Ingen ljudenhet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna.nam
    • August 2008
    • 5

    Ingen ljudenhet!

    Hejsan! Nu är det så att jag försökte leka smart och rensde datorn. Men medan jag använde CCleander så följde min ljudenhet med också!

    *Men jag har i alla fall;
    - Dell Latitude D510
    -Moderkortet är Intel (tror jag)
    - Min gamla ljudenhet är AC'97. (tror jag)
    - Det är Winows XP Professional SP3

    Jag har försökt att ladda ner AC'97 men när jag har gjort det så försvinner de bara. Alltså själva filerna.

    Jag har försökt att göra en systemåterställning men det funkar inte heller. Det går inte att bläddra tillbaka i almonackan.

    Jag hoppas att det är någon där ute som kan hjälpa mig! ^^
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Hamnar dom inte i din ordinarie katalog C:\Document and settings/"ditt valda användar namn"/my Documents/Downloads?

    Högerklicka på "den här datorn" och välj enhetshanteraren, klicka på sound, video and game controllers och berätta vad du ser!
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • anna.nam
      • August 2008
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Hamnar dom inte i din ordinarie katalog C:\Document and settings/"ditt valda användar namn"/my Documents/Downloads?

      Högerklicka på "den här datorn" och välj enhetshanteraren, klicka på sound, video and game controllers och berätta vad du ser!

      Hittar dom ifortfarande inte.
      I enhetshanteraren hittar jag ingenting heller. Det jag ser är en helt vit ruta.

      När jag går in på Start > Kontrollpanelen > Ljud tal och ljudenheter > och sedan avancerade ljudkontroller så kommer det upp en ruta där det står
      " Inga mixerenheter tillgängliga. Du kan installera ljudenheter genom att öppna kontrollpanelen, klicka på skrivare och annan maskinvara och sedan lägg till maskinvara. Pogrammet kommer nu att avslutas."

      Och om jag försöker att justera datorns volym så kommer det bara upp en grå ruta som det inte går att klicka på.

      Detta börjar nu att bli väldigt frustrerande då jag lyssnar på musik dagligen.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Nu sitter inte jag med XP, men om jag minns helt rätt....

        Ladda först hem en drivrutin till ditt interna ljudkort som skall heta *inf (om jag inte minns fel)
        Gå sen till Enhetshanteraren, högerklicka sen på ljudenheter och välj egenskaper eller lägg till ljudenheter. (Om det finns ett ljudkort så väljer du det i första hand.)
        Välj sen att installera från angiven plats och diskett finns. Bläddra fram och välj sedan *inf filen du tankade hem.

        På detta sätt går det inte att misslyckas då du nu tvångskör den drivrutinen du vill ha.

        Hittar du ingen *inf fil, så kör först drivrutinen, (kan vara *exe) starta sedan om datorn och förhoppningsvis säger den att ny maskinvara har hittats och lagts till.


        OBS! Rätt *inf fil kan ligga på den ev medföljda OS eller Drivers skivan när du köpte datorn. Testa det först om du har nån skiva.
        Senast redigerad av Gäst; 17 May 2009, 23:49.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Låter lite kajko din beskrivning, verkar som om det har blivit ett stort fel under installationen när du beskriver enhetshanteraren som en "vit ruta", själv skulle jag formaterat skiten och gjort en nyinstallation, gör om och gör rätt det sparar om inte annat tid..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            själv skulle jag formaterat skiten och gjort en nyinstallation, gör om och gör rätt det sparar om inte annat tid..
            Jo det hade jag med.

            Sen håll dig borta från alla Clean/Register program, det finns många sådana som inte funkar sådär jättebra. Och det som sällan framgår är att de kräver viss kunskap.

            Kommentar

            Arbetssätt...