formatera usb med autorunsektor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    formatera usb med autorunsektor

    Formatera usb med autorunsektor - går det?
    Fick idag en 2GB usb med som reklamutskick.
    Tyvärr har det en partion med autorunprogram som startar när man sticker in den. Den delen kan jag inte formatera med datorhantering (XP) därför att den räknas som start eller system-partition. Kan man komma runt det problemet på något sätt tro?
    Killies is a lifetime passion
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Kanske inte i XP just, du kan ju testa på en Mac eller hos någon Linuxvän. Annars finns det program som tar bort dom där specifikt för märke, t.ex. Sandisk U3-remover. Men det förutsätter ju dock att du vet vilken tillverkare det är av usbminnet.

    Vektygspartitioner är ett nedrans ofog.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Carassius
      • January 2006
      • 81

      #3
      Jag fick ett sådant minne att ha på jobbet och kämpade ett tag för att bli av med autorun-programvaran (U3 smart hette det nog). Det visade sig slutligen vara väldigt enkelt. I menyn för autorun-programmet fanns det ett alternativ att bara plocka bort programvaran. Kommer inte ihåg hur menyvalen såg ut men leta runt lite så kanske du hittar nåt.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Hittar tyvärr ingenting liknande - autorunprogrammet är tydligen en form av Adobe Flash Player 9.0 r45 om någon vet mer om det...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Carassius
          • January 2006
          • 81

          #5
          Har du nån tillverkare på USB-stickan? Står det inte U3 eller U3smart eller nåt liknande på USB-minnet eller i programmet som poppar upp när du sätter i det i datorn?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Den Hårda Vägen:
            Ladda ner Trinity Rescue Disk: http://trinityhome.org/Home/index.ph...=1&front_id=12
            Bränn en autobootande Trinity Rescue CD.
            Boota upp Linux genom att starta om datorn med CD'n i CD-spelaren.
            Formattera USB'n (knepigare än det låter om du inte använt Linux förr, men det finns instruktioner).
            Ta ur CD'n, starta om datorn och boota in i Windows.
            Formattera USB'n igen.
            Klart.

            Spara Trinity-skivan, den är väldigt bra att ha om du nånsin skulle få ett virus som är svårt att plocka bort med Windows-virusjägare.

            Alternativt om du har tillgång till en Mac så plugga i sticken där och släpa allt du kan se på USB'n till papperskorgen.

            Shareware/trial program som tillåter ompartitionering av diskar kan också funka, som EaseUS Partition Manager, särskilt om de kan köras i DOS-läge.
            Senast redigerad av Azur; 17 September 2009, 20:45.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • peisai
              • December 2007
              • 51

              #7
              Testa denna:

              This freeware HDD Low Level Format utility can erase, Low-Level Format and re-certify a SATA, IDE, SAS, SCSI, SSD hard disk drive. Will also work with any USB and FIREWIRE external drive enclosures as well as SD, MMC, MemoryStick and CompactFlash media.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Hej - tillverkare? Mjukvaran kommer tydligen från Adobe systems. Någonstans när man klickar dyker Hitachi upp. "Den hårda vägen" är jag för feg för. Hard Disk Low Level Format Tool lyckades inte formatera autorunsektionen (formaterror hela vägen). Men i och för sej kanske man kan leva med att att två klick innan man kan använda USB-minnet.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  men.....om du ger mig din adress, så kan jag skicka dig ett 4GB reklamusb, som är fritt från reklam och annat strul.

                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    tackar - mess skickat
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    Arbetssätt...