Seriernas värld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Seriernas värld

    Diskutera serier (inte TV-serier) Vad har ni för favoriter? Några ni kan rekommendera, eller som ni kanske inte tycker är så kul?

    Det finns ju en del jag tycker är kul och bra, vad det gäller gamla klassiska äventyrs/humorserier, så är ju Tintin, Spirou, Asterix, och Johan & Pellevin klara favoriter. Vad det gäller stripserierna som brukar förekomma i morgon/dagstidningar, så är ju Pondus den klarast lysande stjärnan (Frode Överli for president). Tidningar som just Pondus, Knasen, Ernie, och Nya Serieparaden (ersatte Larson!) brukar köpas regelbundet.

    Och så har vi ju Elvis... Förr var den en av mina favoritserier, men numer har den blivit betydlgt sämre. Dels är den sämre (slarvigare) tecknad nuförtiden, och innehållet har blivit lite väl provocerande, med ursäkter (rollspel karaktärerna emellan osv) för att kunna ha med en massa anspelningar på våld och sex. Jag är definitivt inte pryd, men har svårt för "provokativ humor", som ofta gränsar till det omogna. Som sagt, Elvis var riktigt bra förr, men är det bara jag som tycker den är sämre nu? Jag har ju min teori om varför Metro nu har bytt ut Elvis mot ovan nämnde Frode Överlis enrutesskämt "Inrutat".
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Fantomen
    Därför är min dotters mellannamn Diana. kunde inte med att ge henne namnet Fantomen eller Walker

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Tintin!!!!
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        GASTON!!
        Finns ingen bättre eller roligare serie, garvar lika mycket fortfarande efter tjugo år. Älskar Franquins signaturer.

        Elvis var bara trött och tjatig på slutet, otroligt mycket bättre med Pondus.
        Var rätt trött på slutet att se Elvis klia sig i häcken. Igen.

        Tintin är bra, men Fantomen tappade helt när de började färglägga den! Den vandrande vålnaden är väl för f-n ingen Bamse. En serie som både jag och mina barn avskydde lika hjärtligt. Astrist.
        Gamla Asterix är bra, liksom Spirou. Larson var kul när den kom men numera går den mest på tomgång,
        Gillar Ernie, särskilt i början när han nte var ihop med Doris än och friterade pommesen i sin gamla växellådsolja. Outland är kanon.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Spirou med favoriten Marsipulami
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Fantomen, och helst ska serietidningen vara från när farsan var myycket yngre än vad jag är idag och så ska den lukta sådär härligt gammal och spunkig ^^

            Eller så Don Rosas Kalle Anka-serier! Love Don Rosa!

            Kommentar

            • dezplay
              • January 2008
              • 161

              #7
              Jag garvar gott år aftonbladets Wulffmorgenthaler, passar perfekt till min sjuka humor Även Larson. Och min gamla favorit som man aldrig kan bli för gammal för Kalle Ankas Pocket
              dra räva i môs, TIAHÔLM!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Nemi !
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  nemi, för att jag känner igen frugan......
                  gaston, pondus, för att jag känner igen mig själv....



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • larsson81
                    • October 2006
                    • 82

                    #10
                    Min stora favorit är Uti vår hage. Läser också 91:an regelbundet. Försöker även att få tag på alla Don Rosas Kalle Anka serier, älskar dom om Joakims liv. Har även mängder album av barndomens hjältar Lucky luke, Tintin, Fantomen och Spirou. Går aldrig till jobbet på morgonen utan att förs ha läst dagens seriestrip av Pondus i dagstidningen
                    420 liter sällskapsakvarium, kub 50*50*60 SA

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #11
                      Herman Hedning är den enda serietidning som kan räknas som "världens bästa" :>
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Spawn är en gammal favorit för en som själv hållit i pennan någon gång.
                        Jag är dock såpass kräsen att jag mest gillar dom nummren som är tecknade av Todd McFarlane/Greg Capullo.
                        Sen finns det mängder med mindre serier som bara kommit ut i några ex men som håller en väldigt hög standard...

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Köpte det nya Spiroualbumet, nr 50, Zarkornerna anfaller, häromdagen. Vet inte varför, men det var tecknat av ytterligare ett nytt tecknarpar, det tredje efter att Tome & Janry la av tror jag. Att de la av gör mig inget, i och med albumet Drömfabriken så förstörde de Spirou en del, men vet inte riktigt varför de har flera tecknarpar nu, som tycks turas om att göra de nya albumen.

                          Hur som helst så var det ett ok album, fans av Zafir får sitt. Men en sak var lite lustig... Albumet är ju översatt till svenska, och med i historien är två svenska tjejer... Men för att visa att de inte är så bra på språket Spirou och Nicke pratar (franska i original antar jag), så låter de dem bryta... På svenska, när de ska föreställa svenskar själva Visst, originalspråket är väl franska, men när det är översatt till svenska, så blir det ju lite lustigt, när svenska karaktärer bryter på svenska.
                          Senast redigerad av Shepard; 07 December 2010, 22:47.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Så, då fick man det man misstänkt länge bekräftat, det är Maria Cronstam som förstört Elvis. Några sidor Elvis var med i senaste numret av Pondus (börjar det gå dåligt för Elvis egen tidning måntro?), och där stod det att Maria tagit över manusskrivandet... Så det är nog därför serien har blivit ganska smaklös, våldsam, och sexfixerad, samtidigt som det verkar som om hon, än mer än Tony gjorde, försöker få karaktären Elvis att framstå som konstig och äcklig. Och återigen, i och med att serien påstås vara lite självbiografisk, man undrar ju lite hur hon vill få Tony (Elvis) att framstå... Synd på en serie som för några år se´n var en av mina favoritserier.

                            Jaja, får trösta mig med att Knasentidningen är ett utmärkt substitut.
                            Senast redigerad av Shepard; 25 February 2011, 20:11.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Hmm, kom att tänka på den här gamla tråden

                              Knasen ja, den är kul, och gör saknaden efter Elvis (eller snarare tiden då Elvis var bra) lite mindre.

                              Vill ha det nya bandet med Don Rosas serier som kommer nu! Problemet är att man tydligen inte kan köpa böckerna i bokhandlar, utan man prenumererar på dem (kanske för att man inte ska missa nå´n i och för sig), och vad jag förstod ska alla böckerna gå på ca 6000:-
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...