaget, har dom alltid på sätet så jag kan hålla i påsen så den inte far runt.
                            jag tyckte att det var lite för mycket inpackande om man bara ska en bilresa på 15-30 min. det var det jag menade

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av freddi36
                              ok.
                              jag har alldrig mina fiskpåsar i bagaget, har dom alltid på sätet så jag kan hålla i påsen så den inte far runt.
                              jag tyckte att det var lite för mycket inpackande om man bara ska en bilresa på 15-30 min. det var det jag menade
                              Som du kan läsa i artikel så skall påsarna stå mörkt i en isolerad "väska"

                              Det står ju för övrigt också i artikeln att de flesta av råden avser längre transporter
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...