Ovänlig gäst mitt i stan :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Ovänlig gäst mitt i stan :D

    Ikväll när jag var ute med hunden, sprang vi in i en minst sagt ovanlig besökare...




    Hör till saken att jag bor i centrala Helsingborg... Inte mitt nere i centrum men det är bara ett par hundra meter, fågelvägen. Precis bakom området går en motortrafikled som leder in till centrum.

    (Ursäkta urusel bild - men min mobilkamera är fullständigt urusel och jag fick zooma rejält, så det var det enda jag hann få till innan jag backade lite försiktigt för att inte skrämma iväg räven. Vi var väl ungefär 30-40 meter ifrån den, vinkeln luras då jag beskar bilden lite grann, vi står längst upp på krönet av en hög slänt och räven är precis vid foten av backen - så perspektivet blir förvrängt, det är egentligen en djup dal).


    Skulle släppa hunden i den lilla dalen nära mitt bostadsområde, för att han skulle kunna rusa av sig - men det gick ju inte för där traskade en räv runt
    Jag tror att den jagade möss när vi kom. Stod och stirrade på oss, vi backade lite och jag stod och tittade på den säkert under 10 minuters tid. Sedan upptäckte min hund den och började yla (har en jakthund) och det gillade inte räven så han bestämde sig för att retirera - och travade iväg en bit längs våtområdet, vände sig om, stirrade lite till - och slank sedan in i buskarna.
    Vi stack åt andra hållet, min hund hade satt av efter den omedelbart om han var lös...

    Vi har haft ett jagande par som hållt till i de östra utkanterna av stan, för ett antal år sedan - och jag har sprungit (bokstavligt talat) in en av dem då. (Jag vet inte vem som blev mest rädd... jag, räven eller hunden. Alla tre hoppade iallafall en meter...) Kanske är det en av dem som kommit tillbaka Eller kanske en av deras valpar. För rävar syns INTE till ofta kring stan - då måste man ut lite längre utanför tätbebyggt område.

    Ett väldigt trevligt sommarkvällsmöte var det iallafall
    Senast redigerad av Bambikill; 18 July 2020, 21:25.
  • Solhandra
    • September 2020
    • 1

    #2
    Dom prövar sig fram för att leta efter mat.
    Advokat Norrköping

    Kommentar

    • laserfisk
      • October 2021
      • 3

      #3
      Det är kul med vilt mitt i stan! Jag bor i centrala Göteborg och när man går i Slottsskogen ser man ibland också rävar (och massa rådjur).

      Kommentar

      Arbetssätt...