Vad Zoopet gör för mig ikväll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catnip
    • December 2014
    • 58

    Vad Zoopet gör för mig ikväll

    Detta är mitt första inlägg. har snurrat runt här och lärt mig massor av all läsning. På ETT sätt har jag stalkat er allihop och "tjuvkikat" på er. På ett annat sätt känns det nästan som att man lär känna er, i alla fall ni som är aktiva och skriver många kloka inlägg av olika slag men även tokerier...

    I kväll använder jag Zoopet till att avleda mina grubblande tankar....

    *På jobbet idag fick jag ett svårt och tragiskt besked gällande ett barn som akut insjuknat svårt = känner djupt med föräldrar och övriga.

    *Min vuxna dotter är just nu inlagd för igångsättning, mitt första barnbarn kommer snart till världen = surrealistiskt, magiskt, spännande och oro.

    *I mitt lilla söta akvarium har något hänt och en liten platyhona beter sig inte som förut. Hon drar sig undan på ett annorlunda sätt men beter sig samtidigt inte så märkligt att jag kan ta på något konkret... Ingen svullnad, inga prickar, inga utstående fjäll, äter bra och är pigg emellan varven. Men magkänslan... Hm kanske är hon deprimerad? kan en fisk bli det?

    Nåväl, ni har lärt mig att tålamod och att skynda långsamt är det kloka när det inte finns tydliga symtom och vattenvärdet är ok, så jag fortsätter att omväxlande hänga framför akvarierutan och omväxlande här och läsa intressanta, kloka, roliga, spännande inlägg.

    Tusen tack för att ni håller mig sällskap "i väntans tider"

    Med vänliga varma hälsningar// blivande mormorn
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    #2
    Ursprungligen postat av Catnip
    Detta är mitt första inlägg. har snurrat runt här och lärt mig massor av all läsning. På ETT sätt har jag stalkat er allihop och "tjuvkikat" på er. På ett annat sätt känns det nästan som att man lär känna er, i alla fall ni som är aktiva och skriver många kloka inlägg av olika slag men även tokerier...

    I kväll använder jag Zoopet till att avleda mina grubblande tankar....

    *På jobbet idag fick jag ett svårt och tragiskt besked gällande ett barn som akut insjuknat svårt = känner djupt med föräldrar och övriga.

    *Min vuxna dotter är just nu inlagd för igångsättning, mitt första barnbarn kommer snart till världen = surrealistiskt, magiskt, spännande och oro.

    *I mitt lilla söta akvarium har något hänt och en liten platyhona beter sig inte som förut. Hon drar sig undan på ett annorlunda sätt men beter sig samtidigt inte så märkligt att jag kan ta på något konkret... Ingen svullnad, inga prickar, inga utstående fjäll, äter bra och är pigg emellan varven. Men magkänslan... Hm kanske är hon deprimerad? kan en fisk bli det?

    Nåväl, ni har lärt mig att tålamod och att skynda långsamt är det kloka när det inte finns tydliga symtom och vattenvärdet är ok, så jag fortsätter att omväxlande hänga framför akvarierutan och omväxlande här och läsa intressanta, kloka, roliga, spännande inlägg.

    Tusen tack för att ni håller mig sällskap "i väntans tider"

    Med vänliga varma hälsningar// blivande mormorn
    Välkommen hit!
    Kul och klokt att du "stalkat" och läst på mycket redan innan!
    Först grattis till kommande barnbarn!
    Vad gäller din platy så är det nog som du säger... Tålamod, äter hon? Är hon tjockare än tidigare? Kan säkert vara så att hon är deprimerad också, vad har du mer för fiskar i akvariet?

    //Andreas

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Jag har alltid önskat mig en stalker.. Läs blåvinges tråd för bästa stickade ernst(kirschsteiger och malen)-känsla.. Johnny har liksom inget filter och känner sig själv väldigt väl.. Med det sagt är hans tråd en ypperlig tråd att läsa om man vill utvecklas och lära sig både om akvarier och lära känna lite folk här..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        #4
        Du är hjärtligt välkommen till denna fantastiska lilla hörna av världen
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          #5
          Så tråkigt med det sjuka barnet! Måste vara tungt..
          Och spännande med barnbarn på gång!! Avvakta du med din platy! Inte så att det är dax för den oxå att få smått?

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Välkommen hit Catnip/blivande mormor .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Och erkänn, visst var det lite fjärilar i magen när du skickade första inlägget?
              Välkommen hit.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Instämmer i kören, välkommen hit!

                Såg att du satt och "tjuvkikade" häromdagen

                Hoppas mormor har fått sitt barnbarn nu
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Catnip
                  • December 2014
                  • 58

                  #9
                  Tack för det fint o varmt välkomnande alla!
                  Något barnbarn har vad vi vet inte tittat fram än, det kan ju vara väldigt segt vid igångsättningar...min hjärna är hos henne/dom större delen av tiden.

                  Helene&Andreas: Hon äter och är aktiv vid matning. Inte rund utan slank som vid ickegraviditet. Hennes kar-kompisar är ytterligare 5 Platyhonor, 2 Platyhanar, en Kamphane och en ung Ancistrus. Två av honorna är lite utagerande men inte mot henne. Hanarna softa och låter henne vara ifred. Ancistrusen hälsosamt manisk och Kamphanen glider runt och chillar.

                  ettfettbranamn: You have Yourself a stalker . Din beskrivning av Bluewing och Tommy Vestlie är väldigt träffande hihi Jag njuter av att följa de olika trådarna och framförallt av att stämningen är så respektfull och varm!

                  Tommy Vestlie: Tack för välkomnandet, jag är djupt imponerad av dina och din sambos kar. Det är ju en plan att så småningom växla upp både karstorlek och fiskbestånd. Din beskrivning av flytten räddade mina fiskar i en akut läckagesituation innan jul... Låt mig bara benämna hela den historien med att alla fiskar firade jul och nyår på IKEA (läs i en ikeaback)....som sällskap hade dom den inkörda pumpen, gruset, växterna osv. Akvariet firade hos glasmästar'n.. Ingen dog.

                  HeidiH: Tack! Nix inte gravid. Fortsätter avvakta. Barnet mår bättre, skönt nog!

                  IngerH:
                  Tack!!

                  ansjo: Inte hade jag fjärilar i magen inte...det var mer som småfiskstjärtfenor

                  PiaJo:
                  Tack! Det är så häftigt att se alla era kar och miljöer! Inget barnbarn än....


                  Funderar på om jag ska köra med salt om platyhonan inte blir bättre. VB imorgon, kanske passar på i den svängen. Som sagt tack för varmt välkomnande, ni är fantastiska inspiratörer och lärare allihop!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Hej Catnip/mormor(snart)!

                    Vad mysigt det är att läsa om dig och hur du smugit runt här på Zoopet. Tycker verkligen om att du omedelbart delar med dig av sånt som är viktigt för dig. Känns både personligt och ömsint. Ser fram mot din närvaro (lite synligare än förr ) här på Zoopet.
                    Som morfar och farfar så vet jag vilka häftiga förälskelser som ligger framför dig. Ska själv bejaka min inre tre och femåring med två av mina barnbarn i helgen även om det blir trångt i sängen med 2 barn, 2 vuxna (varav en jättevuxen) och 27 kilo hund. Blir nästan avundsjuk på de här första stegen som väntar dig. Så ett varmt välkommen från mig också!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Catnip
                      • December 2014
                      • 58

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Hej Catnip/mormor(snart)!

                      Vad mysigt det är att läsa om dig och hur du smugit runt här på Zoopet. Tycker verkligen om att du omedelbart delar med dig av sånt som är viktigt för dig. Känns både personligt och ömsint. Ser fram mot din närvaro (lite synligare än förr ) här på Zoopet.
                      Som morfar och farfar så vet jag vilka häftiga förälskelser som ligger framför dig. Ska själv bejaka min inre tre och femåring med två av mina barnbarn i helgen även om det blir trångt i sängen med 2 barn, 2 vuxna (varav en jättevuxen) och 27 kilo hund. Blir nästan avundsjuk på de här första stegen som väntar dig. Så ett varmt välkommen från mig också!
                      Varmt tack Bluewing!
                      Jag ser fram emot att få uppleva livets efterrätt som mormor! Jag har en fantastisk familjesituation där jag har barn i två kullar: två vuxna barn samt två bar i lågstadiet. Intensivt och underbart. Har som sladdbarnsmor lagt mig till med bekvämligheter i form av bl a en 2.40's bred säng(2x1,20)... varken jag eller min sambo sover gott om vi ligger trångt och vi har två nattgäster samt en katt som utfyllnad varje natt. Men med vår två o en halvmeters säng sover alla bekvämt .
                      Men 27 kilo hund låter väldigt väldigt mysigt! Hm...kanske behöver skaffa hund igen

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Ursprungligen postat av Catnip
                        Funderar på om jag ska köra med salt om platyhonan inte blir bättre. VB imorgon, kanske passar på i den svängen. Som sagt tack för varmt välkomnande, ni är fantastiska inspiratörer och lärare allihop!
                        Tänk på att en hel del växter inte gillar salt (vilket jag själv fick lära mig när jag saltade hela mitt kar) samt om det bara är en fisk så är det bättre att ta en "ikeaback" med en lite pump/luftsten och göra ett saltbad till den som den går i ett tag och sedan tillbaka i sitt vanliga akvarium sen igen.

                        Jag är dock ny inom denna hobby så de som vet mera om detta kan ju skriva hur du bör göra OM du nu ska köra salt.

                        Hoppas det löser sig.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Catnip
                          • December 2014
                          • 58

                          #13
                          JAG ÄR MORMOR!!!!
                          Liten stor tjej, den vackraste i historien och nu kan jag koppla av fortsätta ha alla mina tankar hos den lilla fantastiska familjen

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #14
                            Grattis!!
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Grattis :-)
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...