Hur mycket ström ger mitt nätaggregat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #16
    Ursprungligen postat av stefan s
    Har kollat hemsidan till den butiken jag köpte kortet, tror ni att det aggregatet för 580kr skulle räcka?
    Det är som Sultanen säger ovanligt att du lyckas köra din maskin på gränsen till vad aggregatet klarar utan att märka något. Jag tycker definitivt du ska testa innan du lägger ut mer pengar.

    Om du skulle uppleva instabilitet med det nya grafikkortet skulle jag nog satsa på att få lite mer marginal än de 130 extra watten det aggregatet ger.

    Kommentar

    • stefan s
      • April 2008
      • 104

      #17
      Ursprungligen postat av hawkse
      Om du skulle uppleva instabilitet med det nya grafikkortet skulle jag nog satsa på att få lite mer marginal än de 130 extra watten det aggregatet ger.
      Skall prova när jag kommer hem idag, men om jag ska köpa nytt hur mycket watt skall jag ha?
      70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
      Min zoon

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #18
        Ursprungligen postat av stefan s
        Skall prova när jag kommer hem idag, men om jag ska köpa nytt hur mycket watt skall jag ha?
        Så många som möjligt

        Svaret blir att det beror på hur mycket dina komponenter totalt behöver. Sedan skulle jag lägga på minst 50% för att kompensera att verkningsgraden inte är 100% samt för att ha marginal så aggregatet inte kör på gränsen.

        Det är mycket möjligt att det aggregat du redan har i burken är tillräckligt för att hantera alla dina komponenter samt ditt nya grafikkort med marginal.

        En snabb Google ger vid handen att ett kort av den typen drar mellan 160-220W så om resten av prylarna i datorn inte drar mer än 130-140W så klarar du dig bra. Detta kan du räkna ut med hjälp av länken som Joker73 skickade eller mäta med en strömförbrukningsmätare (finns på t ex Clas Ohlson).

        Kommentar

        • joker73
          • August 2008
          • 27

          #19
          Når du tester med ditt psu så pass på at du belaster de 3 12Vrailen mest mulig likt. Høyst trolig har du en adapter kabel med 2 4pins pluger og 1 6 pins plug (som passer på skjærm kortet) ta da og bruk 2 forskjelige kabler som komer fra psu til adapterkabelen, du skal også helst ikke koble noe extra på de kablene.
          55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

          Kommentar

          • stefan s
            • April 2008
            • 104

            #20
            Ursprungligen postat av joker73
            Høyst trolig har du en adapter kabel med 2 4pins pluger og 1 6 pins plug (som passer på skjærm kortet).
            Nja inte riktigt, fick med en adapter med 6 pin till kortet och 2 vita 3 pins i den andra enden. Från psu har jag bara vita 4 pins, men jag har en 6 pins direkt från psu som jag tänkte koppla in.
            Nu blir jag mer förvirrad igen, ringde affären och fick prata med en på supporten. Enligt honom skall det inte vara några problem. Jag har 460 W och det räcker gott och väl. Jag frågade också vad värsta scenariot var och då svarade han att det är att skärmen blir svart.
            Man kan ju tycka att han kanske ville sälja ett dyrt psu till mig men tydligen inte, så stämmer detta så har jag ju inget problem med kortet.
            70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
            Min zoon

            Kommentar

            • joker73
              • August 2008
              • 27

              #21
              Ursprungligen postat av stefan s
              Nja inte riktigt, fick med en adapter med 6 pin till kortet och 2 vita 3 pins i den andra enden. Från psu har jag bara vita 4 pins, men jag har en 6 pins direkt från psu som jag tänkte koppla in.
              Nu blir jag mer förvirrad igen, ringde affären och fick prata med en på supporten. Enligt honom skall det inte vara några problem. Jag har 460 W och det räcker gott och väl. Jag frågade också vad värsta scenariot var och då svarade han att det är att skärmen blir svart.
              Man kan ju tycka att han kanske ville sälja ett dyrt psu till mig men tydligen inte, så stämmer detta så har jag ju inget problem med kortet.
              Er det en 6 pins på psu er det såklart bare og bruke den..
              55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

              Kommentar

              • stefan s
                • April 2008
                • 104

                #22
                Hej
                Vill bara berätta att installationen gick bra, men har inte hunnit testa med något spel ännu.
                Ett problem som dök upp (varför skulle det inte bli problem, suck) var att ljudet försvann.
                Funderar på att installera om xp då brukar ljudet installeras (har inga andra drivrutiner). Men det kanske blir ett projekt för nyårsdagen för något annat orkar man väl inte den dagen.
                Tack för all hjälp jag fick och gott nytt år.
                70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
                Min zoon

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #23
                  Ursprungligen postat av stefan s
                  Hej
                  Vill bara berätta att installationen gick bra, men har inte hunnit testa med något spel ännu. Ett problem som dök upp (varför skulle det inte bli problem, suck) var att ljudet försvann. Funderar på att installera om xp då brukar ljudet installeras (har inga andra drivrutiner).
                  Radera ljudkortet i enhetshanteraren och starta sedan om datorn. Har du tur så räcker det.

                  Kul att det gick bra med grafikkortet.

                  Kommentar

                  • dhuron

                    • March 2007
                    • 119

                    #24
                    vad har du för prylar i burken (CPU, typ av hdd'er, moderkort osv). Effekten på alla nätaggregat är peka effekt och skall max belastas med 70% kontinuerligt. Belastar man ett nätaggregat för hårt får du rippel på spänningarna och i värsta fall får du emc problem i datorn. Vissa mären på PSU har lite väl mycket rippel på sig ändå och då kan man slå på spread spectrum i biosen för att minska emc störningar.

                    /Tobbe

                    Kommentar

                    Arbetssätt...