Köpt ett nytt kök....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Köpt ett nytt kök....

    kanj inte låta bli att delge en liten reflektion.

    bokade in ett sprillans nytt kök till huset igår.

    bortsett från att det totalt (nästan iaf) ruinerar oss, så tycker jag att det är lite lustigt
    att skåpen inte står för mer av totalkostnaden än vad det faktiskt gör.

    Ungefär så här ligger kostnaderna i förhållande till varandra

    Skåp = 33%
    Arbete = 20%
    Fönster = 20%
    Vitvaror = 8%
    Övrigt matrial = 19%

    Vitvaror låter kanske lite lågt, men vi har redan under det senaste året köpt på
    oss nya saker, ni vet när elgiganten / media markt eller liknande har en fet kampanj
    så byter man sakta ut diskmaskin / kyl / frys, etc etc. Så de enda vitvarorna vi byter ut
    i samband med byte av kök är fläkten och ugnen.

    Lägger man in den totral kostnaden för vitvaror, så rasar skåpens del av kakan ner mot 20%.

    Och det skulle kunnat rasa ner till 15% om man hade tagit ett standardkök från ikea....

    men det ville inte 3/4-delar av familjen......



    tycker det är lite lustigt.....




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    har du iiiiiiiiinget bättre för dig än att räkna ut hur många procent dina skåp står för?


    jisses...



    finns det inget VB som ska göras eller så?

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Gjort uträkningen på jobb,,,,drabbar inte karen.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Kensa tänker på pocenten....
        Kan vi få alla som då röstade på SD i kommunalvalet 2006 i Västravalkretsen att rösta på SD i Riksdagsvalet 2010 klarar SD 12 % spärrenmed 88 röster!!!!!


        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av PiaJo
          Kensa tänker på pocenten....
          Kan vi få alla som då röstade på SD i kommunalvalet 2006 i Västravalkretsen att rösta på SD i Riksdagsvalet 2010 klarar SD 12 % spärrenmed 88 röster!!!!!


          Haha, den är så jäkla bra.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ikea har väl lite satt prsnivån vad gäller skåp. Deras skåp är faktiskt också riktigt bra och minst lika bra som de dyrare konkurrenternas. Många av de företag som idag monterar kök använder också IKEAS skåp men kör med egna luckor.

            Så när vi totalrenoverade köket hemma så använde vi IKEA-skåp men luckorna tog vi från ett annat håll.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              råkar då veta eftersom jag jobbade en gång på ikea, och har många polare kvar där
              att de flesta större "tillverkarna" av kök köper sina stommar på samma ställe som ikea.

              dvs nere i tjeckien (been there seen it all).

              att jag dessutom har sett oberoende testresultat som påvisar att lackade skåpsluckor
              från ikea håller bättre än andra gör ju inte saken sämre.


              nu blidde det inte ikea här, dom var med läääänge i planen, men i slutändan ville
              vi ha skåp som har lite andra mått, ex underskåpen blir 11 cm högre än standard,
              både jag och andra i familjen har problem med ryggen, så en högre arbetsbänk var
              klart att föredra.

              i slutändan blev skåpen "bara" 11000 dyrare än ikeas, i den totala budgeten på 161,000
              så spelade det ingen större roll.




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                #8
                Så du menar att företaget Swedwood som är helägda av Ikea tillverkar stommar åt flera större aktörer. Att Marbodal tex är samma som Ikea är en modern myt som inte stämmer. På de ställen där jag varit där de tillverkat möbler till Ikea har det varit till 100% till sig själva.

                Ikea sjönk som en gråsten i mina ögon efter att jag sett uppdrag granskning.


                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  råkar då veta eftersom jag jobbade en gång på ikea, och har många polare kvar där
                  att de flesta större "tillverkarna" av kök köper sina stommar på samma ställe som ikea.

                  dvs nere i tjeckien (been there seen it all).

                  att jag dessutom har sett oberoende testresultat som påvisar att lackade skåpsluckor
                  från ikea håller bättre än andra gör ju inte saken sämre.


                  nu blidde det inte ikea här, dom var med läääänge i planen, men i slutändan ville
                  vi ha skåp som har lite andra mått, ex underskåpen blir 11 cm högre än standard,
                  både jag och andra i familjen har problem med ryggen, så en högre arbetsbänk var
                  klart att föredra.

                  i slutändan blev skåpen "bara" 11000 dyrare än ikeas, i den totala budgeten på 161,000
                  så spelade det ingen större roll.




                  .

                  På stommarna till vårt Ikea kök stod det made in Litauen
                  För vår del blev det nästan halva priset att byta ut HTH köket som ingick i huspriset till ett IKEA kök och kvaliten är bra, ja förutom diskbänken

                  men efter lite snack fick jag en ny, som var fel i färgen på kantlisten, förvisso snyggare så jag sa att vi kan byta dom andra skivorna istället, fick fel skivor , samma som innan men tredje gången blev det rätt.

                  Men sådana missöden råkar väl inte du ut för
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av lillfrasse
                    Så du menar att företaget Swedwood som är helägda av Ikea tillverkar stommar åt flera större aktörer. Att Marbodal tex är samma som Ikea är en modern myt som inte stämmer. På de ställen där jag varit där de tillverkat möbler till Ikea har det varit till 100% till sig själva.

                    Ikea sjönk som en gråsten i mina ögon efter att jag sett uppdrag granskning.


                    http://svtplay.se/v/2784592/uppdrag_...6%2C1%2Cf%2C-1


                    själv sett fraktsedlarna

                    adresserat till Marbodal, Ballingslöv, HTH, etc etc
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      En skillnad finns, IKEA har bara vita stommar, Marbodal tex kan man få i tex look an oak
                      En annan skillnad är att IKEA har någon egen konstig standardhöjd så det är trixigt att hitta kyl och frys med "rätt" höjd, blir en massa passbitar för att fylla ut.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av flygrc
                        En skillnad finns, IKEA har bara vita stommar, Marbodal tex kan man få i tex look an oak
                        En annan skillnad är att IKEA har någon egen konstig standardhöjd så det är trixigt att hitta kyl och frys med "rätt" höjd, blir en massa passbitar för att fylla ut.
                        visst är det märkligt att de har sine egna mått på vissa saker.

                        ännu mer märkligt är det att deras kyl/frys och annat passar bara att bygga in i deras skåp...............



                        unnnnndrar hur dom tänkte där........




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Jädrar, stort kök? :P
                          Hur gör ni som har bytt erat kök, är ni tillräckligt händiga för att fixa det själva? Eller får ni anlita någon?

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Vanish
                            Jädrar, stort kök? :P
                            Hur gör ni som har bytt erat kök, är ni tillräckligt händiga för att fixa det själva? Eller får ni anlita någon?
                            19 kvm

                            sedan ingår nytt golv, "nya väggar", nya fönster i en hall på 15 kvm oxå.

                            river ut allt själv

                            hantverkare till golv (golvvärme + klinker), el, vvs, inst av fönster,

                            resten själv med hjälp av grannen som jobbar som köksuppsättare,,,,,,,,



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              unnnnndrar hur dom tänkte där........
                              .
                              väldigt ljusblått
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...