Spindelangreppsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chockrosakatt
    • May 2008
    • 2

    Spindelangreppsproblem

    Hej på er!
    Lessen att jag inte vet vart man ska posta detta, hoppas någon kan hjälpa mig med både det och mitt problem.

    I morse när jag och min mor kommit upp, klätt på oss och var påväg ut hittade vi en massa spindlar som spunnit någon form av när över våra jackor. De såg ut att komma upp ur våra solstolar, så de har vi kastat. De satt en massa i samma nät, det kryllade av dom fast det inte ens fanns ett spår av dem igår. Vi tog bort så mycket vi kunde, men har fått jaga dessa, som jag tror, bäbisspindlar i timmar. De är någon halv millimeter eller så stora, de är gul-brun-beige åt det gula hållet med en svart prick på baken. De verkar inte tåla kyla nått bra, då de klädesplagg vi hängt ut i skuggan på balkongen verkar dött (ihoprullade kring sin tråd).

    Mina frågor är nu som följande: Vet någon vad det är för spindlar? Hur förökar de sig? Är de svåra att bli av med? Hur gör man? Självdör de?

    Tack på förhand
    //"Ej spindelrädd men panikslagen vid åsynen av dessa krälande saker"
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Har tyvärr inget förslag, men tråden ska ligga i Off Topic, då detta är ett akvarieforum.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är väl antagligen en korsspindelhona som släppt ut sin kull nykläckta ungar.
      De skingrar sig spontant, vill ni ha bort dem från kläder el dyl är det väl bara att tvätta/borsta bort dem.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Tror inte dom fryser ihjäl utan kryper in i kläderna om det nu bli lite svalare i skuggan. Annars kanske ett troll är farligare för dom?
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #5
          - Om det är korsspindlar. Ja jösses. När vi bodde utanför stan i hus för några år sedan drabbades hela vårt område av en invasion av korsspindlar. Först tyckte vi alla det var lite jobbigt(läskigt för somliga) men med tiden ändrade vi uppfattning. Till slut började vi uppskatta de "små" krabaterna. Barnen fick sina favoriter bland alla spindlar som höll till runt huset. Även de vuxna ryktes med. Till slut kunde man se allvarliga vuxna män försiktigt fånga flugor som sedan placerades i spindlarnas fångstnät

          I vårt köksfönster hade vi en riktig "feting" som till slut blev adopterad av familjen. Varje dag kollades hur "han" mådde. Såg vi inte till "monstret" på en dag blev vi alla lite oroliga.

          Så kan det gå i "spindelvärlden"
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Vi har gott om spindlar här, rätt sköny faktiskt.
            Man slipper mycket flygfän.
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              De är nyttodjur som äter insekter vi inte vill ha i huset. Tex ängrar och mal.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Glöm inte dom där förbenade myggen och knotten som härjar nu. Kanske är en affärsidé. Sälja spindlar i olika stadier till ockerpriser.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Simon H
                  • January 2008
                  • 515

                  #9
                  ta spindlar in i huste så äter dom upp myggorna ha ha ha.

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Glöm inte dom där förbenade myggen och knotten som härjar nu. Kanske är en affärsidé. Sälja spindlar i olika stadier till ockerpriser.
                    varför just ockerpriser? :P
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Vi har sån god tillgång och så vill man ju bli snuskigt rik. Självklart tar man vääääldigt bra betalt då.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Det verkar som om spindlarna finns i stora mängder i år. Spindelår?
                        Iallafall här nere i skåne, däremot så har nästan alla mygg o knott dött ut p.g.a torkan.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...