Ny Zoopetartikel om packning och transport av fisk och räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #16
    Informativt som alltid. Vanligaste misstaget av de som köper och transporterar är ju ta upp och kolla på fisken stup i kvarten nu tänker jag på privatpersoner först och främst.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Detta med att nuvarande lagstiftning faktiskt i vissa fall innebär djurplågeri har jag faktiskt diskuterat diskuterat med den ansvarige på Jordbruksverket. Denne ringde mig för några månader sedan och påstod att jag i mina kurser för affärer uppmanade affärerna att bryta mot lagen. Jag hävdade att det inte stämde utan att jag istället informerade affärerna om vad lagen föreskrev och krävde av dom, men att om de följde lagen (som myndigheterna kan tvinga dom att göra) så skulle det vara djurplågeri.

      Nåväl vi blev lite oense och det sas nog en del . Jag hävdade också att mitt 3.000 liters akvarium hemma bryter mot nu gällande lagstiftning och då tyckte han från jordbruksverket att jag var dum som sa det till honom som myndighetsperson. Vilket jag inte alls tyckte, för nu skulle han bli tvungen att anmäla mig och det skulle bli intressant att se vad som skulle ske i en rättegång
      Inte tusan blev jag anmäld
      Kan det möjligen vara MD du pratat med? Jo, de brukar inte bli så glada om man berättar att djuren ibland plågas om man följer deras fina regler. Jag har ju i alla fall lyckats få Jordbruksverket att anmäla mig men det har polis och åklagare svettats över i sisådär tre år utan att direkt åstadkomma nåt så det var nog inte så enkelt som verket tyckte.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Bygert
        Kan det möjligen vara MD du pratat med? Jo, de brukar inte bli så glada om man berättar att djuren ibland plågas om man följer deras fina regler. Jag har ju i alla fall lyckats få Jordbruksverket att anmäla mig men det har polis och åklagare svettats över i sisådär tre år utan att direkt åstadkomma nåt så det var nog inte så enkelt som verket tyckte.
        Minns inte längre vad han hette som ringde - han presenterade sig visserligen med namn och vad han "pysslade med", men jag är dels dålig på att komma ihåg namn (minnet är bra, men kort) och dessutom så satt jag i bilen och hade inte tillgång till papper och penna så jag kunde skriva upp och sedan "pratade/diskuterade" vi i säkert en timma.
        Men "namnet" du nämner låter bekant
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...