Annorlunda bluffmail

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Annorlunda bluffmail

    Varje dag brukar jag få några mail från någon som försöker sno pengar från mig. Sånt där som att man betalt dubbel telefonavgift, att man har fått tillbaka på skatten, och vanligast att de vill beställa något av mig och jag skall klicka på länken för att se ordern (se mailet nederst) etc. Oftast har de dock inte skickat mailet till mig personligen utan till "undisclosed-recipients" men ibland dyker det upp lite lurigare mail som kan vara svårare att avslöja och då är min personliga e-postadress angiven som nyligen då jag fick att mail från "DHL" om att det blivit något fel på frakthandlingarna för min sändning och att de bifogade nya. Det märkliga var bara att just då hade jag faktiskt skickat en pall till USA med just DHL så man undrar ju ibland.

    Nedanstående som också var skickat till mig personligen fick jag idag och avsändare var Världsbanken. Tänk ändå att Värlsbanken har lilla mig i åtanke


    Bästa kund,
    vi är glada att informera dig att efter alla kontroller som utförs för dess räkning,vi har kommit fram till att ditt kreditkort har hackats. Vi informerar er omatt vi är fullt kapabla att lämna tillbaka de medel på kontot.
    Att gå vidare medåterlämnande av medel, Vänligen kontrollera detaljerna här!

    © Copyright 2014, Visa Inc. All Rights Reserved & MasterCard 1994-2014 isamarbete med Världsbanken(WBG)-försäkring


    Good day,

    I tried calling you, but couldn't reach you, Please findattached swift copy of payment made today, And kindly get back to me with allnecessary document for shipment.


    10/09/14 14:12:20 LOcalOutAcks-2536-0883793
    --------------------Instance TypeTransission--------------------
    Notification (Transmission) of Original sent to SWFT(ACK)

    Nerwork Delivcr Status Nerwork Ack
    Priorty/Delivcry :Normal

    Swift Lnput : FIN 103 Single CustomerCredit Transfer


    Sender :CORUTZTZXXX
    CRDBBANK LIMTTED
    DARES SALAAMTZ
    Receivr :CITTUS32XXX
    CITTBANK N.A
    NEWYORK ,NY US

    ---------------------Message Text--------------------
    20: Sender'sReference
    986/25LUMUMBA
    23B: Bank Operation Codc
    CRED
    32A: Val Dte/Curr/Interbnk Settld Amt
    Date : 7 September 2014
    Currency : USD (US DOLLAR)
    50K: Ordering Customer- Name & Address

    ---------------------Message Text--------------------
    {CHK:GDF65HET676F}
    PKI Signature: MAC-Equivalcnt
    ---------------------Intervtions---------------------
    Caiegory :Nerwork Report
    Creation Time :7/09/14 14:12:20
    Application :SWTFT Interface
    Operato :Systern
    Text
    {1:G2CORUTZTZAXXX4800211}{5189:1331566}{7761:0}{20 9267349056400}

    Regards
    Asjad Sayeed/Northern Tannery


    Sent from my iPhone
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hmm... Ett tecken på att det är bluffmail, är väl att det är felstavningar här och där (som "nerwork" och "priorty" i andra mailet), eller att det är väldigt dålig svenska, och verkar översatt med ett dåligt översättningsprogram.

    Det som irriterar mig, är att det tycks vara svårt att komma åt idioterna som inte tycks ha nå't bättre för sig. Brukar själv inte få så'na mail så ofta, men ett och annat om att mitt kontokort är kapat har jag fått, dock aldrig från banken jag faktiskt är med i.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag irriterar mig inte så mycket över dessa mail (vilket kanske är tur eftersom jag får i snitt 2-3 per dag ) och tycker faktiskt att det är märkligt att folk går på dom.
      Det enda jag funderat över är just det mailet från "DHL" om fraktdokument just när jag just då hade en fraktsändning som var ute och "snurrade" på havet. Den gången kollade jag faktiskt upp med DHL att det inte var de som hade skickat något.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        haha fick en gång mail om att någon i släkten dog rik i Spanien och övergav allt till mig i testamentet..
        bland de roligaste bluffmailen jag fått.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, visst kan man undra hur folk kan gå på dem... Men det är väl ändå så att det är straffbara lurendrejerier de sysslar med. Och att de totalt saknar respekt för folks privatliv och integritet är nå't som stör mig. Nej, folk som skickar bluffmail, bluffakturor, och använder sin korta och dyrbara tid här på jorden till att smitta ner andras datorer med mer eller mindre farliga virus ligger rätt långt ner på min lista över folk jag respekterar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Varje dag brukar jag få några mail från någon som försöker sno pengar från mig. Sånt där som att man betalt dubbel telefonavgift, att man har fått tillbaka på skatten, och vanligast att de vill beställa något av mig och jag skall klicka på länken för att se ordern (se mailet nederst) etc. Oftast har de dock inte skickat mailet till mig personligen utan till "undisclosed-recipients" men ibland dyker det upp lite lurigare mail som kan vara svårare att avslöja och då är min personliga e-postadress angiven som nyligen då jag fick att mail från "DHL" om att det blivit något fel på frakthandlingarna för min sändning och att de bifogade nya. Det märkliga var bara att just då hade jag faktiskt skickat en pall till USA med just DHL så man undrar ju ibland.

            Nedanstående som också var skickat till mig personligen fick jag idag och avsändare var Världsbanken. Tänk ändå att Värlsbanken har lilla mig i åtanke




            Slutar aldrig att förvånas över hur "påhittiga" de är... nya saker var och varannan dag, tänk om dessa varit sanna då hade man varit miljonär många gånger om av alla okända arvingar som man skall ärva Får fler sådana här mail nästa varje dag på jobbet, spelar ingen roll att spärra dem heller för de är nya mailadresser hela tiden.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av PiaJo
              Slutar aldrig att förvånas över hur "påhittiga" de är... nya saker var och varannan dag, tänk om dessa varit sanna då hade man varit miljonär många gånger om av alla okända arvingar som man skall ärva Får fler sådana här mail nästa varje dag på jobbet, spelar ingen roll att spärra dem heller för de är nya mailadresser hela tiden.
              Jepp man hade varje dag blivit mångmiljonär och kört omkring i en lyxbil med en fantastisk snygg blondin med stora pattar samtidigt som man hade haft en snopp som var en halvmeter lång och stod upp jämt

              Fy tusan man blir trött bara av att tänka på det
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jepp man hade varje dag blivit mångmiljonär och kört omkring i en lyxbil med en fantastisk snygg blondin med stora pattar samtidigt som man hade haft en snopp som var en halvmeter lång och stod upp jämt

                Fy tusan man blir trött bara av att tänka på det
                Hhahahahaaa
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jepp man hade varje dag blivit mångmiljonär och kört omkring i en lyxbil med en fantastisk snygg blondin med stora pattar samtidigt som man hade haft en snopp som var en halvmeter lång och stod upp jämt

                  Fy tusan man blir trött bara av att tänka på det
                  Hahahahahaha
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jepp man hade varje dag blivit mångmiljonär och kört omkring i en lyxbil med en fantastisk snygg blondin med stora pattar samtidigt som man hade haft en snopp som var en halvmeter lång och stod upp jämt

                    Fy tusan man blir trött bara av att tänka på det

                    Är det inte så då?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo

                      Är det inte så då?
                      Ja kanske att man är trött i alla fall, men kanske inte av den anledningen

                      Idag ramlade det i alla fall in ett trevligt mail på morgonen

                      My Dearest

                      Thank you very much for accepting and extending yourhands of friendship to me as one of your friend via my search. I am Miss DoraBrinkmann by name and i am 18 yrs old. I hale from Johannesburg in SouthAfrica.

                      I need someone to trust for some confidential issuesconcerning my life and my future which i want to relate to you but i feel it istoo early for that now because i haven't known much about you. I need someonethat has the fear of God. I mean someone who cannot mortgage his or herconscience neither for gold nor silver.

                      Please, with all due respect, Can i trust and confide inyou? Let me know. Attached are copies of my pics and i look forward to hearfrom you.

                      Do take care of yourself and have a wonderful day.

                      Ms Dora A.Brinkmann
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ja kanske att man är trött i alla fall, men kanske inte av den anledningen

                        Idag ramlade det i alla fall in ett trevligt mail på morgonen
                        18 åring , laglig de bara o svara på mailet ^^

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Shit, vilken tur du har! Det är bara att börja jogga och storstäda hemma. Som det låter bör du nog ta en sväng i kyrkan också, innan ni gifter er där....
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...