Vågar man fråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Vågar man fråga?

    Vågar man fråga om det är nån som har eller kanske vet vart man kan få tag på en specifik art här på forumet, eller kommer det ses som en "annons" å raderas från forumet? Syftet är alltså inte en slags "köpes" som finns som kategori i annonsavdelningen utan undrar helt enkelt bara vart jag kan få tag i en viss art!
    Fish for Life!!!
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #2
    diffust jag har tipsat om butiker som har viss armatur och fiskar, det är ju inte en annons, men du märker väll hur admin reagerar
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Sålänge du hänvisar till att eventuella odlare hör av sig till dig via PM så borde det väl inte vara något problem? De övriga svaren om tips på butiker/grossister som har dem hemma är ju helt okey
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Diffust, skriver du att odlare ska hänvisa till dig via PM räknas det troligen som en annons, frågar du bara rent generellt klarar sig inlägget nog en granskning.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Tänkte att man kanske bör skriva det så att inte en odlare skriver ett inlägg i tråden istället, men du har nog rätt Anders.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Paniktandborste
            • March 2005
            • 330

            #6
            Tror det beror lite på vilken art det är också.. Om det är någon som faktiskt är svår att få tag på så skulle inte jag tveka på att fråga.
            Sen är det upp till admin om det ses som en annons för som sagt så är det lite gränsfall och kan nog dömas åt båda hållen.
            Aka Pixel eller Bildpunkt

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Att fråga generellt, som ger generella svar är som jag har fattat det OK.

              Ex.

              Fråga: Var kan man få tag i Guppy ?
              svar: I nästan alla akvareibutiker


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #8
                Ursprungligen postat av Rooster
                Vågar man fråga om det är nån som har eller kanske vet vart man kan få tag på en specifik art här på forumet, eller kommer det ses som en "annons" å raderas från forumet? Syftet är alltså inte en slags "köpes" som finns som kategori i annonsavdelningen utan undrar helt enkelt bara vart jag kan få tag i en viss art!
                Det är väl bara att fråga. Du har ju redan förklarat läget :P

                Nå! Vilken art letar du efter?
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Som sagt - allmänt går det att fråga, men inte specifikt.
                  Annons - Är det någon som har några XXXX fiskar att sälja till mig?
                  Ej annons - Vet ni var XXXX fiskar finns att köpa? Men svarar då någon att - jag har sådana och om du vill köpa sådana så skicka mig ett pm. Ja då blir ändå en annons av det hela även om det inte var avsett så i början.

                  Men frågar bara någon helt allmänt - Någon som vet var XXXX fiskar finns till salu? Så får man sedan de som svarar gärna tipsa om ställen där de finns att få tag på. Om de själva har sådana till salu så kan de ju bara skicka ett pm om detta till frågeställaren och avstå från att svara i forumet.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Ursprungligen postat av DAHLBERG
                    Det är väl bara att fråga. Du har ju redan förklarat läget :P

                    Nå! Vilken art letar du efter?
                    Haha ja jag antar det. Jo det gäller Cryptoheros nanoluteus, men har redan fått reda på att Kent i Nol har den hemma så det löste sig för mig. Kan dock inte riktigt bestämma mig för om det blir C. nanoluteus eller C. sajica. Kanske inte de mest ovanliga fiskarna men de funkar ändå tycker jag.
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Som sagt - allmänt går det att fråga, men inte specifikt.
                      Annons - Är det någon som har några XXXX fiskar att sälja till mig?
                      Ej annons - Vet ni var XXXX fiskar finns att köpa? Men svarar då någon att - jag har sådana och om du vill köpa sådana så skicka mig ett pm. Ja då blir ändå en annons av det hela även om det inte var avsett så i början.

                      Men frågar bara någon helt allmänt - Någon som vet var XXXX fiskar finns till salu? Så får man sedan de som svarar gärna tipsa om ställen där de finns att få tag på. Om de själva har sådana till salu så kan de ju bara skicka ett pm om detta till frågeställaren och avstå från att svara i forumet.
                      Aha ok tack Kjell. Ja då vet jag hur det ligger till.
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...