Hårddiskproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • david87
    • June 2005
    • 710

    Hårddiskproblem

    Hej, jag har en bärbar hårddisk och ag får den inte att fungera nu efter att jag gjort en ominstallation av datan, har provat den hos en kompis också men det funkar inte där heller. Det står bara
    F:\ är inte tillgänglig.
    Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet.

    Vad kan jag göra för nått?
  • modig
    • March 2009
    • 15

    #2
    Låter lite som om kontrollern i kabinettet har gått sönder.

    är det en vanlig USB disk?

    du kan ju plocka ut disken ur kabinettet och se om det fungerar när du kopplar in disken direkt i datorn. Borde sitta antingen en vanlig IDE eller en SATA disk i kabinettet så riv upp datorn och släng in den där.

    Ett nytt kabinett kostar inte många hundringar på webhallen om det skulle vara så att disken fungerar och du vill behålla just den disken.
    "If you want to know what God thinks of money, just look at the people he gave it to."

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Jag har bärbar data så det är ju lite svårt för mig att att koppla in den i datan. men kan kolla upp en ny kabinett.
      Tack för svaret.

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Äh, inte svårt. Bara krångligt. Allt går med vilja, våld och eltejp ^^

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • H-T-C
          • April 2009
          • 30

          #5
          Var det USB?

          Var bor du om du vill ha hjälp?

          Operativsystem innan och nu?

          Har du kollat i BIOS, behöver inte vara kabinett problem, skifte mellan linux och windows kan ge liknande problem
          540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Jo det är en usb hdd. det är samma operativsystem som tidigare.. XP
            Sen att bara trycka in den med våld då startar väll inte datan för jag har bara en plats för hårddiskar och den är för en 2.5 tums inte för en vanlig hdd så det är lättare att bara slita ut den ur plasten gå över till kompisen och testa.
            Jag bor i luleå och lite hjälp har jag av kompisar med de visste inte vad det var för fel.

            Hur går man förresten in i bios??

            Kommentar

            • H-T-C
              • April 2009
              • 30

              #7
              BIOS är lite olika vad det är för bios på din dator, kan vara t.ex "del" "F1" "ESC" etc.

              När står det I/O error?

              vad är det för märke på disken?
              540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                När jag har kopplat in den i datan och jag försöker att öppna den så står det F:\ är inte tillgänglig.
                Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet

                Det är en Western Digital, My Book Essential Edition.

                Kommentar

                • H-T-C
                  • April 2009
                  • 30

                  #9
                  Har du testat att felsöka den med western digitals egna verktyg som du kan ladda hem via nätet?

                  har du testat gå in i Administrationsverktyg - Datorhantering - Och undersökt om din HDD är med där och om den är det, tagit egenskaper på den? läst eventuella fel där.

                  Har du viktig data på den eller är det oki att formatera den?
                  540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"

                  Kommentar

                  • david87
                    • June 2005
                    • 710

                    #10
                    Jo jag har gått in och kollat felsökning eller vad det nu heter och det står att den funkar. Har dock inte testat nått av wd´s program hittade inget som såg rätt ut.

                    Kommentar

                    • david87
                      • June 2005
                      • 710

                      #11
                      Jippie jag fick den att funka. Jag letade lite bättre på wd´s hemsida och hittade ett verktyg som gjorde en scan av hdd´n och den hittade då nått fel som den fixade. scanningen tog hela natten men det var det värd

                      Tack så mycket för all hjälp, ni gav bättre hjälp än dataforumen som jag frågade på.
                      Zoopet Rulez

                      Kommentar

                      • H-T-C
                        • April 2009
                        • 30

                        #12
                        Ingen fara, bra att du fick den att fungera...
                        540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"

                        Kommentar

                        Arbetssätt...