Data kamera problem.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Data kamera problem.

    Igår köpte jag en ny kamera en canon ixus 500 hs som är KANON men jag kan inte få filmerna att fungera
    Innan hade jag lumix panasonic tz 5 och ett fotoprogram till det där jag lade in bilder och filmer. Bilder kan jag lägga in där från denna kameran men jag kan inte få filmerna att funka där för det blir quicktime format istället för jpeg mov files som det måste vara för att kunna spela upp dom där.
    Kan man ändra i kameran eller datorn så att det blir jpeg mov files istället när man laddar in.
    Innan har jag satt i kortet i datorn och programet photofunstudio som hör till min gamla kamera startar automatiskt men nu fick jag ett sånt litet sdhc kort som man ska stoppa i en adapter för att kunna sätta i datorn eftersom vi inte har den lilla sd hålet i vår dator men när jag gör det så stoppar programmet och det blir bara ett timglas tills man tar ut kortet ur datorn så jag vet ej om det är fel på adaptern eller om det inte funkar för att det är photofunstudio programmet.
    Har laddat in en skiva men fattar inte det programmet.
    går det inte att ladda in bilderna från microskhc kortet genom adaptern för att det är ett annat photoprogram.
    Hoppas ni förstår min rappakalja här, har suttit med detta hela dagen och är störtförkyld så jag är helt insnöad i skallen just nu och fattar ingenting, hoppas ni kan ge mig lite klarhet
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Kollade precis hur det gick att ladda in det på lapptoppen med adaptern och där kom det in men även där som quicktime vet ej hur man hittar filerna när man får ner det på något annat.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Fick du inte med ett Canonprogram som du kan använda ?
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Jo eller jag fick en skiva som jag installerat men programet går inte igång själv och vet ej villken av alla jag ska använda, sen börjar den importera från mitt andra fotoprogram en massa bilder, så jag är mest ickeförstående just nu, filmerna som importerades från mitt gamla program går ej att kolla på här på canon, sen verkar inte bilderna stanna heller, det är väll mest att jag inte fattar något som är problemet,
        Laddade in film i canon programet där jag kan kolla på den men söker jag den och vill lägga ut någonstans så hittar jag den inte,
        läste precis att det funkar i quick.... format om det är jpeg mov men hur får jag kameran att ladda ner det?
        Jag hade behövt ett data kamera geni här
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Quicktime är väl det vanligaste formatet på kamerasidan och de kallas för .mov o jpeg är ett format för bilder. Skaffa QuickTime Player för att spela upp filmerna på datorn (köp PRO-versionen för 229 kr om du vill redigera filmerna (eller konvertera till annat format). Jag för över filerna från minneskortet på normalt sätt - det är ett otyg med dessa hel- eller halvautomatiska program som hoppar igång för att hjälpa till - och ibland blir det ju "fel" program som försöker. Hoppas detta inpass det var till någon liten hjälp.
          Senast redigerad av erikthur; 28 August 2013, 13:37. Anledning: rättelse
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Med Canon´s kameror medföljer programmet "Zoombrowser" som när det är installerat startar automatiskt när man ansluter ett minneskort. Funkar väldigt bra för övrigt.

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Jag får svaret i mitt program Only motion JPEG format MOV files ar supported när jag försöker kolla på filmen?
              Jag ville också prova att lägga över bilderna genom att sätta i kortet i datorn direkt men då låser mitt program sig med ett timglas tills jag tar ut kortet igen, detta är ett litet sdhc kort i en adapter, jag har inte den lilla kortläsaren i min dator.

              Helst av allt om det gått hade jag viljat att man kunde ändra i kameran eller datorn så att filmerna går direkt in i rätt format i min kortmapp som innan för det är där det funkar bäst, korten går in där utan problem men filmerna funkar inte.

              Dom skivor jag fick med var manual disk eur1124,0 ixus 500 hs och solution disk v102,0, man kan ladda ner från kameran men där är inget program att kolla bilder i något där så kan man titta på filmer och kort men då vill den ladda ner dom gamla korten med eller något.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8


                Blir lite osäker hur programmet kan hantera videofiler?
                Senast redigerad av Sleaper; 28 August 2013, 14:30.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Jag har haft stora problem om jag fått in filmer (.mov) i en mapp som skall innehålla bilder (.jpeg). Tydligen är det viktigt att filmerna skall ligga i mappen avsedd för filmer - pga windows explorer. Varför har jag ingen aning...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Jag har filmer o bilder blandade i mitt program men där är inga problem. får klura vidare.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    Arbetssätt...