Betyg på turistöar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Betyg på turistöar

    Det har ju dykt upp lite semestertrådar på Zoopet och olika orter har diskuterats.
    Jag gillar att åka till öar i Medelhavet etc. och har därför roat mig med att betygsätta dom. Kanske kan därför någon ha lite nytta av min betygsättning nedan.

    Kreta - Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 28 poäng

    Teneriffa - Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng

    Azorerna - Bad 2; Mat 3; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 5; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 23 poäng

    Madeira - Bad 1; Mat 1; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 21 poäng

    Malta - Bad 2; Mat 5; Natur/vyer 2; Natur/växtlighet 1; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 1; Resekostnad 3; Boende 3. Totalt 21 poäng

    Liten förklaring:
    Turistiskt - Högt betyg (5) i kategorin "Turistiskt" innebär att det är lite turister, lite turistanpassat (dock ej spartanskt), inga inkastare etc.. Vill man åka till en verklig turistmetropol så bör man vända helt på betygsättningen. Kan väl också nämna att vi på alla resmål försökt att bo lite bortanför turiststråken.
    Mat - Jag vill ha mycket färska grönsaker till maten, det skall vara välkryddat, gillar inte potatis, ingen vän av snabbmat. Utifrån detta har jag satt betyg.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Jag lägger till en favorit och ett par klassiker.

    Menorca - Bad 4; Mat 3; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 4; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 29 poäng


    Mallorca - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20 poäng

    Gran Canaria - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 3; Historia 2; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20 poäng
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Trevligt med fler betygsättningar:
      Fast man skall nog inte jämföra våra resp. betygsättningar. T.ex. så har ju Kreta och Menorca fått samma betyg (3) för Historia och då har vi nog använt lite olika skalor i den bedömningen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #4
        Menorca överaskade oss med det historiska. Men det kanske beror på att vi la rätt mycket tid där på att köra runt till olika historiska platser som vi hittade i guideboken. En 2:a för historia på Mallorca känns i alla fall mycket mer generöst än en 3:a på Menorca. Jag har inte varit på Kreta så att jag kan jämföra, du får ta en tripp till Menorca så att vi kan få en jämförbar bedömning .
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Borde kanske ha haft med attraktioner i bedömningen men eftersom vi (jag och min fru) åkt utan barn så har jag inte haft någon som helst koll på sådant som nöjesfält, vattenland etc. och inte kunnat bedömma detta.

          Offentliga akvarier har jag däremot besökt men har ändå inte tagit med detta i bedömningen. På Malta, Madeira och Azorerna fanns det inget off. akvarium (eller så var det så litet att det inte kunde bedömas). På både Teneriffa och Kreta fanns det offentliga akvarier och de var rätt bra (se Zoopetavdelningen "Offentliga akvarier").
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Micke
            Menorca överaskade oss med det historiska. Men det kanske beror på att vi la rätt mycket tid där på att köra runt till olika historiska platser som vi hittade i guideboken. En 2:a för historia på Mallorca känns i alla fall mycket mer generöst än en 3:a på Menorca. Jag har inte varit på Kreta så att jag kan jämföra, du får ta en tripp till Menorca så att vi kan få en jämförbar bedömning .
            Jag blev faktiskt lite sugen efter din bedömning.
            Annars så är det nog Cypern som ligger rätt högt upp på listan, fast jag skulle ändå tro att det blir en vända till Gran Canaria i jan/feb - är lite för kallt på Cypern och Menorca då.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Har ju nu varit också på Gran Canaria så jag lägger till det i min betygslista.

              Det skall dock direkt sägas att vi bodde i byn Puerta de Mogan som inte alls är så turistiskt som t.ex. Maspalomas. Jag är helt övertygad om att betyget på flera punkter hade blivit betydligt lägre för Gran Canaria om betygsättningen hade gällt Maspalomas.
              Jfr t.ex. min betygsättning av Gran Canaria med den som Micke har gjort - det skiljer sig en hel del.

              Jag kommer också inom kort i denna tråd att ladda upp lite foton från Gran Canaria.

              Kreta - Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 28 poäng

              Teneriffa - Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng

              Azorerna - Bad 2; Mat 3; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 5; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 23 poäng

              Madeira - Bad 1; Mat 1; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 21 poäng

              Malta - Bad 2; Mat 5; Natur/vyer 2; Natur/växtlighet 1; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 1; Resekostnad 3; Boende 3. Totalt 21 poäng

              Gran Canaria - Bad 5; Mat 4; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 1; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 2; Boende 4. Totalt 28 poäng

              Liten förklaring:
              Turistiskt - Högt betyg (5) i kategorin "Turistiskt" innebär att det är lite turister, lite turistanpassat (dock ej spartanskt), inga inkastare etc.. Vill man åka till en verklig turistmetropol så bör man vända helt på betygsättningen. Kan väl också nämna att vi på alla resmål försökt att bo lite bortanför turiststråken.
              Mat - Jag vill ha mycket färska grönsaker till maten, det skall vara välkryddat, gillar inte potatis, ingen vän av snabbmat. Utifrån detta har jag satt betyg.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Foton från en kaktuspark på Gran Canaria
                Bifogade filer
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Mallorca- Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Växtlighet 2; Historia 1,5; Turistiskt 4; Boende 4. Totalt 18,5 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker)

                  Cypern- Bad 5; Mat 3,5; Natur/vyer 4,5; Växtlighet 3; Historia 3,5; Turistiskt 4,5; Boende 5. Totalt 29 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker.

                  Med andra ord så får cypern väldigt högt betyd, medans Mallorca får ett medelmåttigt.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Och några till från samma ställe.

                    Imorgon kommer en del foton från andra ställen
                    Bifogade filer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mich
                      • April 2008
                      • 57

                      #11
                      Ni som har varit på Gran Canaria, var ni på Playa del Ingles? Hemskt badställe! När jag var där för ett par år sedan så var vattnet helt kolsvart, man såg inte sina fötter när man stod i 20-30 cm vatten. Ingen höjdare.

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Härliga bilder det gäller nog inte att smutta på en Kaffegök innan man ska dit tänk om man ramlar..=)
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mich
                          Ni som har varit på Gran Canaria, var ni på Playa del Ingles? Hemskt badställe! När jag var där för ett par år sedan så var vattnet helt kolsvart, man såg inte sina fötter när man stod i 20-30 cm vatten. Ingen höjdare.
                          Tog en färja till Playa del Ingles och tyckte det var rätt "hemskt" där - alldeles för turistiskt med en massa sunkiga restauranger med snabbmat. Men vattnet var "kristallklart"
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mich
                            • April 2008
                            • 57

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Men vattnet var "kristallklart"
                            Hmmh, förvisso var det sådär en åtta år sedan jag var där. Bra att det har förbättrats på den punkten, iaf!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mich
                              Hmmh, förvisso var det sådär en åtta år sedan jag var där. Bra att det har förbättrats på den punkten, iaf!
                              Förvisso så tänkte jag också fel - det var faktikst i Puerto Rico jag var och inte på Playa del Ingles
                              Dock kan väl sägas att vi träffade en del som bodde på Playa del Ingles på utflykter och de nämnde i alla fall inget om att vattnet skulle vara dåligt i alla fall.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...