Min nya hemsida.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskrobban
    • February 2012
    • 7

    Min nya hemsida.

    Kolla gärna på min nystartade hemsida om mitt akvarium. Jag är inget proffs, så jag vill ha mycket tips http://akvariekungen.webgain.se/information/index.xhtm
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen.

    du har väldigt väldigt mycket fisk i ditt lilla kar. hur startade du det? alltså vilka fiskar började du med?
    vad har du värden på vattnet? tror inte det är så konstigt att din guppyhanne mår dåligt. karet är överbefolkat. tyvärr :/

    sen bör du inte ha så många hannar på så få honor. man burkar säga 2-4 honor på 1 hane när man pratar levandefödare. risken är att hannarna stressar ihjäl honorna nu.

    känns som jag kommer med massa kritik på en gång, men du ville ju ha tips så då ger jag dig det

    du verkar ju rätt ny inom akvaristiken så då tycker jag du ska läsa denna tråden! massa nyttig o viktig info för nya akvarister
    läs på så ska du se att du blir kanonduktig på detta

    Senast redigerad av hannesc; 29 February 2012, 12:38.

    Kommentar

    • Fiskrobban
      • February 2012
      • 7

      #3
      Jag började med kardinal, 10 st. Och det är kul att du kommer med mycket tips. känner igen dig från att du har skrivit till min flickvän också, Mandiiz16 hennes pappa har en yngelbunke på 540L med viltfångade malawi från malawisjön. hanns projekt är ett 2000L akvarium nu. så jag får mycket info från honom också. Han har haft akvarium i 40 år. Men kul att du vill komma med tips också. tack tack

      Kommentar

      • Fiskrobban
        • February 2012
        • 7

        #4
        Man kan ha ca: 40 fiskar i ett 54L. och det är beroende på fisk. och dom jag har ska det funka bra. jag har 38 st. då har jag räcknat med mina red christal också. och sprid min hemsida också http://akvariekungen.webgain.se/information/index.xhtm

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ja och hur startade fortsatte du sen? 10 kardinaler är rätt många fiskar att starta med i ett sånt litet kar.
          när introducerade du mer fisk efter kardinalerna?

          det jag vill komma fram till är om du har nitrit eller inte. har du vattentester för attkolla om du har nitrit? om inte så köp dropptester.
          (stickor är opålitliga) för nitrit och pH.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av Fiskrobban
            Man kan ha ca: 40 fiskar i ett 54L. och det är beroende på fisk. och dom jag har ska det funka bra. jag har 38 st. då har jag räcknat med mina red christal också. och sprid min hemsida också http://akvariekungen.webgain.se/information/index.xhtm

            men harregud! var har du fått det ifrån!?! vem har sagt det? för den personen har fel. så kan man verkligen INTE räkna. du kan räkna så om malawi möjligen men då kan du inte räkna under ett 200L kar! man måste se till varje arts behov.

            nehedu du kan itne ha 40 fiskar i ett sånt litet kar, om det inte är micro-rasbora.



            du kan inte ha 5 guppy hannar, 2 guppy honor, 20 kardinaltetror, 2 dvärggurami, 2 malar och 8 räkor i ett sånt litet kar. det är snudd på djurplågeri.

            nej jag kommer inte sprida en hemsida från en kille som inte vet vad han sysslar med än.

            Kommentar

            • Fiskrobban
              • February 2012
              • 7

              #7
              Jag lyssnar nog häldre på en som haft kar i 40 år, men tack ändå

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                de kommer nog säga samma sak. jag har dock inte haft kar i 40 år, men i goda 12-13 iaf.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  o säger din svärfar att det går bra så säger jag att han har fel.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fiskrobban
                    Jag lyssnar nog häldre på en som haft kar i 40 år, men tack ändå
                    Jag har haft akvarium i ca 35 år, räknas det?
                    Och jag håller med Hannes här, det är lite överbefolkat det karet och risken för att det ska hända något icke önskvärt med dina fiskar är tyvärr ganska stor...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Johanadhoc
                      • April 2011
                      • 377

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fiskrobban
                      Jag lyssnar nog häldre på en som haft kar i 40 år, men tack ändå
                      Hannesc har rätt, vilket han brukar ha. (Om man nu bortser från att han tycker att engelsk sjösten är fult :P)

                      Det är för mycket fisk i ett så pass litet kar. Köp ett större samt några fler guppyhonor istället!
                      MVH//
                      Johan

                      Projekt 300 liter diskus»
                      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                      Kommentar

                      • NiceFool
                        • June 2011
                        • 154

                        #12
                        läs denna.

                        / Dansken

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fiskrobban
                          Kolla gärna på min nystartade hemsida om mitt akvarium. Jag är inget proffs, så jag vill ha mycket tips http://akvariekungen.webgain.se/information/index.xhtm
                          Man kan gärna tipsa om andra hemsidor på Zoopet för det är alltid trevligt när det händer något, MEN däremot hör inte diskussioner om innehållet på andra hemsidor hemma på Zoopet utan på hemsidan ifråga
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            Wow.. Din svärfar verkar inte kunna något om akvaristiken.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            Arbetssätt...