Betyg på turistöar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #46
    Nu har jag och frugan varit 14 dagar på La Palma som är en av de mindre kända Kanarieöarna. Ön har 86.000 innvånare och relativt få turister (ca. 100.000 per år, som kan jämföras med den ö som ligger närmast - nämligen Teneriffa som årligen besöks av ca. 4 miljoner turister). La Palma brukar kallas för den gröna ön och är den som ligger längst ut av Kanarieöarna.


    Nedan lägger jag in lite foton som jag har tagit

    1/ En karta över denna lilla ö som bara är ca. 4 mil lång och ca. 1,5 mil bred
    2/ Den första veckan hyrde vi en lägenhet i turistbyn Los Cancajos på öns östra sida ("insidan"). Vi bodde i det närmsta lägenhetskomplexet till vänster om vägen
    3/ Utsikten från vår terass
    4/ En mur i byn som dekorerats med fiskar
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 March 2013, 23:06.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #47
      Några kilometer från byn där vi bodde ligger öns "stora" turiststad Santa Cruz som har ca. 19.000 invånare och den är dessutom öns huvudstad.

      1 och 2/ Vy över Santa Cruz från vardera sidan. Foto 2 från byn där vi bodde.
      3/ Fotat på samma ställe som 2 men på kvällen
      4/ Några pittoreska hus med sina typiska kanariska balkonger
      5/ En kille som hette Christoffer seglade visst härifrån när han "upptäckte Amerika". Detta skepp lär vara en kopia av den båt han använde
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 March 2013, 23:08.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #48
        Malapascua i fillipinerna är helt löjligt bra förövrigt. En ö praktiskt taget full av dykare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #49
          Den andra veckan hyrde vi en lägenhet i Tazacorte (5.800 invånare) på öns västsidan (dvs "utsidan") där Sydamerika är närmsta granne västerut.

          1/ Utsikten från vår balkong där vi kunde kolla på såväl berg som hav
          2/ Närmsta huset var detta ödehus där det bara bodde en blågul ara som under dagarna satt i fönstret och "pratade"
          3/ Utsikten från balkongen kvällstid
          4/ Mellan oss och havet låg det en stor bananodling
          5/ Inne i byn fanns det mycket vackert att titta på
          6/ Vi hade ca. 1500 meter ner til havet, strandpromenaden och badplatsen
          7 och 8/ Det blåste dock en del och det var ofta rödflaggat. Några simturer tog jag dock när det var gulflaggat och det svåra var inte att ta sig ut och simma utan att ta sig i land. Det var inte långgrunt och det var starka strömmar. Definitivt inget för barn eller egentligen för gamla gubbar som jag - men kul var det. Stranden var svart lavasand
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 March 2013, 23:05.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #50
            Denna lilla ö är jättehög (som högst 2426 m över havet) och klättringen från havet upp till dess högsta punkt går på ca. 1 mil så det blev minst sagt ganska branta hårnålskurvor med bilen på vägen upp.

            1 och 2/ Uppe på öns högsta punkt var det rejält kallt (ca. 7 grader när vi var där) och det var häftigt att stå däruppe och kolla ner på molnen.
            3/ På natten kryper tempen under 0 och de fuktiga molnen bildar is som fastnar på staket och växtlighet
            4/ Hela ön har ju uppkommit genom lavautbrott och det senaste lavautbrottet (1971) var längst i söder nära San Antonio. Här kunde man promenera runt en del av lavakratern och kolla ner i kratern
            5/ ...eller på utsidan
            6/ eller om man inte iddes promenrera - rida
            7 och 8/ Utsidan på den senaste vulkanen

            Detta att det är en så vulkanaktiv ö samtidigt som den är så hög och att den vilar på en relativt lite sockel gör ju att många tror att öns nordvästra sida någon gång (nästa år- om hundra år - om tusen år, ingen vet) kommer att kollapsa och sjunka ner i havet. Detta kommer att självklart att döda en massa människor på ön men den kommer då att skapa en jättetsunami som kommer att gå åt nordväst och slå in över hela den östra delen av USA och döda miljontals med människor
            Bifogade filer
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #51
              På en så liten men ändock hög ö finns det många vackra vyer - här syns några av dem

              På det första fotot kan man se Teide på grannön Teneriffa
              Bifogade filer
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #52
                1 och 2/ öns huvudsakliga näring är bananodling och överallt efter kusterna låg det bananodligarna. De trivdes uppenbarligen med att växa i lavan i det varma klimatet vid kusten. Lite högre upp tog annan växtlighet över som t.ex. apelsinträd
                3 och 4/ Vi besökte en marknad i en näraliggande by. Här fanns det mesta - lite underligt var dock att "ursprungsbefolkningen" mest sålde loppmarknadsprylar medan hantverksstånden mest sköttes av sådan som ursprungligen kom från andra länder. Jag köpte en sak - en T-shirt och det visade sig att den som jag köpte den av visade sig vare en svensk som bott på ön i 23 år.... Enligt honom så fanns det bara ca. 10 svenskar som var fast bosatta på ön
                5/ Öns största stad Los Llanos (ca. 21.000 invånare) tyckte jag nog var lite trevligare Santa Cruz. Hit letar sig dock inte så många turister efterom det inte ligger vid havet och har lite kallare klimat. Här ett foto på ett av många stora träd som fanns här
                6/ Lite "hällristningar" utförda av öns urinvånare (guancher) som utrotades av omkring år 1500. det fanns en del museer som var ömsom vin, ömsom vatten
                7/ Det fanns ödlor överallt - detta lära vara en geckoödla
                Bifogade filer
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #53
                  Verkar som ni har haft det trevligt. Fina bilder, och välkomna hem till kylan.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #54
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Verkar som ni har haft det trevligt. Fina bilder, och välkomna hem till kylan.
                    Jepp det var mycket trevligt - ja alltså att vara på La Palma, inte att komma hem
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #55
                      Ytterligare lite tips:
                      Normalt sett brukar vi åka till icke turisttäta delar av öarna för där brukar det vara lagom med turistaktiviteter. Men på denna ö med så lite turister så rekommenderar jag turistområdena - här finns det ändå relativt få turister, men ändå hyfsat med bra matställen.

                      Några timmar i början på eftermiddagen är det mesta stängt för siesta - t.o.m. turistbyråerna

                      Kanske inte en ö direkt för barn - poolvattnet är rätt kallt (förutom på lyxhotellen) och det går rejält med höga vågor i havet och stupar brant. Dock i övrigt är det helt OK för barn

                      De flesta av öns turister är tyskar - så på en del menyer så anges de förutom på spanska bara på tyska. Men man klarar sig helt OK på engelska också.

                      Åker man på utflykter med hyrbilen ta med lite att äta och dricka - det är som sagt ingen turistö så det kan var långt mellan ställena där man kan fylla på sitt kaloribehov.

                      Nötkött är dyrt (finns ej på ön) men det mesta andra är rätt billigt.

                      Det finns många vandringsleder på ön och de flesta turister som kommer hit gör det för att vandra.

                      Mycket vänlig stämning i trafiken. Skall man ta sig över en gata så stannar alltid bilarna även om man inte går på ett övergångsställe.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #56
                        Betyg La Palma

                        Kjells poäng
                        Kreta
                        - Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 28 poäng
                        Azorerna - Bad 2; Mat 3; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 5; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 23 poäng
                        Madeira - Bad 1; Mat 1; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 21 poäng
                        Malta - Bad 2; Mat 5; Natur/vyer 2; Natur/växtlighet 1; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 1; Resekostnad 3; Boende 3. Totalt 21 poäng
                        Cypern: Bad 3; Mat 3; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng

                        Gran Canaria - Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 1; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 2; Boende 4. Totalt 27 poäng
                        Teneriffa - Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng
                        La Palma: Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 4; Historia 1; Turistiskt 4; Bil-hyra o köra 4; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt: 28 poäng.

                        Liten förklaring:
                        Turistiskt - Högt betyg (5) i kategorin "Turistiskt" innebär att det är lite turister, lite turistanpassat (dock ej spartanskt), inga inkastare etc.. Vill man åka till en verklig turistmetropol så bör man vända helt på betygsättningen. Kan väl också nämna att vi på alla resmål försökt att bo lite bortanför turiststråken.
                        Mat - Jag vill ha mycket färska grönsaker till maten, det skall vara välkryddat, gillar inte potatis, ingen vän av snabbmat. Utifrån detta har jag satt betyg.

                        Mickes poäng
                        Menorca - Bad 4; Mat 3; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 4; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 29 poäng
                        Mallorca - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20 poäng
                        Gran Canaria - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 3; Historia 2; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20

                        JojjeN poäng
                        Mallorca- Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Växtlighet 2; Historia 1,5; Turistiskt 4; Boende 4. Totalt 18,5 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker)
                        Cypern- Bad 5; Mat 3,5; Natur/vyer 4,5; Växtlighet 3; Historia 3,5; Turistiskt 4,5; Boende 5. Totalt 29 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker.

                        Olof b poäng
                        Sardinien - Bad 4; (superfina stränder och klart vatten) Mat 4 (dyrt men bra); Natur/vyer 3 ; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 5 (nästan enbart Italienska turister); Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 4 (jättebillig resa faktiskt); Boende 2. Totalt 32 poäng
                        Teneriffa - Bad 4; (surfing och stora vågor ena dagen, hyfsad snorkling den andra) Mat 2 (slafsig turist kost); Natur/vyer 4 ; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 1 ; Bil-hyra o. köra 3 (hyrde ingen bil); Resekostnad 3 (jobbet betalade); Boende 4. Totalt 24 poäng
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #57
                          Lanzarote

                          Så har jag och frugan tillbringat ytterligare 14 dagar på en kanarieön och denna gång var det Lanzarote som besöktes.
                          Lanzarote är en av de mindre kanarieöarna och är den ö (tillsammans med Fuerteventura) som ligger närmast Afrika. Denna ö kännetecknas av speciellt 4saker - 1/ Vulkaner-lava 2/ Vita hus 3/ Bra stränder 4/ Blåsigt.

                          Foto 1:
                          Visar de olika kanarieöarna och det är Lanzarote som återfinns högst upp längst till höger. De röda prickarna visar de ställe där det har varit vulkanutbrottefter år 1500 och det är på 3 olika öar - La Palma, Teneriffa och just Lanzarote.
                          Foto 2:
                          I likhet med tidigare resor så hade vi bokat 2 olika lägenheter och vi bodde en vecka på varje. Detta foto visar utsikten från den första veckans lägenhet somlåg i Costa Teguise som ligger på öns nordöstra del.
                          Foto 3:
                          Den andra veckan bodde vi i Puerto del Carmen som ligger på öns sydöstra del. Bägge är turiststäder men Puerto del Carmen var nog lite mer turistiskt med fler stränder, mindre blåsigt och flera restauranger. Dock tyvärr lite"inkastare" (om än inte alltför påträngande) i Puerto del Carmen men samtidigt gjorde också konkurrensen här att priserna på restaurangerna var lägre (t.ex. kostade en stor öl - 15 kr!!!!!!).
                          Foto 4 och 5:
                          Vi besökte också flera marknader för att kolla och inhandla lokala produkter -vi besökte bl.a. den stora markanden i Teguise (foto 4) som är den mest berömda på ön men som vi tyckte var sämst för där såldes mest krimskrams (typ billig import från Kina). Vi besökte också marknaden i Playa Blanca (foto 5) som var betydligt bättre med en hel del hantverk. Vi besökte också 2 väldigt små"matmarknader" i Haria resp. Masdache och de var ganska trevliga och en hel del godsaker inhandlades. Vi gjorde också en dagsutflykt till Corralejo på Fuerteventura och besökte då bl.a. marknaden där och den var rätt dålig.
                          Foto 6:
                          Denna ö har ju inte några jättehöga berg som t.ex. La Palma och Teneriffa så det fanns inte så många fina utsiktspunkter - men utsikten ut mot den lilla ön La Graciosa från Mirador del Rio (längst uppe i norr) var helt suverän.
                          Foto 7:
                          Vid El Golfo på öns sydvästra del ligger en liten insjö vädigt nära havet
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 March 2014, 14:50.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #58
                            Foto 1 och 2
                            Eftersom man är akvarist så kollar man naturligtvis efter fiskar jag såg några guppy i en kaktuspark Jardin de Cactus (foto 1) och det fanns en hel del fiskar i hamnarna (foto 2). Jag besökte också ett offentligt akvarium som väl var lite si så, men av detta har jag ju redan lagt in en r
                            ecension av på Zoopet.
                            Foto 3-5
                            Kaktusparken var dock väldigt fin och var definitivt värd ett besök. Lite kul var den ekivoka uppskyltningen till herrtoaletten i kaktusparken (foto 4) - den till damernas var något liknande fast tvärtom (ni förstår säkert hur jag menar
                            )
                            Foto 6
                            Det utvinns en hel del salt på ön och detta var den största anläggningen för detta - mest för kul skull så köpte vi med oss 1 kilo
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 March 2014, 18:39.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #59
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              7/ Det fanns ödlor överallt - detta lära vara en geckoödla
                              Inte fn är det där nån gecko, den formligen skriker ju ut att den är en lacertid, alltså en släkting till vår skogsödla.

                              Det där är en hona av Gallotia galloti palmae, La Palma Lizard. Intressant grupp, de äter i motsats till sina vanliga släktingar en del vegetabiliskt och liksom Darwins galapagosfinkar går det att se hur de spritt sig på de olika kanarieöarna och evolverat till olika arter, intressant nog i olika storlekar.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #60
                                Lanzarote är ju verkligen en lavaö och genom årens lopp har mycket av täckts av lava – vid det riktigt stora lavautbrottet på ön under 1700-talet så täcktes ¼ av ön av lava och ca. 40% av all odlingsbar mark försvann vilket var en katastrof för öns befolkning. Detta har gjort att landskapet är lite månlikt och det inte finns så mycket grönt.

                                Foto 1
                                Fotot visas hur man odlar vindruvor för vin i små gropar i lavsanden som kläs in med ett ”stenröse”
                                Foto 2-4
                                Foton på lavalandskap
                                Foto 5
                                Lava växer utmärkt på lava
                                Foto 6-8
                                Man kan åka till nationalparken Parcque Nacional de Timanfaya och där titta på när man eldar och sprutar vatten med hjälp av hettan. Man kan också ta en bussrundtur (man får vare sig gå runt eller köra runt med egen bil) i lavalandskapet (foto 6). Detta var mycket sevärt.
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 March 2014, 18:38.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...