Akvarium på Blocket? Tag varning - eller skratta ihjäl er åt min idioti. Välj själv.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Akvarium på Blocket? Tag varning - eller skratta ihjäl er åt min idioti. Välj själv.

    Jag köpte ett kar i tisdags. Och det var en så j*a dum affär att jag bara måste dela med mig till någon som förstår exakt HUR j*a dumt det var.
    (Det blev en bibel - men det var skönt att avreagera sig... )

    Blocket-köp-regler jag lärt mig än en gång;

    1) Fråga om - och specificera allt - in i minsta detalj och se f*n till att fråga på ett sätt som en femåring skulle begripa och kunna svara på.
    2) Bilder, bilder, bilder. Och fler bilder.
    3) Lita på magkänslan.
    4) Anta inte att alla människor har något mellan öronen. Vissa har tre hjärnceller varav två är ute och letar efter den tredje.


    Akvariebudgeten här är snål - minst sagt. Har inte haft något större kar igång på länge och i stort sett ingenting fanns hemma. Så det mesta måste införskaffas.
    (Och före nya akvarium får hundens och katternas behov gå...)

    Tänkte vara smart och använda mitt befintliga 180 - som jag dock inte är förtjust i - meeeen... allt gick givetvis fel.
    En mindre smart kattfröken (som dock säkert tycker att hon var väldigt smart) - hade visst gått och använt de två större karen som extra stora och rymliga kattlådor med väldans mjuk och trevlig sand - något jag upptäckte för sent eftersom de stått med sand i (varför tömma dem på annat än vatten, det kan man ju göra senare, liksom... mycket senare... för sent...) avskilt där jag sällan vistas. En viss odör tycks kvarstå i silikonet... :S
    Lägg till det att ljusrampen till 180 är kvadd och behöver fixas lite. Inte dyrt men man ska ju få det gjort också...

    Då är det ju självklart så att jag givetvis går och rotar på blocket. Hittade ett Juwel Rio 240 - totalt fynd med diverse åtråvärda grejer till karet - men det var sålt.
    Hittar ett annat gammalt kar som väl kunde gå an, annonserat som 250 liter, men med tanke på att det inte var ett kar jag direkt kände "WOW" över, så skippade jag det efter att jag pratat med säljaren lite kvickt via meddelanden. Dagen efter återkom han igen och hade dumpat priset till hälften. Då slog jag till. 600 spänn är ju skitpengar, om inte annat för att ha karet temporärt - och med skulle finnas ett Eheim ytterfilter. Resten av skrotet kunde han behålla.

    Jag funderade lite på om jag möjligen kunde se att möbeln kunde vara vattenskadad i underkanten men självklart följde jag inte min magkänsla...
    (Likaså funderade jag över karet, det såg liksom för litet ut. Men jag bad om måtten och det han uppgav blev 240 liter så det stämde ju tillräckligt bra överens med vad han skrivit i annonstexten).

    Sagt och gjort - åker 7 mil enkel för att hämta det med lånad bil och medtvingad bärhjälp.



    Väl på plats möts jag av en liten gubbe som verkar begripa noll och ingenting om vare sig akvarier, fisk eller något annat... och ett av de skitigaste och mest vanskötta kar jag sett i mitt liv... fortfarande med vatten, invånare och grus kvar i.
    För att jag "skulle kunna se själv att det inte läcker". Visst. Det finns ju en poäng i det. Men liksom... Suck.

    Skiten och smutsen går ju att städa bort så att innehållet såg förjävligt ut - spelade ju ingen roll. Jag tittade lite på möbeln efter vattenskadorna jag tyckte mig ha sett - men det såg inte SÅ illa ut så jag trodde inte att det var någon fara. (Yeah right...)

    Gubben börjar slanga ur vatten men jag inser fort att alltihop kommer att ta tusen år om gubben ska göra det, så jag tar över infångandet av fiskarna - och när jag lyfter av toppramen (Eheims MP-linje, de har en ram på toppen) svimmar jag nästan. Jag har ALDRIG i mitt liv sett så imponerande alglager eller så tjocka kalkavlagringar.
    "Går den att ta av?", frågar då farbrorn... (Bör tilläggas att jag gissar på att karet har en del år på nacken...)


    Men FORTFARANDE ursäktar jag hela eländet för mig själv, med att "det går ju att rengöra"...
    (Och ignorerar tanken "men om han inte visste det, har han ju inte mätt själva karet heller, utan inklusive ramen? Och isf är det ju långt ifrån 240 liter?)


    Halvvägs igenom tömningen frågar jag var filtret är, så att jag kan spara lite vatten att ha filtermaterialet i.
    "Men... det har jag sålt. Du sade ju att du inte ville ha innehållet?" ...
    (Ja... sjösten och horribla resindekorationer, ja... Så du tror att jag gav dig noggranna instruktioner i hur du skulle förvara filtret i vatten tills jag kom, bara för att det var kul, eller?) Han pratade lite vagt om att han kunde se om han kunde få tillbaka det. "Gör det", sade jag och fortsatte.

    Vid det laget hade jag svårt att lägga band på humöret när jag framförde artigt exakt vad jag tyckte om den saken. Gubben förstod inte öht att jag tyckte att det var en speciellt big deal. "Det var ju synd att vi missförstod varandra men du sade faktiskt det". (Vilket jag inte alls gjorde).
    Vid det laget påpekade jag för första gången att jag inte hade velat ha karet om han hade sagt det tidigare.
    Men okej... jag borde ju ha kollat allt direkt innan vi började tömma och han har ju uppenbarligen inte alla hästar hemma... och jag har ju ett ytterfilter hemma.


    Efter en timmes tömning - genomblöt inte bara av svett utan även av ett bad efter att ha jagat en enorm och väldigt ovillig pleco utan en tillräckligt stor håv - är karet tomt nog att tömmas på det sista. Och när det lyfts av inser jag att jo - möbeln är vattenskadad. Men kanske inte så illa, det kanske bara var lite i kanten... Enligt gubben var det inget fel på möbeln, det var bara dörren som blivit lite fuktig och svällt lite. (Jomenvisst).
    När jag bär ut den, inser jag att den är helt blöt och känns mjuk undertill...


    Det tog all min självbehärskning att inte få ett finsk praktanfall på honom just då.


    Jag räknade - artigt och samlat men på explosionsgränsen - upp precis allt som var åt h*e och väldigt skarpt påpekade att det inte är okej och att den enda anledningen till att jag över huvud taget köper skräpet, var för att jag var så korkad att jag inte kollade ordentligt innan vi började tömma, och att han fick se till att försöka få tillbaka ytterfiltret. Att karln fortfarande hade mage att ta överenskommen summa och bara beklagade att "det blev missförstånd och att jag såg det på det sättet" - övergår mitt förstånd. Han borde nästan ha gett det till mig gratis och betalt MIG för att jag kom och hjälpte honom att tömma...


    EN kris kvar;

    När jag och bärhjälpen släpat ut allt till bilen och skruvar isär möbeln (i stekande sol) - var undersidan så vattenskadad att jag aldrig i mitt liv hade ställt något tyngre än en guldfiskskål på den - den var blöt ända in i kärnan... Att den hade hållit uppe karet är helt otroligt.
    Inte en chans att jag släpar hem det till HBG. Jag ringde gubben och sade att jodå - den är massivt vattenskadad - men det vägrade gubben förstå och återigen "det är ju trist att du ser det på det sättet". Jag fick inte lämna tillbaka den till hans källarlokal heller för han hade hunnit gå. Och inte hade han nyckel till soprummet nära parkeringen.

    DÅ small jag.

    (Tyvärr inte på gubben som bara fick ett iskallt "tack för affären" innan jag slängde på - utan på min stackars bror som förskräckt redan gömde sig i väntan på explosionen... lol) Vi lämnade möbeln utanför sophuset (för jag och min bror är väl uppfostrade) och drog...

    (Och jag svor på alla språk jag kan - vilket är många - hela vägen hem till HBG. Varvat med hysteriska skrattanfall över hur sjukt allting var...)



    Min morsa, som nästan svimmade när hon såg eländet i bagaget på sin fina bil - kunde inte för sitt liv förstå varför jag inte bara gick därifrån.
    Jag är inte riktigt säker på att jag har ett bra svar...

    Priset var inte så högt att det var värt att jiddra med en 75+ gubbe som inte ens förstod att hans kar inte var värt de 3500 han gett för ett decennium sedan...
    Jag hade antagligen fått totalt psykbryt på honom om jag hade stannat en sekund längre... Jag tror att jag hade tagit det även om det kostade 10 k, jag var så lack på allt.


    Men jaja...
    Karet läcker inte och silikonen var okej under skiten (men karet är fortfarande inte helt rent efter ca 4 timmars gnuggande och skrapande) och ljusrampen funkar fint + passar mitt gamla kar.
    Och om inte annat så lärde jag mig en läxa. Och fick något att skratta ihjäl mig åt. (För det är lika bra att garva).


    Men jag åkte alltså 14 mil (t/r) för att hjälpa en gammal, halvdement gubbe att tömma sitt kar - och få hem ett kar som kräver enormt jobb för att bli rent - som jag inte kan starta för att det nu står på golvet då jag inte har någon möbel - som är 200 l och inte 240 (eller 250 som han trodde) - som alltså egentligen inte avhjälpte speciellt mycket av problemen utan tvärtom skapade nya.
    Jag betalde m.a.o. 600 för en gammal ljusramp. 750 med bensinen.
    Istället för att spara dem till en pott för att få ett Rio 240 eller större.


    Undra på att jag inte ville höra ordet "akvarium" på ett par dagar...


    Kan tilläggas att fiskmaten han stuvat i en påse - var... något mindre purfärsk. Den "färskaste" gick ut 2015. Den äldsta, som var den han berömde sååå och var det han använde som standardfoder - gick ut 2008. Det var lite halvfestligt.
    (Det var ytterst mystiskt att fiskarna var så stora och tjocka och glada - som bodde i den horribla algsoppan och åt 12 år gammal mat...)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Och nu kan det åtminstone inte bli sämre, eller
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Och nu kan det åtminstone inte bli sämre, eller
      Hahaha, nej... troligen inte. Ta i trä.

      Funderade på att maila säljaren och skälla ut honom nu i efterhand (kanske han hade skickat tillbaka lite av pengarna, men det betvivlar jag...) men det känns bara som slöseri med tid att bli förbannad igen. Bättre att bara garva åt eländet...

      Men nu står jag och väljer mellan pest och kolera... Ett 180 jag egentligen inte direkt älskar, men som dock har en möbel (som tyvärr inte passar det "nya" karet då det gamla är ett panorama) - men även har en trevlig bidoft av kattkiss...
      Eller ett 200 med hiskliga kalkfläckar som ger mig huvudvärk bara jag tittar på dem - som dessutom står på golvet utan möbel.
      När jag egentligen ville ha ett 240. Som var redo att köra igång direkt.
      Suck.

      Uppstarten sinkas mer och mer hela tiden, så frustrerande...

      Försöker få tag i en möbel men det går knaggligt. Jag är lite fundersam över att bygga med MDF och lecablock då det blir en rätt gräslig vikt... Jag har iofs haft en lagerhylla med en del kar i, på samma ställe. (Att få upp alla block till min vindsvåning fyra trappor upp utan hiss - låter inte heller så lockande )



      För övrigt fick jag ett underligt svar på min blocketannons om möbel - jag vet inte säkert men det kändes som att han försökte lura mig på pengar i förskott. Att jag skulle skicka pengar i förskott (iallafall hälften, eftersom jag vägrade skicka hela - men jag tänker inte skicka en spänn...) så skulle hans kompis köra ner det till mig... Jomenvisst.
      Vad är det för fel på folk?!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #4
        Usch, vilken pärs för att få ett ”nytt” kar som inte ens motsvarade dina önskemål. Du kan inte försöka sälja det och sedan spara till ett kar, med möbel, som du verkligen vill ha istället?

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Nando
          Usch, vilken pärs för att få ett ”nytt” kar som inte ens motsvarade dina önskemål. Du kan inte försöka sälja det och sedan spara till ett kar, med möbel, som du verkligen vill ha istället?
          Jo... men det kräver jobb innan det är säljbart för mer än skitpengar... Och har två andra att sanera också...

          Tanken nu i det senaste var att göra mig av med alla akvariesaker som bara stått i åratal och samlat damm. Jag hade halva lägenheten fullproppad med kar förut, men när jag lade ner alla kar utom två, blev en del saker drällande kvar även efter att jag sålt det mesta.
          Har inventerat och rengjort det mesta och monterade ner den stora lagerhyllan jag haft de sista karen stående i - och skulle slänga ut en annons på blocket - men upptäckte ju då problem med två av dem och kan alltså inte sälja dem förrän jag är säker på att det inte blir kvar någon kattkisslukt - så alla småkar står på golvet eftersom hyllan blev nedmonterad...
          Och nu när det "nya" inte heller har en möbel, står jag med tomma kar överallt.
          Och så lade vi till ännu ett tomt 200 på golvet...

          Röran blev värre än innan jag började med projekt "bli-av-med-allt-jag-inte-använder-och-skaffa-ETT-kar-istället"!
          Nu har jag sovrumsgolvet knökfullt av kar 30-160 l och Ikea-kassar fullproppade med akvarieprylar - på vardagsrumsgolvet står två små temporära kar med fisk och nyinköpta växter jag inte har någonstans att stoppa, plus hinkar med sand, rötter och annat - och nu då även ett tomt 200 - men tack och lov har iaf 180 l en möbel... lol

          Det blir lagom trångt med en stor hund och ett gäng stolliga katter som leker hinderbana med allt som står i vägen...


          Murphys lag är min livslag tror jag. Kan någonting möjligtvis gå fel - så går det fel. Eller så är jag inte så värst bra på att börja i rätt ände av saker och ting...

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Kanske borde slänga ut allt för vrakpris med karen med som renoveringsobjekt och sen använda pengarna till att köpa en ny möbel från butik till skrotkaret -__-
            (För de räcker nog inte till att finansiera ett finare begagnat...)
            Men det känns också halvsurt när man betalt rätt mycket genom åren. Och är man pank och redan har en stor hund och katter som kostar på tok för mycket att ha... :S

            (Kattrasen jag föder upp är svindyr men folk som tror att man faktiskt tjänar på att föda upp dem - förstår inte hur stora utgifterna är och att de tillfälligt stora inkomsterna går åt
            till att fylla hålen man grävt under tiden sedan förra kullen... Jag slutade räkna min "totalt-back-utgifter-minus-inkomster-genom-åren" när jag passerade 600.000...)

            Det är rätt galet hur mycket det faktiskt kostar att starta upp ett lite större kar - om man inte har grejerna hemma... Rent förutom om man måste köpa ett kar - så hade jag inga rötter som var stora nog (men ska försöka pussla ihop mindre bitar och dölja skarvar med epifyter - man hittar ju ändå sällan rötter som är exakt vad man vill ha i form),
            hade nästan inga växter, det mesta av sanden förstördes av kattskrället så det som finns kvar räcker inte, hade inga fräscha filtermaterial till ytterfiltret - och sen ska man ju köpa fiskarna också så småningom...

            (Och jag flippade redan med att beställa växter... jag älskar dem och råkade redan samla på mig lite väl många arter :P)

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Om karet inte läcker, varför var möbeln blöt? Det hade varit bättre att tacka nej, förstås.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av stefant
                Om karet inte läcker, varför var möbeln blöt? Det hade varit bättre att tacka nej, förstås.
                Gubben måste ha slabbat som en galning när han bytt vatten - inte begripit att möbeln tog stryk... och det är en sådan med bottenplatta som står rakt på golvet, ingen karm eller fötter, sen har spånskivan gradvis sugit upp vatten under åren. De tål ju egentligen ingenting när det gäller långvarig exponering för vatten - speciellt eftersom de sällan har laminat på undersidan och baksidor som inte syns. (På t.ex. skrivbord). Och karet är 10-15 år gammalt och stod i en källarlokal där ägaren hade verksamhet. Golvet var av betong så det har säkerligen mikroskopiska ojämnheter som tillåtit vatten att rinna in under. Och betong i källare är ju oftast fuktigt i sig själv, iom temperaturen...

                Men mitt gamla 180 är exakt samma kar och möbel förutom att mitt är ett panorama - lika gammalt - och jag flyttade mitt igår och kontrollerade samtidigt möbeln noggrannt. Inte en skada på det... Och definitivt inga vattenskador. Jag har haft vett nog att se till att inte spilla - och det lilla jag spillt har torkats upp omedelbart.


                Jag är VÄRLDENS mest otursförföljda människa, tror jag...

                Ett skrivbord jag fick gratis igår, och tänkte skulle kunna fungera då man kunde skjuta ihop de stadiga hurtsarna undertill - visade sig ha hårfina sprickor i den ena hurtsen, den förra ägaren har säkerligen inte ens märkt det, jag såg det när jag kollade noggrannt hemma. Så jag vågade inte använda det. (Dock fick jag annan användning för det så det var iallafall bra. Och det var gratis).
                Så ÅTERIGEN - ingen möbel. Jag fick nästan nervsammanbrott. Bestämde mig till slut för att jag får helt enkelt använda mitt eget 180 tills vidare även om jag inte tycker om det. Så får jag försöka ha råd med ett Rio 240 eller 350 i vinter eller något.
                Så nu har jag ÄNNU ett kar stående på golvet (det 200 l jag köpte)

                Sedan lyckas jag med konststycket att fylla 180-karet innan jag stoppat i inredningen (efter att jag sköljt den dammigaste sanden jag någonsin köpt, i två timmar och den ändå dammade ner vattnet...). Jag var så trött i skallen att jag inte kom på det förrän jag redan fyllt det... (Först då kom jag även på att det inte såg klokt ut där jag ställt det utan borde ha lämnat det där det stod först...) Och lutar gör det också. Inte möbeln och karet i sig - men hela jäkla golvet. Det visste jag dock redan sedan förut men jag trodde inte att det lutade så pass mycket. 5 mm kanske. Men golvet lutade ju där det stod förut också och där välte det iallafall inte på flera år.

                Nyss började jag rota fram alla rötter och sådant från gömmorna - och inser att jag inte har på långa vägar tillräckligt för att få till det jag ville bygga upp. De passar ihop snyggt för att ge illusionen av en trädstam med rötter - men alldeles för liten storlek... Och jag har redan rotat i alla djuraffärer i området efter någon som ser ut som jag vill att den ska göra - och det finns ingen. (Rent förutom att skiten kostar multum).
                Jag har en otroligt fin, stor gammal björkgren men som inte sjunkit trots att både jag och personen jag fick den av - har försökt sänka den i sammanlagt 2+ år. Så jag orkar inte ens försöka. Funderade på att försöka borra en massa hål i den och hjälpa den på traven, men jag tror inte att jag orkar med fler bakslag...

                Jag orkar inte mer!

                (Jag orkar inte ens klaga mer men det är skönt att avreagera sig... haha)


                Jag kanske borde ta en slägga och slå sönder alla kar och stoppa en jäkla eremitkräfta i ett nano och vara nöjd med det.

                Kommentar

                • Edimrithe
                  • September 2020
                  • 1

                  #9
                  Tack för underhållande läsning.
                  Lite saker att tänka på när jag ska köpa mitt första kar..
                  Det jag har har jag fått och funderar på ett till..
                  NEJ, jag vill inte köpa ditt kar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...