Whiskytråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #61
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Nu är den testad och det säger jag bara: Holy Sh-t vilken smakrökare! Rökigheten ligger liksom runt whiskyn istället för i den. Så när jag smakar denna kanongoding så blir det en hel hög med förkolnade vedträn i näsan trots att whiskyn bara känns mjuk rökig. Det är ljung, aprikos, honung, skog, apelsin mm. Den är ju bara på tillfälligt besök på systemet. Så jag kommer att gråta när den är slutsåld. Så här blir det 5 vedträn av fem möjliga. (Inger, detta är inget för dig.....) Mats, klart den ska införskaffas av dig. 51,6 smakfulla procent dessutom.
    Christian: Nej motsatsen till dum. Riktigt smart.
    Jaha du Johnny, du har koll på att jag tittar in i denna tråd - och hur kan du veta att detta är ingenting för mig? Fast helt rätt, inget för mig alls . Men det är kul att läsa om hur alla era smaklökar fungerar, ni måste ha en enorm mängd av alla dessa lökar .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #62
      Kommer ihåg tidigare att rökig whisky inte var din grej och med så pass delikat näsa som du har tror jag det är helt omöjligt med flera vedträn därinne. Apropå smaklökar så är det träning som mycket annat. Tränar ju det där som heter mindfulness varje dag (något som jag också undervisar i). Det är att träna sig vara i verkligheten så mycket som möjligt. För att träna det så tränar man sig att observera sinnesintryck såsom känsel, smak, hörsel, att observera tankar, känslor. Som en bieffekt av detta så blir man mer uppmärksam på kroppen. Så det är nog mera fokus på det som smaklökarna talar om som gäller
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #63
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Kommer ihåg tidigare att rökig whisky inte var din grej och med så pass delikat näsa som du har tror jag det är helt omöjligt med flera vedträn därinne. Apropå smaklökar så är det träning som mycket annat. Tränar ju det där som heter mindfulness varje dag (något som jag också undervisar i). Det är att träna sig vara i verkligheten så mycket som möjligt. För att träna det så tränar man sig att observera sinnesintryck såsom känsel, smak, hörsel, att observera tankar, känslor. Som en bieffekt av detta så blir man mer uppmärksam på kroppen. Så det är nog mera fokus på det som smaklökarna talar om som gäller


        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #64
          Veckans Whiskytips. Inget billigt men inte heller tokdyrt. En riktigt god rågwhisky.
          Vad sägs om en smak av kolade ekfat, inslag av torkad frukt, vaniljfudge, choklad, apelsin, kanel och knäck.
          Oftast gott betyg på olika whiskysajter. På rena Bourbon sajter är den också ofta förekommande.
          Men som sagt, en goding. En varning bara.... 50% ger ett visst bett
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1703.jpg
Visningar: 59
Storlek: 556,2 KB
ID: 2390962
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            #65
            Inte bara veckans - utan också årets första - whiskytips! Är inte överdrivet förtjust i whisky men beskrivningen gjorde mig lite sugen faktiskt!

            Kommentar

            • Fjäll
              • September 2014
              • 10

              #66
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Veckans Whiskytips. Inget billigt men inte heller tokdyrt. En riktigt god rågwhisky.
              Vad sägs om en smak av kolade ekfat, inslag av torkad frukt, vaniljfudge, choklad, apelsin, kanel och knäck.
              Oftast gott betyg på olika whiskysajter. På rena Bourbon sajter är den också ofta förekommande.
              Men som sagt, en goding. En varning bara.... 50% ger ett visst bett
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1703.jpg
Visningar: 59
Storlek: 556,2 KB
ID: 2390962
              Inte så rökig då antar jag? Den låter trevlig!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #67
                Ursprungligen postat av Fjäll
                Inte så rökig då antar jag? Den låter trevlig!
                Ingen rökighet direkt alls. Det är rena whiskygodiset.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #68
                  Torsdagsgodis inhandlat. Är inne i en Bourbonperiod och vilar mig lite från kolmilerökiga smakbomber. Hittade denna pärla som skall avnjutas långsamt. Systembolagets notering som stämmer bra bifogas.

                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  Arbetssätt...