Fiber & router

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Fiber & router

    Jag har nu beställt internet via fiber 30-10, och eftersom vi har 4 datorer här hemma så behövs en router, men vilken ska man välja?
    Något mer att tänka på?
    Ni som kan detta, hjälp mig!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!
  • MTJ
    • January 2010
    • 85

    #2
    Vilken router spelar nog inte så stor roll, så länge de inte är "den billigaste" och att den är från ett stort märke, typ Netgear. Sikta på nån trådlös router runt tusenlappen eller så.

    Förövrigt är stadsnätet fina grejer. Jag hade det när jag bodde på Brunnsberg och var helnöjd me det!

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Skulle behöva lite mer info om hur dina dator kopplar upp sig via internet, dvs är alla uppkopplade via sladd eller trådlöst? eller har vissa bara trådlöst? Streamar ni mycket hemma (filmer etc)? Finns massor med saker som spelar in om man vill ha en bra produkt för sitt ändamål

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Just nu är alla kopplade med sladd, och det blir nog ett par med sladd och ett par trådlöst sedan skulle jag tro.
        Just nu streamar vi ingenting och jag är tveksam till att det blir framöver heller, men man ska aldrig säga aldrig.

        Eftersom ni bägge verkar veta vad ni snackar om, kan ni länka till en bra router till ändamålet, och det ska inte vara något skräp...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • MTJ
          • January 2010
          • 85

          #5
          Slänger in något av en värsting då, den skall vara lättanvänd samt fin prestanda

          Fanns i lager i Varberg, nära o bra

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #6
            Ursprungligen postat av MTJ
            Slänger in något av en värsting då, den skall vara lättanvänd samt fin prestanda

            Fanns i lager i Varberg, nära o bra
            Visst den är bra, men han behöver ju knappast lägga ut 1700kr för .n wireless när han knappt använder det. En vanlig .g router skulle funka bra. Ska hitta en bra och länka vidare till dig snart.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Låter bra, som sagt en sådan värsting behöver jag knappast.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Danne_85
                • September 2009
                • 667

                #8
                Kolla Netgears routrar e nöjd med mina jag har haft genom åren ligger väll runt 800:- dom billigare
                Mvh: Danne

                Foton:
                http://www.blackroomphotos.com

                Kommentar

                • Dragge
                  • October 2004
                  • 229

                  #9
                  Val av router är inte alla gånger lätt, beror mycket på hur mycket flis man är villig att satsa? Alla större märken gör hyggliga mid-range prylar för mellan 300-800kr som passar dom flesta personer.

                  Många är nöjda över D-link dir-655 vilket har gigabitstödet medans dir-635 inte har det.
                  Själv kör jag MSI och Linksys med andra flashningar. Körde mycket 3com förr vilket också är ett bra märke.



                  Beror lite på hur mycket du är beredd att lägga på dataprylar

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Där gick över 4000 idag på tre tv-boxar, så ett svindyrt kan jag hoppa över. Tänkte max en tusing...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Dragge
                      • October 2004
                      • 229

                      #11
                      Kan rekommendera både D-link och Netgear. Båda kommer nog göra dig nöjd och båda har rätt bra admin interface

                      Sen om du vill ha gigabitstöd eller ej beror på dina behov. Visst är det kul med snabba prylar men då bör alla enheter ha stöd för N/GBLan.

                      Kommentar

                      • MTJ
                        • January 2010
                        • 85

                        #12
                        Isåfall är det bara att traska ner till onoff eller elgiganten, där finns säkert ett flertal att välja mellan. Dels i den prisklassen och efter dina behovsmässiga krav!

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Vad jag och många kompisar har för erfarenhet av dom 2 stora märken av routrar för privatpersoner (D-Link och Netgear) så är det att D-link är att man kan ha tur och få något som funkar riktigt bra men om man har otur så funkar det helt värdelöst, det finns inget mitten har vi kommit fram till.

                          Netgear är ungefär motsattsen, det funkar alltid bra men inget utomordentligt.

                          Själv rekommenderar jag Netgear, då jag har haft minst problem med dom utav alla (15+) routrar jag har testat av båda märkerna.



                          där har du massor med gott att leta bland för övrigt (alla märken)



                          och här är bara netgears produkter (routrar då)

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Då ska det nog lösa sig, tack ska ni ha!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • hawkse
                              • December 2009
                              • 781

                              #15
                              Ursprungligen postat av Andrém
                              Vad jag och många kompisar har för erfarenhet av dom 2 stora märken av routrar för privatpersoner (D-Link och Netgear) så är det att D-link är att man kan ha tur och få något som funkar riktigt bra men om man har otur så funkar det helt värdelöst, det finns inget mitten har vi kommit fram till.

                              Netgear är ungefär motsattsen, det funkar alltid bra men inget utomordentligt.

                              Själv rekommenderar jag Netgear, då jag har haft minst problem med dom utav alla (15+) routrar jag har testat av båda märkerna.
                              Denna sammanfattning stämmer mycket bra överens med mina egna erfarenheter av dessa två märken. Jag skulle dock gå ett steg längre och aktivt avråda från D-Link då jag aldrig fått förmånen att uppleva en som ens funkat halvbra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...