Öltips är nödvändigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Testat ett öl som är bryggt i Yorkshire, Wold Top. Det heter Against The Grain. Det är helt fritt från Vete och är naturligt Glutenfritt. Det är bryggt på majs som en Ale smakmässigt som en Corona med en rejäl mustig botten. Gott. Intressant smak. Bara i beställningssortimentet och ohemult dyr.
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1429890209.259984.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,1 KB
ID: 2171130
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Japp, nu är det snart dags för kvällen och nattens begivenheter! Tar en liten pigg Bomble Bee 17 som start-me-up!
      Ha en fortsatt ljuvlig fredagskväll!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Skål, Mats!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Skål, Mats!
          Skål på dig, Johnny!

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Testat ett öl som är bryggt i Yorkshire, Wold Top. Det heter Against The Grain. Det är helt fritt från Vete och är naturligt Glutenfritt. Det är bryggt på majs som en Ale smakmässigt som en Corona med en rejäl mustig botten. Gott. Intressant smak. Bara i beställningssortimentet och ohemult dyr.
            [ATTACH]75488[/ATTACH]
            Bra tips för mig som är glutenintolerant.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Vill du ha en smaskig Ale som är urgod och glutenfri så beställ S't Peters G-Free eller en glutenfri IPA Mikkelers Peter, Pale and Mary i det ordinarie sortimentet. Testa Erik [emoji481]
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                St. Peters har jag testat, inte dem andra, tack för tipsen.

                Annars är ale, de som inte är designerat GF oftast ok, då överjäsningen gör ngt med glutenproteinet, ett flertal har under 200 ppm och vissa t.o.m under 20 ppm glutenhalt. Livsmedelsverket har varit så vänliga att testat glutenhalt i en himla massa öl...

                OT; mycket av det torrfoder vi matar våra fiskar innehåller gluten (vete) så det gäller att inte slicka sig på fingrarna efter jag matat...)

                EK
                Senast redigerad av Erikderek; 24 April 2015, 19:34.
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Så göra vi när vi
                  byta vårat vatten,
                  byta vårat vatten,
                  byta vårat vatten.
                  Så göra vi när vi
                  byta vårat vatten
                  tiiidigt en onsdaagsaaaaftoooon!

                  Jo, vi dricker öl naturligtvis! Och om man som jag stammar från Övre Masthugget, vad passar då bättre än en "mikro" från Götebaaaarg!
                  Om man som jag dessutom helst håller sig inom Majornas gränser när man vistas i stan, vad kan då passa bättre än en "Bitter" från Stigbergets bryggeri!

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 060520154082.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,6 KB
ID: 2171441

                  Den var inte alls vad jag väntat mig, men kommer hädanefter definitivt att ersätta julmusten för de lite äldre "barnen" nästa Jul!
                  Den minner nämligen en hel del om just julmust, fast utan det klibbiga sockret och färgämnena. Smakar friskt och bra!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Efter bittern är det naturliga steget alltid att öppna en IPA, och nu blev det en från samma bryggeri!
                    Den var lite av en fullträff faktiskt! Mild och rejält blomstrig, men ändå mycket välnyanserad och med en behaglig bitterbeska i bakgrunden! Jag får en eftersmak av, aprikos skulle jag säga!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 060520154089.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,6 KB
ID: 2171442

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ojoj.. Det var länge sen det var ett öltips i denna tråden. Får väl ändra på detta

                      detta öl fick vi idag av en arbetskamrat till gubben, han hade varit på Åland och köpte en gottepåse till oss, just detta ölet var som ett färsköl, lite kolsyrat och grumligt och mycket gott!
                      Bifogade filer
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Lite öltips igen?

                        För dig som inte kan eller vill dricka öl med gluten så finns det numera riktigt gott öl på systemet.
                        Alla dessa är glutenfria!
                        Beställningssortimentet:
                        * Wold Top - Against The Grain, Ale
                        * Brewdog - Vagabond Pale Ale
                        * Brygghus 19 - Innovation, DIPA
                        * St Peter's - G-Free Ale
                        Ordinarie på de flesta bolag:
                        * Zatec
                        * Daura Damm
                        * Mikkeller - Peter, Pale and Mary IPA
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Var på en restaurang i onsdags där de hade lite sorter som hade varit kul att testa
                          Bifogade filer
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522


                            Prövat en ny IPA från Mikkeler. Det visade sig vara en riktigt sommar lPA. En citrusdoftande goding. Inget nytt men gott och glutenfri dessutom


                            Överraskningen är från ett lokalt bryggeri från Västerås, Coppersmiths.
                            Deras Pawn visade sig vara en härlig läskande sommarlager. Serveras välkyld. Glutenfri men passar alla. En hit tror jag.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Jag vill tipsa alla ölentusiaster om att skaffa ett enkelt kit och prova på hembryggning!
                              Själv håller jag på med en första liten sats, en engelsk bitter, och efter smakprov idag inser jag att resultatet verkar blir över förväntan! Om det efter några satser från maltkoncentrat och spraymalt visar sig gå riktigt bra kommer jag överväga att införskaffa ett litet bryggverk och sätta igång på riktigt med helmalt. Det finns bra utrustning för bara några tusingar!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                I dagens Aftonbladet så hade de testat en jäkla massa olika sorters julöl
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...