Windows 7 rättighetsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Windows 7 rättighetsproblem

    OK, har precis installerat Windows 7 ultimate english, och jag hatar rättigheter. Har alltid hatat dem, men har kunnat ignorera dem till nu.

    Installerade ett spel. Spelet har en .ini fil som jag vill ändra. Det har jag inte rättighet att göra - fast jag både installerade och försökte editera filen med ett konto där jag är administrator.

    Finns det något sätt att lobotomera rättighetssystemet så det funkar som på XP, dvs att jag som administrator kan komma åt alla filer överallt?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Slatan
    • August 2009
    • 277

    #2
    Testa att sstänga av UAC - skriv UAC i start-sök. Och sen sänker du reglaget. Du behöver starta om datorn då.

    Men först kan du testa att köra programmet som du editerar i, i administratörsläge, alltså högerklicka på programmet o ta "Kör som administratör".
    -Varför är bladlöss så små?
    -De stannar i växten!

    54 liter akvarium

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Efter en del surfande tror jag att jag hittat problemet. Tydligen är alla systemkataloger, inklusive "Program files(x86)" skyddade även mot administratörer när man kör med UAC på default. Dvs det spelar ingen roll att jag är administratör med fulla rättigheter, eftersom det är en systemmapp får jag inte ändra filer där. Det hjälper inte ens att göra sig till ägare av filen.

      Lösningen var som du säger att stänga av UAC, sen uppförde sig Windows 7 som XP och försökte inte längre skydda mig mot mig själv.
      Senast redigerad av Azur; 20 February 2010, 12:05.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • joelvuo
        • September 2009
        • 771

        #4
        Tror att det går utan att stänga av UAC också, man högerklickar sen kör som administratör

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #5
          Original?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av joelvuo
            Tror att det går utan att stänga av UAC också, man högerklickar sen kör som administratör
            Nix, det räckte inte. Jag kör alltså hela tiden som administrator, och på XP så räcker det för att man ska ha tillgång till alla filer, men inte under Win7.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • kallstrom_74
              • August 2006
              • 106

              #7
              jag FÖRMODAR att det inte är orginal, så du vet nog vad man hittar saker ..leta upp "windows 7 manager" det är ett fiffigt program som man kan stänga av massa funkioner med och där ibland UAC helt och hållet
              375 liters blandkar

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Pfff. Det är original. Allt som behövs för att få Win7 att bete sig som WinXP är att stänga av det idiotiska UAC.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  • April 2002
                  • 1103

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Nix, det räckte inte. Jag kör alltså hela tiden som administrator, och på XP så räcker det för att man ska ha tillgång till alla filer, men inte under Win7.
                  Testa en gång till.

                  Även om du är inloggad som administratör kan du inte redigera dessa filer om du inte utryckligen startat redigeringsprogrammet (tex notepad) som administratör.

                  Klicka inte på filen du vill redigera för att öppna den. Öppna istället notepad genom att högerklicka på genvägen för programmet i startmenyn och välja 'Run as administrator' (eller motsvarande på svenska). Öppna sedan filen innifrån notepad. Du kommer då kunna spara den.

                  Du kan ställa in så utvalda program och genvägar alltid ska öppnas som administrator.
                  Malmö Akvarieförening
                  no hope, no harm, just another false alarm

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                    Även om du är inloggad som administratör kan du inte redigera dessa filer om du inte utryckligen startat redigeringsprogrammet (tex notepad) som administratör.
                    Så 'run as administrator' har ingenting att göra med om den som startat programmet är administratör, utan det är ifall PROGRAMMET startas som administratör? Dvs ett program 'startat som administratör' har inte samma rättigheter som ett program 'startat av administratör'?

                    Intressant. Jag utgick ifrån att alla program jag startar när jag är inloggad som administratör automatiskt ärvde mina rättigheter, och att 'starta som administratör' var nåt man kunde behöva när man inte var inloggad som administratör, lite som 'SU root' i linux.

                    I alla fall, problemet löstes genom att slå av UAC, och jag ser ingen som helst anledning att slå på UAC igen, men det var en bra sak att få reda på ifall jag nånsin hamnar framför nån annan persons Win7 dator.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Så 'run as administrator' har ingenting att göra med om den som startat programmet är administratör, utan det är ifall PROGRAMMET startas som administratör? Dvs ett program 'startat som administratör' har inte samma rättigheter som ett program 'startat av administratör'?
                      Precis så! Det kan vara irriterande ibland, minst sagt.
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

                        #12
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Precis så! Det kan vara irriterande ibland, minst sagt.
                        Ett annat sätt är att aldrig installera något "icke-windowsprogram" i Program Files. Skapa en annan mapp, i mitt fall C:\apps\ och installera där. Då slipper man de flesta problem med behörigheter.
                        Tobbe

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Annat het tips, lite OT dock är att gå från Windows till Mac OS X

                          Kommentar

                          Arbetssätt...