Laptop:en blir varm - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Laptop:en blir varm - vad göra?

    Hej!

    Min laptop (HP 550) är nu drygt två år gammal och jag tycker att den blir allt varmare på undersidan där nätkabeln går in. I början kunde jag ha den i knät utan problem men det funkar absolut inte nu. Törs knappt ställa den på ett träunderlag för att jag är rädd att det ska ta eld.
    Frågan är om detta är normalt för en lite äldre laptop eller om det finns nåt jag kan (borde?) göra åt det? Batteriet är uselt, håller bara några minuter men det är inget problem eftersom jag sällan känner behovet att sitta på stranden och använda laptop:en...

    Hälsningar
    Jennifer
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    Låter det som att fläkten i laptopen fortfarande snurrar? Om inte så kan den behöva bytas ut. Annars kan det vara så mycket damm i fläkten/flänsarna att den inte kan leda ut värmen på ett bra sätt. Det kan du lösa genom att skruva isär datorn och rensa, om du vågar dig på det. Annars lämna in den till en datoraffär eller rensa den lite utifrån med tryckluft på burk.
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av Nasso
        Låter det som att fläkten i laptopen fortfarande snurrar? Om inte så kan den behöva bytas ut. Annars kan det vara så mycket damm i fläkten/flänsarna att den inte kan leda ut värmen på ett bra sätt. Det kan du lösa genom att skruva isär datorn och rensa, om du vågar dig på det. Annars lämna in den till en datoraffär eller rensa den lite utifrån med tryckluft på burk.
        Hej!

        Tack för svaret! Ja, fläkten låter fortfarande så det är nog damm som är problemet. Så jag stängde av datorn och skruvade bort alla skruvar på undersidan som jag kunde hitta men lyckades ändå inte ta isär den Så det får nog blir datoraffären nästa, jag ogillar att använda våld till tekniska prylar som jag vill kunna använda igen Men det är bra att veta att det finns nåt man kan göra!

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Som varm anhängare av snöre och silvertejp gillar jag den lösningen men den verkar liiiite opraktisk... Min hårtork ger bara varm och något mindre varm luft, ingen kall luft Visst kan man modifiera hårtorken men då blir det en massa jobb ändå!

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • BalsbyMange
            • June 2011
            • 38

            #6
            Jag kör med tryckluft i alla mina bärbara datorer för att rensa ut damm, fungerar klockrent. Kör inte med för högt tryck bara och inte för länge. Tryck in luft överallt och ett antal ggr, borde göra susen.

            Sent from my CM7 loaded Light.

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Det är inte helt ovanligt att det händer tyvärr jag har minst två exempel på det bland mina datorer.Testa1 händer det att dator slutar funka? I så fall kan det betyda att processorn är överhettad. Det finns program på download.com som låter dig mäta processorn och då kan du se om den snabbt når toppar. De kan blir riktigt varma - och det är här den största risken finns. Tyvärr kan jqg inte från mobilen hitta det program själv använde för ett antal år sedan använde då jag hade en dator som gick ner så fort jag gjorde något krävande.2 bygerts ide är inte helt oäven. Om du har ett extra metallgaller från ex en grill eller från gammalt kylskåp så är det ett bra sätt att skapa lite mer luftflöde. Kan det vara så att fötterna / propparna på lappen försvunnit? Då är luftflödet begränsat. Som du förstått ska du inte sätta den på något brännbart. Laptops som laddas på soffa och säng börjar bli en vanligare brandorsak än köksmaskiner. En sådan lösning är förstås temporär men kan funka. Kolla processorntempen och kolla skillnaden. Detta funkade för mig med en dator som hade fläkt som inte funka. 3. Kan du köra datorn utan batteri och bara el? Gör det. Batteriladdning värmer mycket.4. Det finns gastuber för elektronik att köpa på kjell &co eller clasolsson. Köp en sådan och blås ialla hål i laptopen då kan du röra damm som täpper till. Men ha god koll på datorn efter eftersom dammet kan nå ställen där det är varmt.Funkar inget av detta och du inte kan öppna den själv så är nog service en bra ide. Kanske den bästa oavsett om du inte har hjärnkoll på datorn och låter den stå på utan tillsyn.Lycka till

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                på 24.se så finns det ett speciellt "laptop-bord" med snurr i, detta kör jag med nu när det är sommar då min pavilion blir skitvarm. Detta är en baksida av HP som man kommer i kontakt med förr eller senare. Underlägget/bordet/stället kostar 199 spänn, som att sno godis från en daggmask!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • GlennWiberg
                  • May 2011
                  • 301

                  #9
                  Har haft samma problem med mina två HP datorer. Efter ca 9 mån gick dom upp till 80 grader men enligt HP är det normal. Efter 17 mån gick dom upp i 120 grader varav den dog vid 130grader. Fläkten fungerade och datorn monterades ner och rengjordes varpå kylpastan byttes till 99,9% silverpasta men den blev iallafall lika varm. Samma sak gjordes på den andra. Lösningen var att det inte går att göra något åt det så antingen har du kvar datorn eller så gör du som mig och slänger båda två och köper två nya. Min erfarenhet av HP/Compaq är att dom inte kan tillverka bärbara datorer. Nu kör jag bara med datorer från Samsung och Apple och det fungerar fin fint.

                  Kommentar

                  • jenmad
                    • March 2009
                    • 579

                    #10
                    Idag var jag till dataaffären för att diskutera saken. Det visade sig att man inte kan boka tid för service utan man får lämna i datorn och sen får man tillbaks den när de har haft tid att göra något åt den. Inte en chans!
                    Så det får bli "luft på burk" och egna insatser. Började med att inhandla en extern hårddisk och göra en komplett backup, det kändes som en bra idé

                    Tack för all input!

                    Hälsningar
                    Jennifer

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Tycker absolut du ska köra med tryckluft för att tömma från damm etc. Men har du funderat på en kylplatta? Alltså en platta med fläktar i som du kopplar via usb. Tycker jag får ner min dator ett par grader sen jag började med den.
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • jenmad
                        • March 2009
                        • 579

                        #12
                        Jodå, det har jag funderat på och det kanske slutar med att jag skaffar en sån. Det som känns lite oroande är att datorn har förändrats, dvs blir varmare och varmare, precis som med akvarier vill jag göra nåt åt orsaken hellre än att bara peta på symptomen...

                        Hälsningar
                        Jennifer

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          kan vara damm som samlats runt fläkten som gör att fläkten snurrar lite sämre. Ta med dammsugaren lite nätt vid fläkten så skulle där nog kunna komma lite damm. Har gjort så innan på mina laptopar jag har haft.
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • jenmad
                            • March 2009
                            • 579

                            #14
                            Okay, del ett är avklarad - extern hårddisk inhandlad, backup-program nerladdat, backup genomförd. Tryckluft på burk kommer imorgon. En liten fråga bara (förmodligen mycket dum fråga... ) - måste hårddisken vara strömsatt hela tiden eller kan jag dra ur sladden, ställa hårddisken på en hylla och ta fram den om ett år när det är dags för en ny backup?

                            Hälsningar
                            Jennifer

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              jag brukar bara dammsuga datorn när den börjar bli varm.
                              i det lilla gallret där luften kommer ut, låter rät mkt när fläkten snurrar (visslande ljud) sen är det bra igen

                              Sladden ur den externa hårddisken menar du?
                              Den är bara att dra ur, det är det som är grejen, man kan ha den i bokhyllan när den inte används
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...