CO2 jäsning brott mot alkohollagen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Enligt min tolkning innebär detta att mäsk bara kan klassas som mäsk tills det att denna gräns på 2.25 volymprocent har uppnåtts. Efter det är det sprit. Så att bara genom att låta sin mäsk fortsätta jäsa efter denna gräns har man tillverkat olovlig sprit. Vilket i högsta grad är straffbart. Eller? Tänker jag galet?
    Nej så tolkar inte jag det eftersom jag inte gör mäsken i syfte att olovligen tillverka sprit vilket spräcker punkt 2 hos dig, eller paragraf 27 i lagboken.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tommy K
      • August 2002
      • 134

      #17
      Nej, det är glasklart. Först definieras vad betraktas som sprit. Sedan handlar det om syftet.

      Tänker du dricka det du har i CO2-flaska? Det gör man ju knappast frivilligt... Då finns inget syfte - därmed inget brott.
      Likaså om du har en hink fylld med nyplockade körsbär, glömmer du den ett tag så har du "goa" grejjer ståendes. Men i och med att du glömt den och inte haft som syfte att dricka den eller destillera vidare till alkohol så är det inget brott. Visst är det alkohol, häll det på gräsmattan och se på när traktens älgar eller rådjur vinglar omkring i trädgården, så länge du inte haft ett syfte eller uppsåt så är allt grönt. Skulle själva INNEHAVET vara brottsligt så får man ju till o med plocka ner rönnbären från trädet om man skulle råka ha en rönn på tomten. Fulla fåglar (som Sidensvansar kan bli) är - än så länge - inte brottsligt. (Men i dårarnas paradis Sverige - styrt av människor utan verklighetsförankring - kan man aldrig känna sig säker).
      MVH Tommy K

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #18
        Hej!

        Olagligt eller inte. Hur som helst så döms straffet efter brottets storlek och efter om du är vaneförbrytare som ofta ställer till det. Allt vägs in.
        Hur alvarligt tror ni att en domstol skulle se på 1 liter mäsk kopplad till ett akvarium med massiv dokomentation på internet om hur och varför. Det skulle förvåna om man ens får böter.
        Men visst vore det spännande om en jurist kunde tolka lagen till oss så vi får reda på om vi är kriminella eller inte.

        Urban

        Kommentar

        • Tommy K
          • August 2002
          • 134

          #19
          Behövs inte, Urban. Lagtexten är tillräckligt klar.
          MVH Tommy K

          Kommentar

          • Tottofagrin
            • July 2003
            • 330

            #20
            Att bli straffad för att ha mäsk ( alk. halt < 2.25%) så krävs det ett syfte att fortsätta attt jäsa denna till sprit. Men om mäsken redan har överstigit denna gräns så har man ju redan tillverkat sprit. Alltså olagligt. Om man sen straffas eller inte är ju en annan femma. Tingsrätten här i Malmö kan man aldrig vara säker på...
            MVH Kalle
            "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #21
              Nå. Även om det nu skulle vara olagligt (vilket jag betvivlar med våra akvarium) så hur ska de komma på dig? De som åker dit för hembränning är de som kränger till andra, ffa om det är till minderåriga. Gör man för eget bruk och aldrig säljer till någon annan är risken minimal att någon ska snoka. Finns inga ingångar, liksom. Inget att bekymra sig över, således.

              Hilsen!!

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #22
                Hej!
                Nå. Även om det nu skulle vara olagligt (vilket jag betvivlar med våra akvarium) så hur ska de komma på dig?
                Tja zoopets forum är ju en bra start...

                Urban

                Kommentar

                • Tottofagrin
                  • July 2003
                  • 330

                  #23
                  Nä, att åka dit för det är det väl ingen större risk för. Men vad jag vill poängtera är att det inte krävs något syfte att DRICKA spriten man framställer för att det ska vara olagligt. (Notera att det är olagligt att framställa både SPRIT samt SPRITDRYCKER. Defintitionen för sprit i lagen nämner inte att det är en dryck ens.) Annars kunde man ju bara säga att man framställde den den för att rengöra sina gamla rostiga verktyg eller nåt...

                  MVH Kalle
                  MVH Kalle
                  "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                  Kommentar

                  • gogar
                    • November 2003
                    • 365

                    #24
                    "Det är hårda tider i landet, min vän!
                    En helpanna whisky över 400 spänn.
                    Och mellanölet fick dödsstöten
                    av godtemplarmaffian i riksdagen.
                    Förbjudet att sätta nåt maskrosvin!
                    Vete fan om man vågar pressa en apelsin.
                    Det börjar ju faktiskt att likna Hin,
                    att inte ha råd med brännevin.
                    Men - då får vi väl dra åt på svångremmen.
                    Och börja bränna själv i folkhemmen.
                    Det finns en gammal ursvensk tradition,
                    att dricka stark av egen produktion.
                    Och tänk om jag nu tycker det är bäst
                    att utrota en maskros med vatten och jäst,
                    och dricka lite ogräs på en fest?
                    Det angår varken länsman eller präst!"

                    Lite skojsamt bara... Annars tror jag nog förtexterna till lagen inte försätter oss akvarister i någon större fara. Vad som står i själva lagtexten är ganska ointressant - det är HUR den ska tolkas enligt förarbetena som är det intressanta, för det är det domstolarna dömer efter. Sen kan ju alla tycka att det är knepigt, men så är det.

                    För övrigt kan det ju noteras att det är "olagligt" att gå mot "Röd Gubbe" - MEN - det finns inget straff för detta brott. Polisen kan huta åt dig, men de kan inte straffa dig.... "Sine poena, Sine lege" jasså? (Ingen lag utan straff 'ungefär': eller snarare: 'inget straff - ingen lag' - gammalt latinskt ordspråk).
                    Mvh Håkan
                    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #25
                      Tja, vi får väl kika på praxis och se hur många det verkligen är som åkt dit för mäskmetoden med en 1,5-5 liters dunk kopplad till akvariet...

                      Skulle tro att de inte gör något om de inte hittar någon destilleringsapparat i vart fall. Att dricka själva mäsken är ju bara inte att tänka på, det luktar ju pecka!

                      Hilsen!!

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #26
                        En snabb tolkning av lagen utan att jag grävt djupare i förarbeten och praxis säger mig följande utifrån den nu gällande alkohollagen (1994:1738)

                        1kap. 2 § Med sprit förstås en vätska som innehåller alkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent.

                        samma paragraf: Med mäsk förstås en jäsande vätska som blir sprit om den får fortsätta att jäsa.

                        Men för att dömas till ansvar grävs ett uppsåt enligt 10 kap 1 §

                        bereder mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker

                        Min tolkning blir att syftet med "mäskblandingarna" som görs i våra sammanhang är att framställa CO2 och inte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker.

                        Då det inte finns något uppsåt till brottet så har det heller inte ett brott enligt en snabb tolkning. Skulle ni däremot ge mäsken till grannen och han bränner den eller dricker den så blir det andra bullar. (eller om ni själva skulle göra det)

                        Men att bara hälla ut den i slasken anser inte jag vara ett brott enligt lagens mening. Lagens syfte är inte heller riktigt detta användingsområdet så jag skulle säga att en mycket nitisk åklagare skulle ha vädigt svårt att vinna framgång med ett sådant här mål.

                        Tilläggas bör att det skall vara UPPENBART vilket är ett mycket högt beviskrav. Som i vårat fall är att det uppenbart inte är för att framställa alkohol utan CO2.

                        Så ni kan lugnt bluppa mäsk utan att oroa er för farbror blå.

                        Om någon skulle vara intresserad skulle jag kunna göra en lite djupare analys av ämnet.



                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • Tottofagrin
                          • July 2003
                          • 330

                          #27
                          Problemet som jag ser det är när förvandlas mäsken till sprit? Det behövs ju inte någon destillering för detta enligt lagen. Är det mäsk så länge den är i jäsning eller när en akoholhalt på 2.25 volym procent har uppnåtts?

                          Jag pratar nu rent principellt, jag tror inte egentligen att någon skulle döma en akvarist som vill ha grönare växter för alkoholbrott...

                          /Kalle
                          MVH Kalle
                          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                          Kommentar

                          • skr
                            • December 2002
                            • 267

                            #28
                            2 § Med sprit förstås en vätska som innehåller alkohol i en
                            koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Med tillverkning av
                            sprit förstås varje förfarande, varigenom alkohol i sådan
                            koncentration framställs eller utvinns. Vin, starköl och öl anses
                            dock inte som sprit. Inte heller utgör framställning av sådan dryck
                            tillverkning av sprit.

                            Med mäsk förstås en jäsande vätska som blir sprit om den får
                            fortsätta att jäsa.

                            ----------------
                            4 § Med spritdryck förstås en alkoholdryck som innehåller sprit.
                            -------------------
                            5 § Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom
                            jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra
                            växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22
                            volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl.
                            ---------------------
                            10 kap. Ansvar m.m.

                            1 § Den som

                            1. olovligen tillverkar sprit eller spritdrycker,

                            2. bereder mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit
                            eller spritdrycker eller

                            3. förvärvar, innehar, forslar, döljer eller förvarar sprit
                            eller spritdrycker, som är olovligt tillverkade, eller mäsk,
                            som är avsedd för olovlig tillverkning av sprit eller
                            spritdrycker,

                            döms till böter eller fängelse i högst två år.

                            Alltså: sprit är allt som innehåller över 2,25 volymprocent alkohol, om det inte råkar vara vin (eller öl). Vad är då vin? Jo, allt som innehåller mindre än 22 volymprocent alkohol - om det inte råkar vara sprit (eller öl).
                            Tottofagrin är med andra ord sanningen på spåren. Ett hett tips för den som vill begripa alkohollagen är att inte leta efter konsekvens eller logik. Då blir allt helt plötsligt fullt begripligt...

                            Kommentar

                            • Tottofagrin
                              • July 2003
                              • 330

                              #29
                              Alltså, ska se om jag kan sammanfatta mina slutsatser kring detta (vilka är helt lekmannamässiga):

                              1) Att bereda mäsk är olagligt endast om man har i syfte att förädla denna till sprit. Med sprit avses en vätska med alkoholhalt på > 2.25 volym procent. Att bereda är ju egentligen bara att blanda ihop ingredienserna i din dunk. Det behöver ju inte ens ha bildats någon alkoholhalt än.

                              2) Om din mäsk tillåts jäsa så länge att en alkoholhalt på mer än 2.25 volymprocent uppnås klassas detta som tillverkning av sprit, vilket är olagligt, såvida inte din mäsk är gjord på bär, frukter eller andra växtdelar (då klassas det som vin)eller är gjord på malt och humle (klassas då som öl)

                              Slutsats: Om din CO2 blandning är beredd på socker och jäst så är den bara laglig så länge alkoholhalten understiger 2.25 volymprocent.

                              Resonemanget är egentligen helt logiskt om man tar ett annat exempel. Tänk dig följande istället: istället för metanol ombildas istället sockret till amfetamin. Skulle detta vara lagligt för privatpersoner att framställa i fall då endast biprodukten (CO2) skulle användas? Knappast.

                              MVH Kalle
                              MVH Kalle
                              "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                              Kommentar

                              • skr
                                • December 2002
                                • 267

                                #30
                                Fast nu hoppade du över halva definitionen på vad som är vin:
                                "samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22
                                volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl."
                                Hur tolkar du det?
                                Jämförelsen med amfetamin haltar en del, eftersom det alltid är olagligt att tillverka amfetamin (utan tillstånd) medan det tvärtom är lagligt att tillverka alkohol (etanol), så länge man inte gör sprit...
                                Själv gissar jag att en utjäst CO2-mäsk innehåller betydligt mer än 2,25 volymprocent alkohol, men jag har aldrig vare sig mätt eller testat att dricka smörjan (urk).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...