Google docs???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Google docs???

    Använder för närvarande LibreOffice men blev nyfiken på om Google Docs kan vara något? Funkar dikteringen? Är kalkyl- o Presentationsprogram kompatibla med officedokument.
    Killies is a lifetime passion
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    hej,
    Jag använder googledocs mer och mer. Dels är det smidigt att dela med andra eller skriva samtidigt med andra och förstås att du har åtkomst nästan överallt.
    Dikteringen har jag inte mer än testat vid något tillfälle(föredrar att skriva). Det funkar hyggligt bra till bra (både engelska och svenska). Men det blir förstås en del efterredigering.

    I stort sett är gdocs och office / eller libre/ kompatibla.
    Bilder i ordbehandlingsdokumenten har jag haft lite problem med och även vissa tabeller. Men jag har skrivit ett flertal artiklar i docs och kunnat föra över dem i word eller så.

    Kalkylarket klarar inte alltid att överföra stora ark från MS-office till docs har jag märkt. Men det ska sägas att oftast hållt mig på en plattform i de flesta excelark. Däremot är det mycket fiffigt att kunna åberopa olika kalkylark i gdocs. En kollega är en otrolig fena på det där. Då kan man göra kalkyler i ett som hämtar data från ett ark som inte behöver vara tillgängligt för vem som helst.

    Presentationsprogrammet är det som oftast får rätt mycket fel när det överförs mellan powerpoint och gdocs. Jag har inte undersökt varför. Det är också lite otympligt om man använder mycket och stora bilder. Men här har jag mest testat.

    Måste säga att på mina senaste linuxmaskiner så har jag inte ens brytt mig ladda ner libre. Där använder jag uteslutande gdocs. På jobbets windowsmaskiner så finns officepaketet så det räcker. Funkar alltså för mig i 99% av fallen.

    Så det är min reflektion.
    Fisheye

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      OK - det låter ju bra. Kommer nog att testa...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • boxer
        • August 2013
        • 22

        #4
        Hur funkar det när det ev ligger macro i filerna.
        Har haft problem med OpenOffice i de fallen.

        Skickat från min SM-G920F

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Om man har ett Microsoft konto så kan man använda online Office programmen på www.live.com eller om man har en Ipad eller Android platta så finns där numer gratis Office program till dem. Då vet man att det är kompatibelt. Där finns mycket som inte är kompatibelt eller ser annorlunda ut när man man kör andra office programmer som Open Office och Libre Office.
          Senast redigerad av Webo; 22 September 2015, 22:09.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • boxer
            • August 2013
            • 22

            #6
            Missade detta helt.
            Tack för ett informativt svar.
            Detta kommer nog att lösa mina problem.
            /Micke

            Skickat från min SM-G920F

            Kommentar

            Arbetssätt...