Prosseccor fläkten startat inte ibland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    Prosseccor fläkten startat inte ibland

    hej,
    jag köpte en ny dator igår, men när jag startar den så laggar fläkten till prossecorn, då slår jag av nätagget och startar om datorn då funkar den. han jag köpte den av har byggt in ett larm som piper när den stänger av sig,
    den stänger bara av sig när man startar upp den men inte medans jag spelar.
    vad kan det vara för fel?
    har en:
    Intel reference cooler

    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA
  • Ralleballe
    • May 2010
    • 80

    #2
    Han du köpte den av kanske vet?

    Antagligen får den för lite spänning så att den inte orkar snurra. Det kan vara så att hastigheten på fläkten är beroende av temperaturen på processorn. Är processorn kall så snurrar fläkten långsammare än när processorn är varm.
    Dock brukar alla fläktar snurra mycket precis när man startar datorn, tills dess att temperaturreglering har hunnit starta. På vissa bärbara snurrar ju bara fläkten när det behövs och stannar när den är tillräckligt kall.

    Om du upplever problem med datorn (den dör vid hög belastning), så kanske du ska se till så att fläkten snurrar mer.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      intels fläktar är inte sådär toppenbra heller faktiskt. testa att köpa en från zalman. tystare o effektivare.

      Kommentar

      • Ralleballe
        • May 2010
        • 80

        #4
        Ska vi rekommendera nya kylare så röstar jag på Scythe Katana 3 för ca 200kr. Låter mindre och kyler bättre. http://www.inet.se/artikel/5321284/scythe-katana-3
        Efter en snabb flukt på Zalmans utbud tycker jag du får mer för pengarna från Scythe.

        Dock, om problemet inte ligger i kylaren/fläkten utan i moderkortet så löser en ny kylare inte det faktiska problemet. Att du sen får en behagligare ljudnivå med en annan kylare är en annan sak.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          eller om det är som du påpekade innan ralle att den inte för tillräkligtm ed ström. vad har du för nätagg? ( fast då borde det säga till nån annanstans innan cpu-fläkten börjar tappa)

          Kommentar

          • Malawi1
            • February 2009
            • 583

            #6
            Nätagget är på 430 Watt,
            375 liter malawi / tanganyika.

            96 liter SA

            Kommentar

            • Ralleballe
              • May 2010
              • 80

              #7
              okej, upplever du andra problem när du använder datorn? Stänger den av sig spontant?
              Vet du vad mer där sitter i datorn?

              Kommentar

              • Malawi1
                • February 2009
                • 583

                #8
                nej, det är bara detta problem, jag kan ju fråga han jag köpte datorn av vilka saker som är i den.
                375 liter malawi / tanganyika.

                96 liter SA

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  mät utgående på mobot alt flytta fläkthonan till annan plats och se om felet upprepar sig, isf bör det vara fläkten som ska bytas vilket enklast ersätts med en ny 92 mm.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...