Jag har slutat att röka med Champix o Allan Carr!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #16
    Ja det beror väll på, det hände ju att jag slängde upp en prilla av gammal vana, och då var det till att man spottade ut den direkt när man kom på sitt misstag.

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #17
      Ursprungligen postat av addo
      Ja det beror väll på, det hände ju att jag slängde upp en prilla av gammal vana, och då var det till att man spottade ut den direkt när man kom på sitt misstag.
      Jisses!! Det skulle jag inte klara om jag tände en cigg när jag hade slutat. Däremot att ha ett oöppnat paket med hela tiden kan vara lugnande för nerverna

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #18
        KÖr på. Jag är snusfri nu sedan 1:a september. har varit nikotinslav sedan 1978. Körde en kur Zyban o det gick kanon. så kämpa på.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Ursprungligen postat av kaj.p
          KÖr på. Jag är snusfri nu sedan 1:a september. har varit nikotinslav sedan 1978. Körde en kur Zyban o det gick kanon. så kämpa på.

          Imponerande!!!

          Jag tror att boken är jättebra också... Min inställning är att jag är fri.. Pelles är att han inte vill röka upp en miljon till... Nej, jag överdriver, lite... Jag har peppat honom så han är glad... Men att springa runt med ett paket i fickan är ju ren terror... Tänk om han har ett svagt ögonblick... Bättre att foccusera på ALDRIG MER EN ENDA CIGG... ÄCKLIG, DYR, STINKANDE, GIFTIG... Jag är så glad att jag slipper...

          Vi är lite sura båda två och speciellt Pelle.. Det har för övrigt varit hans bästa anledning att inte sluta röka, att abstinensen blir så svår att han blir så elak...
          Nu skällde han ut mig för att jag köpte kräftstjärtar att lägga på toasten istället för räkor och jag som tänkte lyxa till det.. "Men jag trodde att du tyckte bättre om kräftstjärtar"!? sa jag... "Du ska inte tro så mycket", säger han då...
          Sen tänkte han inte alls ha någon myskväll ikväll med mig (vi är tonårslediga i helgen)... "Du är ju inte klok, tyckte jag, det är något som har trillat snett däruppe"!!!
          "Jag får väl ta en cigg", tyckte han... Men då sa jag, "då får vi ju göra om allt eller röka upp en miljon till"... Slutet gott allt gott... Nu ska vi äta god mat... (vi hade räkor hemma också).. Phu..
          Senast redigerad av Katharina; 17 November 2007, 16:24.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • EvaLeva
            • September 2007
            • 189

            #20
            wow... sluta röka...*nikotinmonstret vaknar oj host nä du skall väl inte sluta jag lovar jag skall smeka dina lungor så där ljuvt som bara jag kan*

            ehum host tillbaka till verkligheten... oj imponerande för det känner jag skulle vara det absolut svåraste som finns, men jag tänker nästan dagligen på att jag borde sluta.Har alla symtom på att få div följder.Lungorna piper när jag andas, har slem i halsen fast jag inte är förkyld mm mm mm av äckel saker.

            Varför är man så nedrans korkad när man är ung och odödlig????
            Man tror ju att man vet allt och kan allt och alla vuxna ja dom är bara gamla å begriper inte ett dugg.Men att vara så korkad att man börjar röka ja det slår ju det mesta i dummheter, hur fan kunde jag vara så dum.

            Nä jag skall läsa här och höra hur det går och låta mig bli sugen på att sluta , jobba på min mentala övertygelse på att jag kan.
            Sedan gäller det nog att sluta sätta hinder som att när jag.... så ska jag....
            Varför är det så svårt att bara säga nä nu så ska jag för att jag ska.
            Tror jag skall sluta på en onsdag för att måndagar är det så mycket annat med...;-)

            Stort lycka till och stå på er båda två.... det blir en fight men det finns bara en segrare.. sluta =)))

            /eva

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #21
              Småduster....

              Ursprungligen postat av Katharina
              Imponerande!!!

              Jag tror att boken är jättebra också... Min inställning är att jag är fri.. Pelles är att han inte vill röka upp en miljon till... Nej, jag överdriver, lite... Jag har peppat honom så han är glad... Men att springa runt med ett paket i fickan är ju ren terror... Tänk om han har ett svagt ögonblick... Bättre att foccusera på ALDRIG MER EN ENDA CIGG... ÄCKLIG, DYR, STINKANDE, GIFTIG... Jag är så glad att jag slipper...

              Vi är lite sura båda två och speciellt Pelle.. Det har för övrigt varit hans bästa anledning att inte sluta röka, att abstinensen blir så svår att han blir så elak...
              Nu skällde han ut mig för att jag köpte kräftstjärtar att lägga på toasten istället för räkor och jag som tänkte lyxa till det.. "Men jag trodde att du tyckte bättre om kräftstjärtar"!? sa jag... "Du ska inte tro så mycket", säger han då...
              Sen tänkte han inte alls ha någon myskväll ikväll med mig (vi är tonårslediga i helgen)... "Du är ju inte klok, tyckte jag, det är något som har trillat snett däruppe"!!!
              "Jag får väl ta en cigg", tyckte han... Men då sa jag, "då får vi ju göra om allt eller röka upp en miljon till"... Slutet gott allt gott... Nu ska vi äta god mat... (vi hade räkor hemma också).. Phu..
              ...kan det bli flera innan man är helt fri! En prövning blir de ju alltid, det gäller att vara överens om det mesta, men lätt är det inte! Håller tummarna för er, ni vet inte vilket himmelrike ni når efter giftpinneperioden!/M.

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #22
                Jag önskar er också att ni får uppleva ett rökfritt liv. Inte bara för pengarnas skull, de är bara bonus.
                Rökfri sedan 25 januari 2007 efter 45 års rökande.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #23
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Jag önskar er också att ni får uppleva ett rökfritt liv. Inte bara för pengarnas skull, de är bara bonus.
                  Rökfri sedan 25 januari 2007 efter 45 års rökande.
                  Hå hå... Då finns det hopp för alla... 45 år!!! Det är ju som en pånyttfödelse?!

                  Jo... Dagen D... Den måste man ju bestämma sig för, tänkte jag, alla gånger som jag har funderat på att sluta röka... Nu hade vi nämt måndagen bara sådär i förbigående.. På lördagen kom jag på att det var ju på måndagen vi skulle sluta, bäst att öka på dosen Champix... sen sov jag nästan bort söndagen... kunde alltså inte ta 1 mg utan får nöja mig med 0,05 mg...

                  På söndagskväll när jag skulle gå och lägga mig tog jag fram Allan Carr boken igen... jag hade ju lagt bort den för att det var så läskigt när jag kände att jag var beredd att sluta röka, för ett år sedan... nu fortsatte jag där jag hade slutat och på måndags morgon var jag så peppad och då kändes det verkligen som dagen D....

                  Alltså... Man behöver inte spika dagen långt i förväg... det är inget som är annorlunda nästa vecka, nästa månad eller nästa år...
                  Det hjälper inte med skrämselpropaganda... det hjälper inte med morötter... det som hjälper är att tro på sig själv.. jag kan... och jag ska... nu.. imorgon... aldrig mer... attans skönt att slippa... jag är fri...

                  Luften ute luktar gott... killen som sätter sig bredvid mig på bussen luktar askkopp... lungorna kan dra in mycket luft.. jag känner att kroppen rätar på sig när lungorna kraftfullt drar in luft... jag smakar gott i munnen... jag är glad... jag är lugn... inga måsten... behöver inte kolla att ciggen är med... tändaren.. pengar till att köpa fler... kiosk att köpa fler... som är öppen... springa ut på jobbet... nu är det slut på jagadet... stressen... det är soft...

                  Skar mig i foten ikväll när jag tappade en kristallskål och flisan snittade 2 cm i foten... Sambon tejpade ihop mig.. har legat med foten högt hela kvällen... men jag slipper hoppa ut på ett ben för att röka...
                  Senast redigerad av Katharina; 17 November 2007, 21:12.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #24
                    Frihetskänslan är det bästa med att sluta med giftet. Jag är rökfri sedan 20 år, efter att ha rökt sedan 12 års ålder. Jag önskar er båda att lyckas med detta.
                    Välkomna in i dofternas värld!!!
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Frihetskänslan är det bästa med att sluta med giftet. Jag är rökfri sedan 20 år, efter att ha rökt sedan 12 års ålder. Jag önskar er båda att lyckas med detta.
                      Välkomna in i dofternas värld!!!
                      Ja.. Hej och hå... Vi är trötta och sura... Pelle åkte iväg idag och köpte cigg.. tog en cigg och efter att ha fräst ett tag så konstaterade han att det inte var något speciellt med den där ciggen... Nya tag... Tycker lite synd om lillkillen bara... Först nu på eftermiddagen är vi glada människor igen...

                      Som tur är har vi fullt upp nu 3 helger framöver och sedan ska väl surheten vara över...
                      Vi har fått med halva umgängeskretsen på att sluta röka också...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • addo
                        • January 2007
                        • 609

                        #26
                        För mig tog det ca 1,5 veckor sen var det värsta över, fortfarande illa men det var en stor lättnad när man märkte att suget började avta.

                        Kommentar

                        • Blossom7
                          • March 2007
                          • 1182

                          #27
                          Hej
                          Här är en beroende till
                          Är det receptbelagt? Champix alltså?
                          Gick du bara till husläkaren och sa att du ville ha det?
                          Funderar allvarligt på att försöka sluta med snusen, undra om det funkar på det oxså?
                          Jag är uppe i två!!! dosor om dagen.

                          /B
                          "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #28
                            Du vet väll att en snus håller flera timmar innan den slutar funka
                            Vet inte om champix då jag slutade utan men jag tycker du ska testa att sluta utan hjälpmedel innan du börjar gå på meducin. Folk brukar tyvärr ha alldeles för lite självförtroende och tro att de är för svaga för att lyckas sluta på egen hand, men om man bara bestämmer sig för att inte ta en snus hur sugen man än blir så går det bra. Dock är det nog mycket lättare om man är ledig första veckan så man slipper koncentrationssvårigheterna. Om man bara håller ut några dagar och ser abstinensen som en utmaning så går det bra, jag lovar! Det svåra är att inte börja igen när abstinensen är över.

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #29
                              Ursprungligen postat av Blossom7
                              Hej
                              Här är en beroende till
                              Är det receptbelagt? Champix alltså?
                              Gick du bara till husläkaren och sa att du ville ha det?
                              Funderar allvarligt på att försöka sluta med snusen, undra om det funkar på det oxså?
                              Jag är uppe i två!!! dosor om dagen./B
                              Ja, det är receptbelagt... Jag har hört att det finns läkare som inte tror på det och inte vill skriva ut det... Ge dig inte i såfall.. Jag har hört massor med inbitna gamla rökare som har slutat nu tack vare Champix... Det har lite biverkningar så för mig räckte som sagt var 0,5mg...

                              Ursprungligen postat av addo
                              Vet inte om champix då jag slutade utan men jag tycker du ska testa att sluta utan hjälpmedel innan du börjar gå på meducin. Folk brukar tyvärr ha alldeles för lite självförtroende och tro att de är för svaga för att lyckas sluta på egen hand, men om man bara bestämmer sig för att inte ta en snus hur sugen man än blir så går det bra. Dock är det nog mycket lättare om man är ledig första veckan så man slipper koncentrationssvårigheterna. Om man bara håller ut några dagar och ser abstinensen som en utmaning så går det bra, jag lovar! Det svåra är att inte börja igen när abstinensen är över.
                              Champix stänger av reseptorerna i hjärnan... Alltså blir inte kaffe heller något vidare gott... Smakar lite garvsyra... ciggen smakar rök... inte alls så kul att "missbruka" då... Min mamma har börjat med Champix också och hon tycker att ciggen smakar askkopp... Belöningssystemet i hjärnan uteblir alltså... Champix innehåller alltså inget nikotin...

                              Jag tror också att självförtroendet är viktigt... Däremot tror jag inte att man ska sluta när man är hemma och "har tid att tänka"... Lättast tror jag att det är om man byter miljö och upplever en massa nya saker.. Nytt jobb eller semester...
                              Men visst är koncentrationen sämre.. Känner mig lite korkad... Lr var det självförtroendet som svek nu??

                              Min sambo är helt outhärdlig... Jag sitter och planerar morgondagen, lämning av lillen på dagis.. Karln är nämligen ledig i morgon... Så när jag säger min plan till honom så fräser han att han har faktiskt ett möte i morgon bitti och sedan säger han godnatt och stolpar in och lägger sig... Phu... Hoppas absinensen tar slut snart... Han menar alltså att jag ska vara synsk och känna på mig att han har bokat in ett möte i morgon på sin lediga dag?!
                              Nää, tacka vet jag att vara på jobbet och inte vara hemma en helg och tjafsa med sambon... Det är tur att vi är fullbokade helgerna framöver annars vet jag inte hur förhållandet skulle klara av att sluta röka..
                              Dessutom blir man röksugen av att bråka... Men jag har klarat mig!!!
                              Senast redigerad av Katharina; 18 November 2007, 22:21.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #30
                                Uppdatering..

                                Det går fortfarande sk*tbra... Jag mår hur bra som helst.. Har varit ute på 3 julbord och en privatfest, går hur bra som helst.. Jag saknar det inte... slutade med Champix efter 10 dagar pga biverkningarna och att det värsta röksuget var borta...
                                Jag följer med folk ut och röka utan att bry mig.. Det händer fortfarande att jag stoppar handen i jackfickan och så kommer på att jag har slutat, men det är allt...

                                Träffade min vännina på sista julbordet som också slutat med Champix men dock utan boken och hon var direkt sorgsen.. "Ja, det har gått en vecka"... medan jag var överlycklig när jag hade slutat... kände mig fri och lycklig...

                                Så jag vidhåller att boken gjorde mest nytta och att Champixen var ett bra stöd första tiden.. En tjej på jobbet hittade en version för tjejer på bokhandeln igår för 69 kr, hon sa att det stod att vi tjejer hittar på fler dumma anledningar att fortsätta röka så han har skrivit en speciell bok till oss..
                                Senast redigerad av Katharina; 10 December 2007, 17:56.
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...