Öltips är nödvändigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020



    Denna västkust IPA kan rekommenderas, något bitter men frisk lemon/aprikos.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Jag vill tipsa alla ölentusiaster om att skaffa ett enkelt kit och prova på hembryggning!
      Själv håller jag på med en första liten sats, en engelsk bitter, och efter smakprov idag inser jag att resultatet verkar blir över förväntan! Om det efter några satser från maltkoncentrat och spraymalt visar sig gå riktigt bra kommer jag överväga att införskaffa ett litet bryggverk och sätta igång på riktigt med helmalt. Det finns bra utrustning för bara några tusingar!
      Hur gick det med den första satsen? Gav det mersmak?

      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Ursprungligen postat av Marten64

        Hur gick det med den första satsen? Gav det mersmak?

        /Johan
        Oj, vad sällan jag är inloggad!
        Jodå! Håller som bäst på och torrhumlar en IPA som åker i flaska till helgen! Kanske hinner jag med en till innan det blir för varmt inomhus för jäsningen, och för varmt utomhus för kallkraschen.
        Det har puttrat oavbrutet hemma hos mig sedan jag började. Håller fortfarande på och experimenterar med olika sorters jäst och humle, men kommer inom kort att börja mäska och laka själv också!

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          Vad roligt! Kanske något som man skulle prova på men jag förstår att det finns utrymme för en heldel tester och varianter.
          /Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Ursprungligen postat av Marten64
            Vad roligt! Kanske något som man skulle prova på men jag förstår att det finns utrymme för en heldel tester och varianter.
            /Johan
            Redan nu har jag hunnit göra några riktigt lyckade halvfabrikat!

            Köp dig ett enkelt kit, Bulldog Brewing's "Evil Dog" IPA, en ordentlig amerikansk ale-jäst (om ett par veckor kan jag avslöja om jag gillar US05 eller M44 bäst) och ett hekto av valfri C-humle (i det här sammanhanget stavas även Simcoe och Amarillo med C).
            Sedan är det bara att skriva i tråden när du är tänker sätta igång, så skall jag berätta hur du på bästa sätt låter bli att följa instruktionerna!

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Tack för dessa introduktions tips. Då är det upp till mig.
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                Hej,
                Jag har bryggt sedan 92 - med viss uppehåll - och håller med Mr Woods - extra bra jäst och torrhumling gör susen. Jag har testat och experimenterat med det mesta. Lakning och mäskning i all ära - men det är ganska mycket jobb för liten output enligt mig. Har man inte stora (20 liters) rostfriakastruller så blir extra jobbigt eftersom man kokningen får göras i omgångar och riskerar att koka över. Det finns förstås, som i nästan alla sådana här hobbies, mängder av tekniska hjälpmedel så till den milda grad att man mer eller mindre bara kan trycka på en knapp. Nåväl. Var och en blir salig på sitt. Även om jag förstår tjusningen med att koka från grunden så anser jag att idag så är halvfabrikaten så pass bra att de kan konkurrera med att man kokar från grunden - och inte minst minimerar man många moment som kan ställa till det. Så börja med halvfabrikat - själv tycker jag att St Peters och Muntons extrakt är extra bra - och använd inget vanligt socker. Med egen humleblandning, eller med smaksättningar (om man nu gillar det) såsom med chili (vilket jag gjorde redan 2001), vaniljstång(ljusa till halvljusa ales där man vill ha en annan doft), pomerans (särskilt till stouts eller mörkare bitters) så slår man många med som gör det från grunden enligt ett recept.

                Sedan om man vill gå vidare ett steg, men kanske inte köpa en stor kastrull och annan utrustning och samtidigt vill ha fler öl än en normal grillkväll med grannarna kräver så kan man göra delmäska dvs man gör en del från grunden och blandar med ett extrakt. Då kan man dels hålla en rimlig mängd och ändå skapa sin egen ton.

                Lite är det som med akvarier, det är klokt att inte försöka sig an på det svåraste/största/minsta/mest teknik etc från första start för då riskerar man att lägga ut massor med pengar tid och frustration. Tålamod är honnörsordet. Sedan som inom akvaristiken så finns det mängder av åsikter som ofta baseras på erfarenheter och ibland dogmer. Kom alltid ihåg att var och en bli salig på sitt - hi-tech/lowtech, stora små kavarier/ölbryggningar, från grunden/ta hjälp av teknik/kemikalier etc. De flesta tips får tas med en nypa salt och filtreras genom ett filter....

                Kolla in denna eminenta sida: https://www.shbf.se/wiki/index.php/Nybryggare

                Sedan ett annat tips är att samla på sig många mörka petflaskor. Jag hade ett glaskras för länge sedan och det är ganska jobbigt. Sedan dess använder jag antingen öltunna eller petflaskor. OK inte lika elegant, men hellre det än glassplitter i foten. :-) Petflaskan och skruvkorken har en annan fördel - om man känner att man för för mycket kolsyra kan man lätt pysa ut lite - även om man förstås inte avser göra fel så kommer felen att komma. Om man envisas med glas och kapsylering så ställ flarrorna i en sopsäck. Men kom ihåg att jag är salig på att slippa torka geggigöl på ett trägolv samt få småsplitter i foten....Som sagt var och en blir salig på sitt.

                Fisheye

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Denna exklusiva goding är numera avsmakad. Himmelskt god och Systembolagets beskrivning är mitt i prick!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Just nu...
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 3207242E-A9C5-4A32-8642-9EEF97A9A4A9.jpeg
Visningar: 67
Storlek: 536,8 KB
ID: 2385551Klicka på bilden för större version

Namn: 6A21E633-E958-49E0-BD6F-2AFCAF502041.jpeg
Visningar: 92
Storlek: 341,5 KB
ID: 2385552

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Klicka på bilden för större version

Namn: EA2DDE7F-1338-4B01-880B-628CD7A993C8.jpeg
Visningar: 88
Storlek: 292,7 KB
ID: 2415931
                      En ny god bekantskap.
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...