Grafikkort och drivrutiner och de ena med det andra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    Grafikkort och drivrutiner och de ena med det andra

    Hupp. Här sitter jag nu och konstaterat något gått galet någonstans. Jag är en viking som är ungefär lika teknisk som svärdet jag slåss med, så allt sånthär tekniskt som datorer och grejjer går oftast låångt över mitt huvve

    Nåja. Jag spelar lite, och eftersom gamla datorn klappa ihop och jag inte hade råd med ny så köpte jag brorsans gamla. Helt okej dator i övrigt men grafikkortet är inte det bästa. Har klarat att spela t.ex Skyrim hittills på lägsta grafiken, men ett nytt ska införskaffas så fort som möjligt.
    För några dagar sedan tyckte Steam att jag skulle uppdatera mina grafikkortsdrivrutiner och lika livrädd för upploppande rutor som alltid tryckte jag bara på knappen och satt och titta på medan det installerades.
    Har inte spelat något sedan dess, men datorn i övrigt har funkat bra. När jag startade spelet idag var grafiken helt åt skogen. Bitar i bilden fattades, linjer över bilden, helt plötsligt blev allt bara vitt osv osv.

    Vad göra?

    Känner mig helt lost när teknikapan till sambo är borta, och det Skulle ju vara roligt att kunna lösa sånthär "själv"
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Hej,
    Vågar väl gissa på att det är windows du kör. Vilken version?
    Det finns något som heter Återställningspunkt / restore som du kan använda för att få den som den var innan du uppdaterade drivrutinerna. Förhoppningsvis har du / eller systemet / gjort en sådan återställningspunkt precis innan du uppdaterade drivrutinerna. Annars kan du gå in i enhetshanteraren och uppdatera drivrutinerna där. Vilket grafikkort är det som det rör sig om? Kan vara läge att ladda hem rätt rutin från hemsida.

    Om du har en äldre maskin som funkar sådär så skulle tipsa om någon linux-variant (distribution) exempelvis Ubuntu (mest kända - kräver ganska bra dator), Peppermint 3 (relativt ny och lätt version - funkar toppen på äldre datorer) eller Jolicloud (som gör att datorn blir mer lik en surfplatta till utseendet - funkar bra på äldre datorer). Googla och kolla runt. Du kommer bli förvånad över hur mycket bättre och snyggare dator du kommer få.

    Det går att ha båda systemen i datorn samtidigt så man behöver inte välja bort Windows men bara köra Windows när man vill spela etc. I många linuxsystem så kan man även använda ett program som heter "wine" som emulerar/simulerar windows - men om det funkar på spelet du använder vet jag ej.
    Senast redigerad av fisheye; 04 September 2012, 10:29.

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Jepp kör me windows 7.
      Grafikkort: ATI radeon HD 3400

      Annars är det inte det minsta fel på datorn, en Dell optiplex 960, så där tror jag inte problemet ligger. Måste kika runt lite å se om ja hittar nån återstäkkningspunkt! Thanks

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        I win 7.
        Gå till startknappen, skriv in "restore" eller "återställning".
        Du kommer till ett fönster med där du klickar på "restore system..." eller "återställning.."
        Följ instruktioner.

        Klart! Hoppas det funkar.

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Found it! Snabb fråga bara... Hur mycket kan jag förstöra?

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            inget - det är jag 99% säker på. Man vågar aldrig lova mer vad det gäller datorer. Själv har jag gjort det tusen gånger på barnens datorer när de joxat runt.
            Den rör inte dina filer så det är inga fara med det.
            Om du gjort andra inställningar i windows så kommer de också återställas. Så det är ju frågan hur långt bak i tiden som du kan hitta återställningspunkt och hur mycket du "joxat" med datorn. Du kan alltid göra en återställning till det du har nu.

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Kom på. Eftersom det är en Dell så hittar du alla drivrutiner som den såldes med på deras hemsida, också....Det finns en så kallad service tag som man matar in och får då fram alla drivrutiner som den såldes med.

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #8
                Annars kan man ladda ner de senaste grafik drivrutinerna från tillverkaren av kortets sida.
                Download the latest AMD drivers for your AMD Radeon, Ryzen, EPYC or Instinct products. Consult support resources and articles for additional details.


                Brukar inte vara något problem då. Annars låter det nästan som att grafikortet överhettar när det blir sådär. Har du kollat så fläkten snurrar fortfarande, ganska vanligt att de går sönder och stannar, i så fall kommer du inte kunna spela nått innan du byter den.
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Nu funkar det! Tack för hjälpen!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...