I vilket europeiskt land finns det flest akvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #61
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Varför tror du att det var så en gång i tiden. Nu har jag inte hållit på med akvarier riktigt så länge så jag vet inte.
    Jag skrev ju "inbillar mig". Den känslan baserar sig mest på att jag ser hur mycket mer aktiv föreningsverksamheten var tidigare. Samma gäller publikationer och böcker som gavs ut. Dvs, min känsla är att "det var bättre förr" med akvaristikintresset i Sverige. Men naturligtvis, det finns inget som säger att inte resten av världen har haft en liknande utveckling från en motsvarande högre nivå.

    Sedan är det självklart så att vi i Sverige idag också i högre grad får del av information från övriga marknader, direkt på Engelska och Tyska m m, tack vare nätet så den totala volymen "akvaristiskt intresse" kanske ändå är ännu högre idag än tidigare.

    Hur som helst är det bara att njuta av det utbud som står akvaristen tillhanda idag!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #62
      Ursprungligen postat av hawkse
      Jag skrev ju "inbillar mig". Den känslan baserar sig mest på att jag ser hur mycket mer aktiv föreningsverksamheten var tidigare. Samma gäller publikationer och böcker som gavs ut. Dvs, min känsla är att "det var bättre förr" med akvaristikintresset i Sverige. Men naturligtvis, det finns inget som säger att inte resten av världen har haft en liknande utveckling från en motsvarande högre nivå.

      Sedan är det självklart så att vi i Sverige idag också i högre grad får del av information från övriga marknader, direkt på Engelska och Tyska m m, tack vare nätet så den totala volymen "akvaristiskt intresse" kanske ändå är ännu högre idag än tidigare.

      Hur som helst är det bara att njuta av det utbud som står akvaristen tillhanda idag!
      Det var en annan tid då - men det var det ju också i andra länder.
      Utbudet var då definitivt sämre här - jag kommer ihåg att jag på 80-talet åkte ner och köpte vildfångad fisk hos grossister i Tyskland och Holland och sedan när jag öppnade min affär på morgonen dagen efter så kunde det stå 100 människor i kö (som kom från hela Sverige) för att komma först in och kunna köpa rariteterna. På 80-talet så körde jag "Fiskbilen" runt södra och mellersta Sverige och levererade förbeställda fiskar etc. etc.
      Idag så är självklart utbudet mycket större.

      Föreningsverksamheten var självklart då mycket större i Sverige, men den var som sagt också i motsvarande grad också mycket större i övriga länder. Jag kommer t.ex. ihåg att jag 1994 var i Chicago, USA på ett ciklidmöte och då hade de också en auktion - det satt då säkert 500 personer i auktionssalen. Auktionen pågick i ett sträck i ett högt tempo i nära ett dygn. Fiskpåsen snurrades framför en kamera och ute i auktionssalen, i korridoren utanför och i cafeterian (så man kunde ta på paus utan att missa något) så var det uppsatt TV-apparater där man kunde se fiskarna i påsen.
      Den professionalism som uppvisades där för 20 år sedan har vi ännu inte nått upp till i Sverige på våra auktioner.

      Utbudet är idag mycket större, men det odlas idag betydligt mindre, det ges inte längre ut några böcker, den sociala samvaron har minskat (föreningsverksamheten) etc. etc. Men det är samma tendens "överallt".

      Om det var bättre eller sämre förr vet jag inte - men det var i alla fall rejält annorlunda. Och oavsett vad vi tycker om denna utveckling så får vi leva med den.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #63
        Intressanta siffror om akvarier. Vilket får mig att fundera lite och då kommer det lite vilda svingar, ta det för vad det är.

        Säg att det finns 10 akvarier per 1000 innevånare i Sverige. I en lagom stad med 100 000 i stad och närområde finns det då 1000 akvarier. Om det nu är antal akvarier man mätt och inte antal akvarister så blir ju antalet av de senare lägre. Hur mycket lägre är svårt att säga, många har en burk men vissa har många. Låt oss klippa till med att de är 700. Hur mycket kan de handla för? Svårt att säga, viss köper nytt akvarium med allt, andra nån burk mat. Och de som bränner riktigt med pengar kanske inte handlar alls lokalt. Säg en tusing per person för att gissa nåt. Det är 700 000 det i pengar.

        Låt oss då säga att det finns tre butiker med akvarier som ska dela på det där. Då är det 230 000 per var. Det blir ju till en del lön men sen ska det ju köpas in grejor och betalas hyra, ström och allt annat. Det där kan ju inte gå. Nåt stämmer inte här. Antingen ägnar sig butikerna åt ideell verksamhet, eller så är det nåt som är väldigt fel räknat. Så vad är det som är fel?
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #64
          Ursprungligen postat av Bygert
          Intressanta siffror om akvarier. Vilket får mig att fundera lite och då kommer det lite vilda svingar, ta det för vad det är.

          Säg att det finns 10 akvarier per 1000 innevånare i Sverige. I en lagom stad med 100 000 i stad och närområde finns det då 1000 akvarier. Om det nu är antal akvarier man mätt och inte antal akvarister så blir ju antalet av de senare lägre. Hur mycket lägre är svårt att säga, många har en burk men vissa har många. Låt oss klippa till med att de är 700. Hur mycket kan de handla för? Svårt att säga, viss köper nytt akvarium med allt, andra nån burk mat. Och de som bränner riktigt med pengar kanske inte handlar alls lokalt. Säg en tusing per person för att gissa nåt. Det är 700 000 det i pengar.

          Låt oss då säga att det finns tre butiker med akvarier som ska dela på det där. Då är det 230 000 per var. Det blir ju till en del lön men sen ska det ju köpas in grejor och betalas hyra, ström och allt annat. Det där kan ju inte gå. Nåt stämmer inte här. Antingen ägnar sig butikerna åt ideell verksamhet, eller så är det nåt som är väldigt fel räknat. Så vad är det som är fel?
          Dels kan man väl anta att väldigt många har akvarier en väldigt kort tid och snittet på de 2-3 första åren ligger nog över en tusenlapp per akvarie.
          Dock oavsett vilket så förstår man verkligen att de flesta affärer också måste sälja hund och kattprylar etc. etc. samt att antalet affärer med djur hela tiden minskar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #65
            Många affärer kan nog vara nöjda med att akvariedelen går runt,dom kännar pengar på allt annat.

            Kommentar

            Arbetssätt...