HD krasch igår igen....suck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    HD krasch igår igen....suck

    Ena hd´n i min ena pc la så klart av igår och nu får jag inte igång datorn.

    Det låser sig och hackar bara så antagligen har den hd´n där windows ligger havererat.

    Nu var denna hårddisken delad i 2 partitioner och min fråga är om det går att sätta hd´n i ett sånt kabinett man kan köpa löst på typ kjell & company och köra ett recovery program på den och få över filerna till en annan extern hårddisk.

    Nån som kan tipsa om ett fungerande gratis recoveryprogram ?

    Vet att jag gjorde detta med en bärbar hd som dog för nåt år sen men det programmet som jag använde då ligger på den craschade datan och jag minns inte namnet på det.
    Den gången så fungerade det klockrent.
    Fick över alla filer som jag hade på den hårddisken till 99.5%.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
  • H-T-C
    • April 2009
    • 30

    #2
    Hej


    sätt in disken i en annan dator annars så kan du ju kopiera över dem där, fixa disken och sen kopira tillbaka dem.
    540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"

    Kommentar

    • H-T-C
      • April 2009
      • 30

      #3
      Så slipper du köpa ett kabinett. är ju bara att öppna en dator och sätta i den. REcovery program finns hur många som helst, ofta så ger HDD tillverkaren ut ett eget som faktiskt brukar fungera ganska bra. jag brukar fixa mina (och andras) under linux.
      540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Problemet är att den andre burken här hemma har sata diskar och är en mediacenterdator så jag får inte plats med att mecka/koppla in en hd till på den.
        Ska kolla med samsung om dom inte har nåt tips om att komma åt innehållet.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • modig
          • March 2009
          • 15

          #5
          Disken som har kraschat är en IDE eller?

          Borde ju gå att köra med disken hängandes utanför och med öppet chassie bara medans du för över filerna.

          Sen beror det lite på hur mycket "kraschad" disken är, om den håller på och skramlar och för en massa oväsen så skall du nog vara glad om du får ut det som ligger på disken och sen använda den som boj-sänke eller dyl.

          -Jesper
          "If you want to know what God thinks of money, just look at the people he gave it to."

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Du skall inte ersätta Master HDD då?
            För i så fall kan du köra den defekta som Slave och rädda allt materialet.

            Kommentar

            • H-T-C
              • April 2009
              • 30

              #7
              Har du ingen i din närhet som har en dator eller så som du kan koppla in den på, eller som sagts innan, är ju bara att ha den hängande utanför den andre datorn så länge.

              De flesta moderkort med sata har väl dock oftast en ide port kvar.

              sen skrammel är väl inte det bästa, men kan ju gå att rädda innehållet sen om den kommer fungera vet man ju aldrig

              som t.ex ibm/hitachi diskar har t.ex en tendens att låta konstigt ibland och det är ingen fara med dom...
              540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #8
                I med en Live-CD på valfri linuxdist och mounta disken så kan du ju lungt och säkert smiska över filerna du vill spara. Helt utan att vara nervör för pissewindows.

                IDE/PATA är ju fortfarande en accepterad, om än lite gammal standard så jag skulle nog våga påstå att typ 95% av moderkorten fortfarande har minst EN IDE-kontakt.

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Återkommer nu med glädjande sena nyheter i mitt havericase !
                  Har ju 3 hd inkopplade på datorn och jag misstänkte att det var den med program och windows på som rasat eftersom den inte startade utan bara tuggade och kom inte igång helt enkelt.
                  För en vecka sen så tog jag o polarn tobbe i med hårdhandskarna och mecka lite och då upptäckte vi ju att det var en hd me junk på som gått all värdens väg.
                  Vi koppla in den vi trodde var hel och körde igång den på craschdatan me en boot cd och till min stora förvåning så vart allt jag saknat på datorn kvar !!
                  Snacka om flyt, det tog ett tag och kolla så att så var fallet men nu e de najs.
                  SKa ända skrota det gamla liket me en fin celeron 2.6 :a i men nu kom jag åt alla mail och allt jag saknat så det var rätt gött.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Seagate Barracuda 7200.11?

                    De är kända för att krascha pga ett konstruktionsfel:
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Har faktiskt bara samsungar förutom den som sitter i media center burken som är en WD 320 gb sata2.

                      Har beställt samsungs 1 tb till nya datan och så har jag en 500 sata2 liggande som ska in i den oxå.
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

                        #12
                        Du tänkte inte tanken på att köra med en SSD?

                        //C
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #13
                          Jo säkert dom e ju nästan gratis

                          Faktiskt inte men nu när du skriver så funderar man lite ändå....hmm ha en 64 gb eller så att ha alla program o windows på.
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • Radioaktiva Räkor
                            • May 2007
                            • 1760

                            #14
                            Du verkar ju ha lite otur med krasher lixom Men du ska inte misströsta, billigare SSD'er är faktiskt på gång. Dessutom så kan man göra sköna fynd på eBay och Tradera.

                            //C
                            With a licence to krill!
                            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              SSD-diskar är inte bara tåligare. Dom är rätt snabba också
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...