blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

Ursprungligen postat av Morellen
    kollade igenom dom foton som funka och den enda växt ja hitta direkt va gullranka.
    kommer eventuellt ge bort dom eller sätta upp dom på köksväggen så dom är lite mer ur vägen.

hitta ampellilja men bara 2 färgad men om man bortser från färgen så är den mycket lik så dom får va kvar samt plantera stänglarna ja har också.
    dom ska tydligen funka ok som substitut för kattgräs.

Sonja
    denna va rätt lik dne ja har och lättskötta är dom och trivs i fönstret dom står i.
    får näst intill aldrig soljus på sej.
    Krukväxterna som vi har i våra fönsterkarmar idag har sitt ursprung från stort sett hela världen. Detta göra att vi hemma måste kunna uppnå ett visst klimat för att få växterna att trivas. Vi kan påverka ljus, temperatur, luftfuktighet, vattentillgång, vattenkvalité, näring samt kvalitén på

ska ta en ny bild på den.
    problemet är att med blixt blir bilderna VÄLDIGT ljusa och utan tenderar dom till att bli svarta.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Raven
      • February 2005
      • 15385

så lyckades få 2 rätt lyckade bilder.
      kanske ska ge bort 2 av dom jag har men den stora ska på ett eller annat sätt sparas iallafall 30cm hög eller nåt.
      konstatera också när ja grävde bakom gardinerna att dom flesta blommer behöver större krukor.

Kommentar

• Sonja
        • October 2003
        • 7357

Visst är det väl en paraplyaralia, men en rätt liten planta... än så länge En sak som inte riktigt stämmer är bladskaften. Dom ser lite korta ut på din planta, Raven. Men det kan bero på att det är en liten planta.
        Nattens prinsessa är en bladkaktus... väl? Och det är på blommorna man ser den stora skillnaden... tror jag Båda har dom lite plattare bladen med lite vågig kant, medan Nattens drottning har som kantiga "ormar" med lite "hår" i stället. Dom ser verkligen märkliga ut till växtsättet.

Jag blev rätt nöjd med den "antika pelaren" i fönstret. Det går inte precis att göra en som är osynlig, så då är det väl bättre att den syns ordentligt. Den ska stå precis i mitten men det är två små spikskallar som sticker upp ur fönsterfodret precis i mitten. Måste göra något åt dom, eller också göra motsvarande "gropar" på undersidan av stödet innan jag kan ställa den exakt i mitten
        Senast redigerad av Sonja; 09 August 2005, 21:54. Anledning: lade till en mening, eller två...
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Raven
          • February 2005
          • 15385

Ursprungligen postat av Sonja
          Visst är det väl en paraplyaralia, men en rätt liten planta... än så länge En sak som inte riktigt stämmer är bladskaften. Dom ser lite korta ut på din planta, Raven. Men det kan bero på att det är en liten planta.
          plantan har stått lite trångt.
          enda gången gardinerna dras undan är när ja ska vattna blommorna typ.
          senaste 3-4 månaderna har dom fått vatten runt var 7-10 dag bara.

Tack för hjälpen

Kommentar

• Sonja
            • October 2003
            • 7357

Galen kaktus!

Och nu är den galna kaktusknoppen 24 cm lång. Den slår ut närsom helst nu
            Bifogade filer
            Alltid nyfiken!

Kommentar

• Morellen
              • November 2003
              • 4349

den ser rätt sanslös ut *s*
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Sonja
                • October 2003
                • 7357

Jag kom just på att har jag otur så missar jag blommningen Ska ju till Göteborg
                Men knoppen har öppnat sig mer nu än sen jag fotade den idag, så om den slår ut i morgon på fm så hinner jag fota den innan jag åker.
                Alltid nyfiken!

Kommentar

• svea
                  • February 2005
                  • 2476

Jag håller båda tummarna, så du får se denna lustiga blomma slå ut.
                  Svea

Mina bilder
                  Min zoon

Kommentar

• Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

Ha... vore väl just typiskt av den luringen att tima in blommningen till du inte är hemma... de bara smygblommar de små rackarna. Hibiskusen har fortfarande knoppar men jag får nog ta en vattningsrunda

Kommentar

• gladys
                      • March 2005
                      • 1962

Mormor hade en kaktus i 30 år innan den blommade (1 dag) och nu vet vi inte om vi måste vänta 30 år till innan nästa blomning.. Fast det var en annan sort.
                      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Kommentar

• Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

kaktusar kan vara trögstartade innan de växt till sig för att blomma. Förhoppningsvis behöver hon inte vänta lika länge på nästa knopp.

Kommentar

• Raven
                          • February 2005
                          • 15385

haha Sonja ser ut som kaktusen skulle behöva lite stöd

men den e fin

Kommentar

• Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

Utslagen nu!

Jag hann se och fota den. Nu i kväll slog den ut och den doftar ljuvligt. Den ser inte likadan ut som den andra rosa jag har, tur för den det
                            Blomstängeln är 24 cm till änden på blombladen. Hade jag hunnit mäta precis innan den slog ut hade den varit uppåt 30 cm , men den är ihålig, tror jag. Inte alls så tung att den välter kaktusen. Fast den andra rosa jag har blommade med tre blommor samtidigt, och då fick jag lägga en sten i krukan som tyngd ett tag.
                            Bifogade filer
                            Alltid nyfiken!

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

va rätt snygg

du skulle inte kunna ta ett foto med blomman i centrum ?

Kommentar

• Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

Ursprungligen postat av Raven
                                va rätt snygg

du skulle inte kunna ta ett foto med blomman i centrum ?
                                Jo jag tänkte göra det i morgon då jag kan fota den utomhus och slippa blixten. Jag minns inte hur länge den är utslagen, men inte är det många dagar inte.
                                Alltid nyfiken!

Kommentar

Arbetssätt...