vart koppla lysrör i datorn som är på 12 v?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    vart koppla lysrör i datorn som är på 12 v?

    hej,
    jag beställde en sån här http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=2677 för några dagar sen. idag kom den och jag skulle installera den, men vet inte vart den ska kopplas, från nätagget går det en molex sladd till DVD spelaren sen går den den inte längre utan delas upp i flera svarta molex kontakter,som antagligen är till för att kunna sätta i flera DVD spelare. använder DVD spelaren 12v funktionen? eller använder den strömmen direkt från eluttaget som är på ca 220-230v? ska man istället koppla lysrören efter en fläkt som använder 12v? för fläktar använder väll 12v systemet? på lysröret är det 2 st molex ena är en hona och den andra är en hane. är det två olika för om man vill serie koppla flera lysrör? vill inte att min dator ska gå sönder,

    Övriga frågor: det finns några molex kontakter som det står FAN ONLY på och från den är det fläktar som är kopplade och från fläktarna så fortsätter det molex kontaker som det inte står något på, kan man koppa in lysrören där eller?????

    rörigt men hoppas att någon förstår vad jag menar
    Mvh
    Joachim
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    #2
    någon som vet?
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi1
      hej,
      jag beställde en sån här http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=2677 för några dagar sen. idag kom den och jag skulle installera den, men vet inte vart den ska kopplas, från nätagget går det en molex sladd till DVD spelaren sen går den den inte längre utan delas upp i flera svarta molex kontakter,som antagligen är till för att kunna sätta i flera DVD spelare. använder DVD spelaren 12v funktionen? eller använder den strömmen direkt från eluttaget som är på ca 220-230v? ska man istället koppla lysrören efter en fläkt som använder 12v? för fläktar använder väll 12v systemet? på lysröret är det 2 st molex ena är en hona och den andra är en hane. är det två olika för om man vill serie koppla flera lysrör? vill inte att min dator ska gå sönder,

      Övriga frågor: det finns några molex kontakter som det står FAN ONLY på och från den är det fläktar som är kopplade och från fläktarna så fortsätter det molex kontaker som det inte står något på, kan man koppa in lysrören där eller?????

      rörigt men hoppas att någon förstår vad jag menar
      Mvh
      Joachim

      Ingen ström från nättagget in i datorn är starkare än 12 v så dvd går på max 12 v... du ska kunna koppla in dom hur som..

      och det är inte bara för att kunna serie koppla fler lysrör.. det är för att du ska kunna koppla mer saker som behöver ström över huvud taget..

      .

      Du ska kunna koppla dom där dom passar... förutom där det står fan only självklart.

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        asså för att det ska bli lättare molexen som går in i dvd och sen delar upp sig i massa mer är för att du ska kunna koppla in andra molex saker i datorn som har en molex sladd.. inte bara dvd osv .. utan att det är en själv dvd det läser sata eller IDE kabblen.. molex är ENDAST ström och alla molex från nättaget ger ifrån sig lika mycket ström. så bara koppla in dina molex i molex. hona/hane.. och att dina molex på lysrören är hona/hane på diverse sida är bara för att du ska kunna koppla in ännu mer molex "strömsladdar" i framtiden om du vill

        Kommentar

        • Malawi1
          • February 2009
          • 583

          #5
          OM DET STÅR FAN ONLY SEN SITTER DET EN FLÄKT I DEN SOM DET STÅR FAN ONLY PÅ, KAN JAG DÅ SÄTTA LYSRÖRET EFTER FLÄKTEN ELLER BLIR DET SAMMA SAK SOM ATT KOPPLA DIREKT I FAN ONLY ? är helt ny på detta med lysrör i datorn. när jag satte i dom efter DVD:n så small det till i nätagget och det kom en gnista i det, då drog jag ur sladden fort som f*n. lysröret blinkade till kan det ha gått sönder? röret alltså. datorn startar fortfarande.
          Senast redigerad av Malawi1; 29 October 2010, 21:42.
          375 liter malawi / tanganyika.

          96 liter SA

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            Molex sladd in i en molex sladd... så enkelt är det.. bara koppla in o starta.

            Kommentar

            • Dampa
              • August 2010
              • 53

              #7
              dom det står FAN på brukar ha lägre volt. För att fläkten ska vara tystare
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=683

              Kommentar

              Arbetssätt...