Blockera internetsidor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pappersgrej
    • December 2008
    • 14

    Blockera internetsidor?

    Finns det inget bra sätt att blockera webbsidor om man använder IE? Och inte då så att bara bassidan blir blockerad utan så att allt som finns på sidan blir blockerat? Min dotter har börjat hålla på med playahead, lunarstorm etc och jag tycker att hon är ALLDELES för liten för det än så länge...
  • Pappersgrej
    • December 2008
    • 14

    #2
    Jag har hört att OpenDNS kan blockera sidor men jag hänger inte riktigt med på hur man får igång det

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Har ingen erfarenhet, men borde inte t ex Net Nanny göra jobbet?
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Först och främst, vilket operativsystem kör du? Förutsatt att du kanske kör Windows XP/7/Vista så ligger det en fil som heter hosts.etc i C:\Windows\system32\drivers\etc\

        Däri kan du lägga till rader, t.ex.
        127.0.0.1 www.lunarstorm.se
        127.0.0.1 www.playahead.com

        Vad du gör då är att du säger till din dator att den redan VET att t.ex. lunarstorm ligger på ett ip-nummer (127.0.0.1) och det ip't är inget mer spännande än din egna dator. Fiffigt värre.

        Det här är det absolut enklaste sättet, och kräver inga jobbiga program som ska hålla på att köras i bakgrunden. Det är också väldigt roligt att jävlas med folk genom att ändra i deras hosts-filer (oavsett operativsystem ).

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • Pappersgrej
          • December 2008
          • 14

          #5
          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
          Först och främst, vilket operativsystem kör du? Förutsatt att du kanske kör Windows XP/7/Vista så ligger det en fil som heter hosts.etc i C:\Windows\system32\drivers\etc\

          Däri kan du lägga till rader, t.ex.
          127.0.0.1 www.lunarstorm.se
          127.0.0.1 www.playahead.com

          Vad du gör då är att du säger till din dator att den redan VET att t.ex. lunarstorm ligger på ett ip-nummer (127.0.0.1) och det ip't är inget mer spännande än din egna dator. Fiffigt värre.

          Det här är det absolut enklaste sättet, och kräver inga jobbiga program som ska hålla på att köras i bakgrunden. Det är också väldigt roligt att jävlas med folk genom att ändra i deras hosts-filer (oavsett operativsystem ).

          //C
          Hej, du. Jo, jag kör med vista och så men hostsfilen är ju skrivskyddad och går inte att spara.

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Högerklicka o ta bort skrivskydd då.

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Redigera som Administratör eller vad det kan tänkas heta.

              Undertecknad är så van vid: sudo nano /etc/hosts ^^

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • 3 guppy
                • February 2007
                • 2068

                #8
                Man kan väl ta sig förbi spärrar med proxies iaf, så det är ganska meningslöst.

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  #9
                  Ursprungligen postat av 3 guppy
                  Man kan väl ta sig förbi spärrar med proxies iaf, så det är ganska meningslöst.
                  Vi pratar väl trots allt om en "liten" "dotter", ingen hormonstinn prepubertal snorvalp som måste ut och spela world of warcraft och tanka porr. Det är inte "bara" för många människor, även om du säkert googlade upp en lösning på tre röda.

                  //C
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • sehkn0
                    • March 2009
                    • 131

                    #10
                    Det vore intressant att vet vad du menar med liten dotter.

                    Trots allt är det idag mycket viktigt att kunna kommunicera med sina kamrater via MSN, Lunarstorm etc. De skapar sociala nätverk, frågar om läxor, när de börjar skolan imorgon, när är nästa match osv...

                    Jag tycker faktiskt du är lite elak.
                    Jah har själv haft små barn och de har fick var sin dator redan vid väldigt unga år. Sen är det viktigt att du ofta sitter med barnen och ser vad de gör och ibland går igenom history mm Lägg gärna upp ett eget konto i de spel som din dotter spelar och spela med/mot henne.

                    Det viktiga är att du informerar om hoten och riskerna och att saker du gör på nätet aldrig går att få ogjorda sen måste du lite på henne.
                    Har du redan glömt att du gjorde saker som inte dina föräldrar fick veta.

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Ursprungligen postat av sehkn0
                      Det vore intressant att vet vad du menar med liten dotter.

                      Trots allt är det idag mycket viktigt att kunna kommunicera med sina kamrater via MSN, Lunarstorm etc. De skapar sociala nätverk, frågar om läxor, när de börjar skolan imorgon, när är nästa match osv...

                      Jag tycker faktiskt du är lite elak.
                      Jah har själv haft små barn och de har fick var sin dator redan vid väldigt unga år. Sen är det viktigt att du ofta sitter med barnen och ser vad de gör och ibland går igenom history mm Lägg gärna upp ett eget konto i de spel som din dotter spelar och spela med/mot henne.

                      Det viktiga är att du informerar om hoten och riskerna och att saker du gör på nätet aldrig går att få ogjorda sen måste du lite på henne.
                      Har du redan glömt att du gjorde saker som inte dina föräldrar fick veta.
                      Håller helt med, vare sig vi gillar det eller inte så kommer våra barn använda Internet i stort sett varje dag under resten av sina liv. Vet du vad andra föräldrar tycker förresten? För får inte din dotter surfa hemma så kommer hon nog att göra det hemma hos mer tillåtna kompisar.
                      Och då har du ingen som helst koll.

                      Om du är orolig så är det första du ska göra att ställa datorn i vardagsrummet, köket eller hallen, där du kan gå förbi och slänga ett öga på vad hon gör.

                      Det finns en kanonbra bok som heter "skydda ditt barn på Internet" av Dag Öhrlund, utgiven på Ica-förlaget, som jag varmt kan rekommendera. Har hört ett föredrag av honom också, försök få skolan att be honom komma på ett föräldramöte t. ex.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • carr77
                        • May 2009
                        • 75

                        #12
                        -.-

                        ´Visa msn så kanske hon glömmer lunastorm å alla andra. Eller Facebook!
                        de ä iaf inge sån sida där "knasiga" saker förekommer!
                        240 L:
                        3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
                        7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
                        3 Khuliiålar10 Guppies

                        Kommentar

                        Arbetssätt...