Hjälp en nörd / idiot... Please

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hjälp en nörd / idiot... Please

    Hej Alla !

    Mitt i allt annat elände här hemma så kommer hela huset att
    flytta från 80-talet till 2010 talet.

    Dvs vi får fiber för internet / Tv / telefon.

    Så nu skall en komplett datoridiot (jag då) dra en massa kablar och installera en shitload med intressanta manicker som jag fattar väldigt lite om.

    Efter att ha läst en massa så tror jag att jag har viss koll på det.

    Utom en sak som jag inte fattar.

    Det blir så här:

    Fiber in i huset, som kopplas på en router / tjänstefördelare

    Denna router har 2 uttag till datanätverk. Och jag skall datafiera
    9 rum.

    Ergo, jag behöver splitta upp det lite.

    Och det är här problemet kommer.

    Jag har förstått att det vill till en switch som har en massa utgångar.

    Det hittar jag på diverse ställen.

    MEN......

    Alla switchar jag har sett har bara utgångar....ingen ingång....

    Som jag fattar det iaf.

    Exempel:



    eller




    Och det fattar jag inte hur detta skall gå till.


    Någon som har en bra idé om hur man kopplar ihop

    Router => Switch => ut till enskilda maskiner, när det det inte finns någon ingång (som jag fattar iaf) på switchen...........?


    Eller är jag brottsligt dum i huvvet på detta ?



    // K


    Ps.... Jo, jag skall förnya guldis vid nästa löning.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Hej! 1, kul att du är här, det är tomt utan!

    2, du är säker på att en internetkälla inte kan täcka in hela huset? Vi har fiber med en trådlös router direkt vid inkommande hål i väggen och min mottagning går inte ner på något ställe + att jag kan sitta ute på parkeringen utan problem. Det låter som att det är ett större projekt än nödvändigt?

    3, är det struligt i just ert hus så bör leverantören kunna hjälpa er med en enkel och smärtfri lösning, de brukar vara hjälpsamma eftersom det drar in en massa cash i deras plånbok. Men det är just er leverantör du bör prata med, går du till någon elkedja så vill de kränga på dig en massa prylar. Så hade vi det på jobbet när vi byggde ett nytt lager. Där anlitade vi ett företag och det slutade med att jag fick fixa det ändå. Det var ett jäkla mög men det funkade tillslut.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      1. En switch har en ingång - annars vore det poänglöst - ibland används en av de som du ser på bilden på framsidan. Annars finns det garanterat en på baksidan.

      2. Varför dra kabel? Kommer ni verkligen ha så hög belastning på de flesta datorerna? WIFI funkar för det mesta som man behöver (TV kan vara knepigt). Lägg lite pengar på en bättre router än den du får i paketet och/eller köp till en WIFI förstärkare. Du kommer spara många timmar och inte minst massa huvudbry - om du nu inte är helt 100% på att dra kabel och fippla med alla trådar.

      3. Om du verkligen vill ha fast lina - -har du funderat på homeplugs där du kör trafiken i elnätet? Nu använder jag tämligen gamla, och i ett gammalt hur med snurriga eldragningar, men det funkar också tämligen bra. Om jag fattat rätt så klarar de nya varianterna hyggliga hastigheter. Nu ska ju ändå dela på en och samma ingång så det är tämligen osannolikt att ni skulle komma upp full rulle på alla maskinerna ändå...

      4. Börja med att dra kabel för TVn för det är den som oftast äter mest av källan.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Hej! 1, kul att du är här, det är tomt utan!

        2, du är säker på att en internetkälla inte kan täcka in hela huset? Vi har fiber med en trådlös router direkt vid inkommande hål i väggen och min mottagning går inte ner på något ställe + att jag kan sitta ute på parkeringen utan problem. Det låter som att det är ett större projekt än nödvändigt?

        3, är det struligt i just ert hus så bör leverantören kunna hjälpa er med en enkel och smärtfri lösning, de brukar vara hjälpsamma eftersom det drar in en massa cash i deras plånbok. Men det är just er leverantör du bör prata med, går du till någon elkedja så vill de kränga på dig en massa prylar. Så hade vi det på jobbet när vi byggde ett nytt lager. Där anlitade vi ett företag och det slutade med att jag fick fixa det ändå. Det var ett jäkla mög men det funkade tillslut.

        1) Tack

        2) Tanken har funnits, och skulle teoretiskt fungera, om det inte hade varit för att hushelvetet är byggt i armerad betong. I praktiken fungerar väggarna som én skärm mot allt vad strålning heter. Min svägerska har samma hus, de fick in fibern för ett tag sedan. Med trådlöst, så har de en hastighet på 80 ner 30 upp när de står i ett annat rum än där routern står, då med en ac-router som teoretieskt skall klara upp till 1300. I samma rum har de en hastighet på 3-400 ner och 200 upp. Med tråden ligger de på 8-850 ner och 600 upp. Den skillnaden gör att jag ser inte trådlöst som en vettig lösning. Fungerar väl OK om jag vill ta laptoppen och sitta med den i knäet framför TV'n, men inte om jag skall säkerställa onlinespel för pojkarna, och filmtittande för min del samtidigt som frugan kanske skall ladda ner / upp tunga saker med jobbet.

        Ergo, tråd till 7 olika rum, och till 2 tv-apparater.

        3) Jo, jag kan låta dom som drar fibern sätta upp allt. Dock har de en prislista som är trååååkig. Om jag vill ha det som ovan, så kostar det mig ~ 20-22,000 pesos. Om jag drar det själv, så landar det på 5,000 pesos......

        // Ken
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av fisheye
          1. En switch har en ingång - annars vore det poänglöst - ibland används en av de som du ser på bilden på framsidan. Annars finns det garanterat en på baksidan.

          2. Varför dra kabel? Kommer ni verkligen ha så hög belastning på de flesta datorerna? WIFI funkar för det mesta som man behöver (TV kan vara knepigt). Lägg lite pengar på en bättre router än den du får i paketet och/eller köp till en WIFI förstärkare. Du kommer spara många timmar och inte minst massa huvudbry - om du nu inte är helt 100% på att dra kabel och fippla med alla trådar.

          3. Om du verkligen vill ha fast lina - -har du funderat på homeplugs där du kör trafiken i elnätet? Nu använder jag tämligen gamla, och i ett gammalt hur med snurriga eldragningar, men det funkar också tämligen bra. Om jag fattat rätt så klarar de nya varianterna hyggliga hastigheter. Nu ska ju ändå dela på en och samma ingång så det är tämligen osannolikt att ni skulle komma upp full rulle på alla maskinerna ändå...

          4. Börja med att dra kabel för TVn för det är den som oftast äter mest av källan.

          1) NEJ, det översta är jag säker på att den har ingen ingång. Den har jag nämligen i hemma. Det finns bara 8 utgångar, och en strömkälla.

          2) Se annat inlägg.

          3) Homeplugs skulle formodligen fungera, men de har en teoretisk hastigthet på upp till 600, dvs förmodligen ligger den på 2-300, under den förutsättningen att kablarna är i gott/nytt skick, och det är sällan dom är det i hus byggda på 60 talet, fibern (med tråd) ger 1000/1000, känns fel att inte sikta på bästa hastighet när det finns möjlighet.


          4) TV'n är egentligen inga problem, fördelaren har två uttag som är dedikerade till just TV, så det blir direkt därifrån till apparaterna.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Kaffebarn
            • September 2013
            • 101

            #6
            Är det inte så med switchar att alla portar är in och utgångar? Har för mig att det är så. Jag har lite liknande som dig med fiber in. Har en trådlös router direkt vid fibermodemet samt även dragit nätverkskablar 2x2st ett till kontoret och ett till vardagsrummet. Dessa är patchade till routern då de fasta utgångarna på denna räcker för mig

            skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Ursprungligen postat av Kaffebarn
              Är det inte så med switchar att alla portar är in och utgångar? Har för mig att det är så. Jag har lite liknande som dig med fiber in. Har en trådlös router direkt vid fibermodemet samt även dragit nätverkskablar 2x2st ett till kontoret och ett till vardagsrummet. Dessa är patchade till routern då de fasta utgångarna på denna räcker för mig

              skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

              Jo, finns ingen in/ut på en switch, stoppa kablarna var du vill så är det rätt. Din router som tar emot fibret har utgångar som du kan koppla datorer i. Koppla en kabel i en av dom och sätt i valfri port i switchen, sen datorer i övriga portar på switchen, så är det korrekt.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                http://www.netonnet.se/art/dator/nat...8/121497.5396/ Här är en mycket bra switch t.ex. Du kan ta dina två uttag i routern till varsin sådan switch och sen skicka vidare om du vill.

                Du kan även sätta router -> kabel -> switch -> kabel -> switch -> etc om du skulle vilja. switchar är bara knutpunkter som skickar vidare trafiken.

                Och än en gång, vilken port på switchen du stoppar kablarna i spelar ingen roll.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  http://www.netonnet.se/art/dator/nat...8/121497.5396/ Här är en mycket bra switch t.ex. Du kan ta dina två uttag i routern till varsin sådan switch och sen skicka vidare om du vill.

                  Du kan även sätta router -> kabel -> switch -> kabel -> switch -> etc om du skulle vilja. switchar är bara knutpunkter som skickar vidare trafiken.

                  Och än en gång, vilken port på switchen du stoppar kablarna i spelar ingen roll.

                  Fy fasen vad skönt med någon som kan saker !!!!!


                  En liten följdfråga.

                  På de flesta switchar numera så finns det prio på de olika portarna.

                  Ofta anges det på en 8-portas att port 1-2 är hög prio på trafiken,
                  port 3-4 är medium, och 5-8 är låg prio.


                  Tänker jag rätt när jag isf stoppar in det ingående kabeln i en lågprio ??


                  // Ken
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #10
                    De switchar som har prio, tex en som du hade länkat där. Tillverkaren själv rekommenderar att du kopplar beroende på vilken enhet det gäller.

                    De säger:
                    High Prioerity är Video / gaming dvs sånt med tung och mycket datatrafik medans lägre priority är surfa internet och sådant som kräver väldigt lite trafik.

                    Så High priority till enheter som streamar viaplay och liknande eller spelar datorspel på online, och lågprio på familjens surfdator etc.

                    Jag vet inte om det här tillför något direkt dock hos någon i ett vanligt hemnätverk. den prioterar väl helt enkelt då om den inte hinner med om det är väldigt mycket. men har jäkligt svårt att tro att en gigabitswitch inte hinner med i ett vanligt hemnätverk. Att streama fullHDkvalité video som är extremt tungt jämfört med allt annat man kan göra i princip kräver väl 8-10 MBIT ungefär, vilket är en hundradel av switchesn maximala kapacitet.

                    Jag har netgear-varianten som är 5 portar( den jag länkade, fast mindre ) hemma. Kopplar mediadator, server, 2 PC's, XBOX i den, har aldrig upplevt problem emd något. : )
                    Senast redigerad av Einarsson; 15 October 2013, 14:00.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      De switchar som har prio, tex en som du hade länkat där. Tillverkaren själv rekommenderar att du kopplar beroende på vilken enhet det gäller.

                      De säger:
                      High Prioerity är Video / gaming dvs sånt med tung och mycket datatrafik medans lägre priority är surfa internet och sådant som kräver väldigt lite trafik.

                      Så High priority till enheter som streamar viaplay och liknande eller spelar datorspel på online, och lågprio på familjens surfdator etc.

                      Jag vet inte om det här tillför något direkt dock hos någon i ett vanligt hemnätverk.
                      nope tillförde inte så mycket


                      eftersom jag frågade efter den ingående kabeln.


                      skall den vara på High / Medium / Low ??


                      Se bilden.
                      Bifogade filer
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Om du har en sån switch hade jag satt den på high eftersom all trafik från alla enheter måste gå igenom den.

                        Ska dock erkänna att ajag inte är insatt i det där med prioriterade portar, så det skapar mer obehagskänsla hos mig, jag hade faktiskt valt en annan switch som inte har sånt, t.ex den netgearen jag länkade.
                        Senast redigerad av Einarsson; 15 October 2013, 14:31.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #13
                          Nu blir det tekniskt!

                          (QOS kallas det när man har prioriterade portar så som den switchen hade)

                          Here are guidelines to decide whether QoS might be useful:
                          • The speed of the Internet is lower than LAN speeds a typical user can achieve. Therefore, if the worst bottleneck is your Internet connection — outside of your equipment — QoS will not help it.
                          • Bandwidth and traffic going from your LAN to the Internet is usually less than amount coming to your LAN. ISPs give less outgoing bandwidth intentionally, for economy, since most users upload less than they download from the Internet. QoS on routers, therefore, is most useful for traffic when outgoing from your LAN. For incoming traffic, any useful QoS has probably already been applied by your ISP.
                          • NETGEAR switches pass traffic so quickly, that in high volume situations, a router to the Internet is swamped with traffic. Adding a QoS switch to work with your existing QoS router will not improve your Internet performance.
                          • On the other hand, if your LAN has many heavy users sending traffic within your LAN, then a QoS switch may very well help local performance.
                          Tror som sagt inte det spelar någon roll om du har en switch utan sånt.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Ryskbompa
                            • August 2012
                            • 930

                            #14
                            Nu har inte jag läst allt som skrevs men. Det brukar vara tex 2st gigabit portar (1000mbit/1gbit) och säg 8st 100mbit portar, du syr mellan gigabitportarna och ut till datorerna/uttag/utrustningen i mbit portarna

                            In och ut finns inte. Kan finnas VLan på en del prylar det kan man säga är en inkommande om du har fiber tex.

                            simple as that.

                            Kommentar

                            • Jojje_
                              • January 2013
                              • 335

                              #15
                              Kan något liknande vara lösningen på ditt problem?

                              För den som inte har lust att dra nätverkskablar släpper Devolo nya adaptrar som kliver upp till 600 Mbps via elnätet, vilket ska räcka till för att strömma...
                              Fluval Edge 46L
                              Projekt - Ciklidhörna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...