Så tyst ute i naturen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Så tyst ute i naturen.

    Jag bor ju väldigt nära skog och övrig natur, där jag vistas ganska så mycket tillsammans med mina hundar, i den här naturen brukar det höras en väldans massa ljud från fåglar och andra djurarter den här tiden på året. Jag har alltid med mig min kamera men inget finns att fota, det är läskigt tyst.

    Jag har faktiskt inte upplevt detta tidigare med denna tystnad - inget fågelkvitter varken tidig morgon eller sen kväll som det brukar vid den här årstiden. Inte en endaste fågel sitter på telekabeln där det normalt brukar vara trångt Fåglarna har ungar, men inga fågelföräldrar jagar insekter eftersom det verkar vara ont om dessa.
    Det skulle vara intressant om någon annan har upplevt...just denna tystnad.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är kanske för varmt för dom - vem tusan orkar flänga runt och föra oväsen i denna värme
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det är kanske för varmt för dom - vem tusan orkar flänga runt och föra oväsen i denna värme
      Jaja, vem orkar åka runt och fixa mat åt våra människobarn i denna hemska värme .

      Men om vi nu tar fåglarna (jag är ju fågelvän också), så verkar det inte finnas några insekter att hämta hem till fågelboet, kanske insekterna tog "stryk" när det var så kall försommar?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Det pratades om just det i något program på tv tidigare.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Beror i så fall var man bor. Här i Huskvarna har det inte vart tyst och med det jätteangrepp av frostfjärilslarver vi haft blev nog mycket fågelmat.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Beror i så fall var man bor. Här i Huskvarna har det inte vart tyst och med det jätteangrepp av frostfjärilslarver vi haft blev nog mycket fågelmat.
            Då är det kvittrigt i Huskvarna i alla fall

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              I Stockholm tycker jag iaf att det är som vanligt med fågelkvitter. Även när jag är ute i stallet tycker jag det. Känns som att det är som vanligt. Det finns gott om bromsar också vid hästarna liksom mygg i skogen. Dock tycker jag att det kanske är färre insekter än normalt vid bostaden. Jag tror inte en enda fluga har irrat sig in i år och endast en geting. Det brukar vara betydligt fler. Fjärilar har jag inte sett mycket av alls.

              Det är väl min lilla reflektion.
              Och bara en fästing har jag haft på mig. (yes!)
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • roffen2
                • August 2012
                • 197

                #8
                Hej,

                bor utanför Göteborg. Jag och min fru reflekterade just över att vi inte fått vare sig ett enda myggbett eller ett enda knottbett i år. Och nog är det mycket färre småfåglar. Så jag håller med om observationen, men verkar ju vara rätt så stora variationer lokalt.

                /Roffe

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #9
                  Hej,
                  Efter en vecka i södra Värmlandstrakten med vildsvinsspaning varje kväll så kan jag hålla med Inger. Där i skogarna har det varit mycket tyst och lugnt. Endast en galt och en älgko med kalv har orkat sig fram för beskådan. Myggen har också varit få, men lite fler knott. Tror mig även sett ovanligt få fladdermöss.

                  fisheye

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    #10
                    Som jag minns det då jag var mindre och satt i baksätet blev vindrutan ofta alldeles full av insekter och kladd särskilt när man var ute och åkte på kvällarna. Jag tror tyvärr inte att bilarnas utformning är förklaringen till detta.
                    //Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...