Thailand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Thailand

    Tänkte skriva lite om min planerade resa till Thailand den 25 maj om någon är intresserad av detta.
    Nu ska det inte bli vilken semesterresa som helst, utan jag ska med min mor då hon och min styvfar ska köpa hus där. Styvfarsan fick inte ledigt från jobbet och då fick jag frågan om jag villa följa med, och eftersom resa, boende och mat blir betalt så var svaret inte så långt borta.

    Som en del vet är min fru från Thailand, så jag har varit i landet några gånger men aldrig runt Rayong och Ban Chang som ligger i sydöstra Thailand ca 15 mil från Bangkok, då det är där de har kollat på hus. Det finns en hel del Svenska mäklare stationerade där, och det underlättar betydligt vid ett husköp.
    Prisläget ligger på runt 500 000 och uppåt, och då är det nya hus för de pengarna.
    Priserna skiljer sig sedan mycket åt var i Thailand man bygger eller köper hus, kollar man på priserna runt Phuket är de de dubbla.
    Men å andra sidan kan man bygga ett hus i frugans hemtrakter Khon Kaen som ligger i nordöstra Thailand för halva det priset.

    Jag tänkte lägga in lite bilder på objekten som vi ska kolla på varav ett av dessa kommer det med all sannolikhet att skrivas kontrakt på när vi är där. Det kommer även att bli lite annat under resan, något offentligt akvarium i Bangkok som jag ev. tänkte skriva en artikel om, sedan blir det en koll på Weekend market som ligger i Bangkok och bara har öppe under helgern varav denna marknad har en väldigt stor akvariedel med fiskar, växter och tillbehör som är väldigt stor till väldigt bra priser. En växtkruka för ett par kronor, och det blir lite olika Cryptocoryne jag tänker leta efter.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ja, det här blir kul och intressant att läsa och följa! Vi har ju redan gaggat om det, men glöm inte att ta rejält många bilder - på allt.
    Fasen vad sugen man blir på att åka iväg på en såndär tripp!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      lite småjobbigt att smuggla levande fisk hem, annars är ju prisläget "intressant"
      i den delen av världen.

      själv har jag (tyvärr) bokat in en tripp Kinaland i Juni. Blir en liten trip ner
      till "min" lokala affär. Kanske en doppis för 20 svenska pesos (samma pris oberoende
      wattstyrka) någon halvschysst ytterpump för 225 pesos (strömmar runt 1000 liter).

      Håll os informerade om hur det ser ut på akvariefronten.

      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Vill jag gärna läsa om, ser fram emot det.

        Med två hundar, som jag inte gärna lämnar blir det inget resande för egen del. Så höra o se bilder från andras är toppen tycker jag

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jo, det ska bli ganska kul trots att det bara blir en kortresa på 12 dagar. Sedan är det svårt att veta hur mycket tid det går åt på att kolla på de olika objekten, men tre dagar är bokade med mäklare. Dessa tar betalt för visningarna, ca 1000:- om dagen men ofta får man tillbaka dessa pengar om man köper ett objekt av dem.

          Det finns en hel del objekt på blocket som är helt rätt i både pris och ligger rätt till, men att länka hit är ganska meningslöst då de kommer att försvinna efter en tid. Bilder kommer det att bli, och jag får nog köpa ett minneskort till för säkerhets skull innan jag åker.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            lite småjobbigt att smuggla levande fisk hem, annars är ju prisläget "intressant"
            i den delen av världen.

            själv har jag (tyvärr) bokat in en tripp Kinaland i Juni. Blir en liten trip ner
            till "min" lokala affär. Kanske en doppis för 20 svenska pesos (samma pris oberoende
            wattstyrka) någon halvschysst ytterpump för 225 pesos (strömmar runt 1000 liter).

            Håll os informerade om hur det ser ut på akvariefronten.

            .
            Nej, fisk blir det inte tal om, men växter och tillbehör ska jag kolla noga på. Annars kostar en skalar eller svärdbärare runt 5 bath, och det är runt 1.25:-

            Ursprungligen postat av miluhe
            Vill jag gärna läsa om, ser fram emot det.

            Med två hundar, som jag inte gärna lämnar blir det inget resande för egen del. Så höra o se bilder från andras är toppen tycker jag
            Frugan är i Thailand just nu men kommer hem på torsdag och jag drar på måndag, lite pga barn och hund som ska ses efter så jag vet hur du menar.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Spännande!

              Jag tycker det är bökigt att köpa hus här hemma, kan bara tänka mig hur det är att köpa på andra sidan globen. Gäller nog att vara riktigt noga!

              Men lycka till!
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                [quote=ansjo;1291143]Nej, fisk blir det inte tal om, men växter och tillbehör ska jag kolla noga på. Annars kostar en skalar eller svärdbärare runt 5 bath, och det är runt 1.25:-


                fan....man borde bosätta sig i det landet och exportera lite....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Spännande!

                  Jag tycker det är bökigt att köpa hus här hemma, kan bara tänka mig hur det är att köpa på andra sidan globen. Gäller nog att vara riktigt noga!

                  Men lycka till!
                  Tack.
                  Det som känns värst är att det finns så mycket att välja mellan, och tiden är ganska knapp som vi är där. Att sedan kontrakt och allt ska skrivas under denna tiden gör inte saken bättre. Vi kommer dit på tisdagen, har bokat upp ons-fre till hustittandet och åker till Bangkok på fredagen och funderar igenom saken.
                  Sedan åker vi tillbaka till Rayongområdet på måndagen och hem till Sverige igen på fredag morgon, så det blir lite stressig....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    [quote=Kensa;1291147]
                    Ursprungligen postat av ansjo

                    fan....man borde bosätta sig i det landet och exportera lite....
                    De är ganska duktiga på kampfiskuppfödning, diskusdelen är inte lika stor längre som den var förr då en del uppfödare har lagt ner samt att kvalitén tydligen kan vara lite sisådär numera.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      tja, de bör ju inte ha några större kostnader för uppvärmning av kraen / dammarna iaf...


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Nope, och heller inte några större problem att ordna fram foder då tubifex och andra gottigheter för fiskarna är ganska lätt att få fram och hålla där.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Shit pommes frites, kollade in vädret just nu och det ser kul ut de närmsta dagarna (om man gillar åska) i Thailand: http://www.resfeber.se/weather/cgi-b...dest_id=660051 . Men 31 grader på dagen och 27 på natten kan man överleva....
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Shit pommes frites, kollade in vädret just nu och det ser kul ut de närmsta dagarna (om man gillar åska) i Thailand: http://www.resfeber.se/weather/cgi-b...dest_id=660051 . Men 31 grader på dagen och 27 på natten kan man överleva....
                            Åhhh... om det ändå vore 31° här... Ja, du skall ha det så jädra gôtt där borta.
                            Knäpp foton som en tokstolle!


                            Edit; Jag koppar in dom nu...

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Glöm inte att köpa badmössa till kameran..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...