Att dela filer mellan två datorer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Att dela filer mellan två datorer

    OK, finns det något sätt att enkelt dela filer mellan två Windows-datorer?

    Bägge datorerna är här hos mig, bägge är anslutna till samma fysiska firewall, och de kan pinga varandra.

    Först slog jag på filesharing på en mapp. Fulla rättigheter till hela universum, men ingenting i universum utanför datorn kunde nånsin se mappen över huvud taget. Eller ens datorn.

    Jag testade Microsofts gratis "Easy Transfer for Windows 7", men den så jäkla enkel att den tillåter inte att man själv väljer vilka filer man vill föra över, utan det är hela "libraries" som gäller eller ingenting alls. Jag vill flytta 50 gigabyte, inte 1.3 terabyte, tack.

    Testade en gratis filserver som hette Easy File Sharing. Den kunde inte kopiera kataloger, utan bara individuella filer. Tack å hej, leverpastej.

    Just nu sitter jag och flyttar filer med en 2GB USB stick. Det tar evigheter. MÅSTE jag verkligen sätta upp en full FTP server? Det måste finnas ett bättre sätt.

    Allt jag vill är att dela ut en mapp på nån av datorerna som bägge datorerna kan se och skriva till. Jag tycker inte det känns som ett orimligt krav.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Kolla ifall Windows Firewall är igång, den brukar ställa till med mycket mer problem än nytta, ifall den är stängd av via GUI'n kolla i services.msc och stäng av den där, den brukar vara igång annars även om den säger att den är "av". Vi höll på med just det du försöker göra i skolan, en lokal ftp server funkade helt utmärkt i ett LAN, det var det smidigaste och snabbaste sättet. Annars har du ju alternativet av att hosta en torrent via t.ex azureus eller utorrent (tror utorrent supportar det också) och flytta över den via det sättet. Windows filesharing kommer jag definitivt inte rekommendera för stora filer, tycker att det har varit för mycket problem och slöseri med tid när jag väl använde windows, vilket var säkert 3 år sedan nu. Hoppas det löser sig, annars finns det ju alltid alternativet att skaffa en extern HD på 1-2TB och lägga filerna där och sedan bara flytta HD'n, dom är ju inte så dyra nuförtiden så det kan ju vara ett bra alternativ.

    Kommentar

    • Jim_J
      • October 2009
      • 254

      #3
      Ligger bägge datorerna i samma arbetsgrupp?
      160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
      350L Diskus
      160L Vattenskalle (lejonhuvud)

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        @Andrém: Ja, det blev FTP server till slut. Laddade ned filezilla och körde via den. Känns oerhört osmidigt, men det funkar.

        @Jim J: Nej. Den ena är en bärbar från jobbet, som är ansluten till företagets domän, den andra är min privata hemdator.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          #5
          Fan va gulligt, riktiga windowsanvändare med riktiga problem. SMB i Windowsmiljö brukar vara starkt förknippat med problem och slöa överföringar dock. Ut med skiten xD

          //C
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Du har väl löst det nu men här är en länk som kanske kan vara till nytta senare.. Har bara skummat igenom sidan men det verkar vettigt.
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • suzanne.h
              • March 2005
              • 223

              #7
              Testa Dropbox. Gör precis det du vill.

              Kommentar

              • Jim_J
                • October 2009
                • 254

                #8
                Har för mig att datorerna måste ligga i samma arbetsgrupp för att det ska gå att köra fildelning i windows på smidigaste vis... var dock hundra år sedan jag behövde trixa för att få till det, så jag är inte helt säker
                160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                350L Diskus
                160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #9
                  Ett Ad-Hoc nätverk är en ganska simpel lösning

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jag löste det ju med FTP men...

                    Ursprungligen postat av DAHLBERG
                    Har bara skummat igenom sidan men det verkar vettigt.
                    http://web.comhem.se/~u19125457/network.html
                    Jo, det ser vederhäftigt ut, men fan, måste det verkligen vara så bökigt att bara dela en mapp mellan två datorer bakom samma brandvägg? Nätverkande är verkligen Windows svagaste punkt, alla kategorier.
                    Ursprungligen postat av suzanne.h
                    Testa Dropbox. Gör precis det du vill.
                    Nja, det är en onlinetjänst, dvs överföringshastigheten blir kanske hundra gånger långsammare än om jag kan föra över direkt mellan datorerna.
                    Ursprungligen postat av Jim_J
                    Har för mig att datorerna måste ligga i samma arbetsgrupp för att det ska gå
                    Tänkbart, men jag kan inte ändra inställningar på domändatorn (endast IT avdelningen har de rättigheterna).
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...