Uppgradera dator i delar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Uppgradera dator i delar...

    Hade tänkt uppgradera.
    Tanken är att byta moderkort, processor, och grafikkort, men återanvända låda, trafo (1 KW), dvd, ljudkort, HD, och minne (2 * 2 GB Kingston DDR2 PC6400). Pengar är förstås begränsande.
    Burken används till surfande, spel, och grafikhantering. Nån gång om sen ganska tunga analyser som drar 100% CPU i en dag eller så, så stabilitet är viktigt, kommer alltså inte att överklocka.

    Så... Vad säger ni om den här uppställningen:

    Moderkort: Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)16.
    Processor: Intel Core2 Quad Q9550 2.83GHz Socket 775 1333MHz bus in a Box.
    Grafik: Gainward GeForce GTX 275 896MB GDDR3 / PCI-E 2.0 / SLI / 2xDVI / TV-OUT.

    Några problem med de här grejorna, eller finns det bättre och billigare komponenter?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • doctor
    • August 2002
    • 300

    #2
    Ser bra ut det där, alternativt skulle du kunna kolla på en c2d istället och ett ATI 4890 kort men det du plockat ihop är bra grejjer.
    Min PBase
    Min Flickr

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      core2 är påväg ut, (big time), vänta lite och köp ett i5 system, och ddr3 ram så é du framtidssäkrad.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av MagicFingers
        core2 är påväg ut, (big time), vänta lite och köp ett i5 system, och ddr3 ram så é du framtidssäkrad.
        Fast jag vill inte ha det senaste, näst senast brukar vara sweetspot för prestanda/pris.

        @doctor: Jag funderade på ATI 4890. De verkar vara oskiljaktliga i prestanda, så jag valde nVidia kortet eftersom jag kört nVidia kort förr.
        Senast redigerad av Azur; 19 June 2009, 09:06.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Nejfan för ATI kort! Nvidia är så jävla mkt bättre..

          Kommentar

          • doctor
            • August 2002
            • 300

            #6
            Ursprungligen postat av Narii
            Nejfan för ATI kort! Nvidia är så jävla mkt bättre..

            På vilket sätt då?
            Jag håller med om att ATI på mitten/slutet av 90 talet inte var så jättebra men nu är de väldigt bra, bara att kolla in pressens tester och de fina omdömen produkterna fått. nVidia fick ju sänka priserna ganska radikalt häromåret när de blev akterseglade både på prestanda och prisfronten.
            Men man ska välja det man trivs med, jag slutade vara märkes fantast för många år sen när det gäller grafikkort så jag köper det bästa vid varje tidpunkt som passar mina behov.
            Min PBase
            Min Flickr

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              I sanning, man ska inte stirra sig blind på märken. Men jag föredrar fan nog också nVidia om jag nu skulle bygga en burk som behövde annat än intels integrerade Men, min iMac kör ju med ATi-kretsar och dom smiskar fint. nVidia har ju dock lite roligare kretsar för bärbara datorer och nya Tegra-plattformen för smartbooks/phones kommer bli mysig.

              Azur: Köp det som passar plånboken bäst, det brukar duga fint

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Stämmer nog det, saken är bara att det finns väldigt många saker som mer eller mindre passa plånboken.

                Efter ytterligare surfande har jag upptäckt att Geforce GTX 260 och ATI 4870 kostar nästan tusen bagis mindre än GTX 275 och 4890, men ger sisådär 85% av prestandan.
                4870 har lite bättre prestanda och lite lägre strömförsörjning, men har tydligen problem med oväsen, och efter ett par år med vad som närmast kan beskrivas som en dammsugare med dåliga lager vill jag gärna ha ett tyst kort.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • doctor
                  • August 2002
                  • 300

                  #9
                  Kör själv med ett 4870, köpte dock ett kort som inte har referenskylaren för den låter en del. När jag inte håller på med nått mer avancerat än surfa t ex så drar jag ner fläkten till 30-35% av sin kapacitet och då är det väldigt tyst. Dra jag fart på ett spel drar jag upp koret i 85% fläktvarv och då låter det såklart mera men fullt acceptabelt för ett sånt här kort.
                  Alla kort har sina för och nackdelar så det är inte helt enkelt val, du kommer nog bli nöjd oavsett för de presterar fint båda dina alternativ.
                  Min PBase
                  Min Flickr

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Fast jag vill inte ha det senaste, näst senast brukar vara sweetspot för prestanda/pris.

                    @doctor: Jag funderade på ATI 4890. De verkar vara oskiljaktliga i prestanda, så jag valde nVidia kortet eftersom jag kört nVidia kort förr.
                    core i5 blir näst senaste ..
                    i7 skall bara vara för entusiaster. och det é creem de la creem.

                    kolla runt lite på www.sweclockers.com ....
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    Arbetssätt...