Dåligt batteri?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Dåligt batteri?

    Datorn har på senare tid blivit konstig. Kommer inte ihåg datum och tid. Vissa internet sidor kommer den inte ihåg heller och vissa mer krävande sajter som t.ex msn fungerar inte alls.
    Den har även blivit lite trögare än tidigare.

    Kan det vara batteriet som spökar?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    är det en stationär data? När den inte kommer ihåg typ tid och datum så finns där typ som ett litet klockbatteri som du ser när du öppnar ena sidan av chassiet och det får du byta ut då. man kan köpa ett såndant hos claes ohlson, ta med batteriet så att du får rätt, glöm inte det! ^^
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      En som är helt lost ang. datorer. Hur öppnar man?

      Och ja, det är en stationär dator

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Lucka på sidan, brukar finnas 2 skruvar eller en spak som man trycker upp/ner, har du inte automatisk borttagning/rensing av internetsidor då?

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Ursprungligen postat av Narii
          Lucka på sidan, brukar finnas 2 skruvar eller en spak som man trycker upp/ner, har du inte automatisk borttagning/rensing av internetsidor då?

          Okej får mkolla det imorrn när jag är pigg. Tror jag har automatisk borttagning. Inte helt säker dock.

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #6
            Om man inte vet hur man ska göra så tycker jag nog man ska låta bli, risken är att man gör saker och ting värre. Se istället till att hitta någon som är van vid att öppna datorer att göra det.

            Att den inte kommer ihåg datum och tid kan peka på att batteriet är svagt men att den blivit trögare och det inte funkar att gå in på msn har inget med batteriet att göra. Kan ju också påpeka att under alla år jag haft dator så har jag aldrig någonsin behövt byta batteri på något moderkort och då har jag använt visa moderkort i flera år.

            Kör något program som Ad-Aware eller Spybot search and destroy och se om det inte kan hjälpa lite grann.

            Kommentar

            • _vinkelslip_
              • June 2009
              • 242

              #7
              Batteriet som sitter monterad på moderkortet har absolut inget med klockan i windows att göra.

              batteriet sörjer för att Bios (hardwaresoftware) ska behålla sina inställningar även med datorn avstängd/sladden utdragen.

              Man brukar rycka batteriet ett par sekunder om man har glömt bort ev. lösenord som krävs för uppstart om man har det konfigurerat. Eller om man har gjort en inställning i bios, så datorn inte startar.

              Det som händer om du rycker batteriet är att du återställer bios konfigurering till det fabriksinställda. MaO du kommer gå miste om ev. inställningar som datorleverantör eller ev. tidigare ägare har gjort.

              har man dessutom en riktigt gammal dator, KAN, inställningar för HD-arna försvinna vilket innebär att du måste gå in manuellt och söka upp diskarna. Men nu pratar vi ju om kanske minst 10:års gamla burkar.

              vad jag däremot tror om ditt problem: Virus. Garanterat ngt som smugit sig in genom MSN. tanka ner gratis virus program (sök på google). Sedan om den hittar virus och felet blir åtgärdat.
              Se över brandväggsinställningarna om du kör med vista och se till att du alltid har de senaste virusdefinitionerna installerade för ditt virusprogram.

              Så, slutord. RÖR EJ BATTERIET.

              Kommentar

              • _vinkelslip_
                • June 2009
                • 242

                #8
                Ibland kan virus vara grymma att få bort. Då rekommenderar jag formatering och nyinstallation. Om det kommer dit, kan jag nog guida dig igenom proceduren.

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Om batteriet är så dåligt att datorn tappar systemtiden startar inte vindows utan du hamnar att mata in systemtiden manuellt eller godkänna att datorn startar med default systemtid. Om du valt det senare alternativet kan det bli problem med vissa internetsidor då de jämför systemtiden. Sådana sidor är ex. banktjänster. Om datorn blivit trögare i övrigt tyder det på något annat problem. I och för sig kan även där batteriet vara syndabock. Åtminstone äldre moderkort kunde tappa delar av RAM-minnet när batteriet blev dåligt.
                  Senast redigerad av JLi; 27 July 2009, 09:02.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #10
                    Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                    Batteriet som sitter monterad på moderkortet har absolut inget med klockan i windows att göra.

                    batteriet sörjer för att Bios (hardwaresoftware) ska behålla sina inställningar även med datorn avstängd/sladden utdragen.
                    Ja, så är det nog. Som sagt, har aldrig behövt röra det så jag har inte full koll på vad det gör.

                    Kommentar

                    • _vinkelslip_
                      • June 2009
                      • 242

                      #11
                      Ursprungligen postat av JLi
                      Om batteriet är så dåligt att datorn tappar systemtiden startar inte vindows utan du hamnar att mata in systemtiden manuellt eller godkänna att datorn startar med default systemtid. Om du valt det senare alternativet kan det bli problem med vissa internetsidor då de jämför systemtiden. Sådana sidor är ex. banktjänster. Om datorn blivit trögare i övrigt tyder det på något annat problem. I och för sig kan även där batteriet vara syndabock. Åtminstone äldre moderkort kunde tappa delar av RAM-minnet när batteriet blev dåligt.
                      Håller inte riktigt med.
                      Datorn kanske startar såklart med default systemtid. Kanske 1970 år kl.1200..ngt sådant.
                      Men däremot tror jag INTE att datorns klocka har ngt med att internetsidor utgår irån din klocka.
                      Förr när vista kom, var nämligtvis ett av cracken att ändra datorns systemtid till 2099. För att "lura" aktiveringen.. Jag....hm....testade detta då, och märkte EJ av ngt av problem med internet.
                      De flesta sidor, typ bank, har en egen liten klocka att matcha med.

                      Bios systemtid, syns inte och märks inte på samma sätt i op.systemet. Skulle det ändå göra det kan man ju enkelt ändra till det rätta. Men att batteriet skulle ha med saken att göra köper jag inte.

                      Men, testa att köra utan batteriet. Så får ni se.

                      Kommentar

                      • JLi
                        • December 2004
                        • 773

                        #12
                        Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                        Håller inte riktigt med.
                        Datorn kanske startar såklart med default systemtid. Kanske 1970 år kl.1200..ngt sådant.
                        Men däremot tror jag INTE att datorns klocka har ngt med att internetsidor utgår irån din klocka.
                        Förr när vista kom, var nämligtvis ett av cracken att ändra datorns systemtid till 2099. För att "lura" aktiveringen.. Jag....hm....testade detta då, och märkte EJ av ngt av problem med internet.
                        De flesta sidor, typ bank, har en egen liten klocka att matcha med.

                        Bios systemtid, syns inte och märks inte på samma sätt i op.systemet. Skulle det ändå göra det kan man ju enkelt ändra till det rätta. Men att batteriet skulle ha med saken att göra köper jag inte.

                        Men, testa att köra utan batteriet. Så får ni se.
                        Har en ~2 år gammal Packard Bell lap top med Windows vista och den betedde sig just som jag beskrev. Jag nämnde inte tidigare men då man skulle välja mellan manuell eller default tidsinstälning gav datorn som orsak att batterinivå var låg. Windows tar tiden från systemtiden och således matchar inte tiden med vissa internettjänster. Jag kan tillägga att problemet löstes med att byta ut det lilla knappbatteriet.

                        Jag påstår inte att det nödvändigtvis är samma problem som drabbat trådskaparens dator men det är mitt råd på basen av egna erfarenheter.

                        Det att datorn blivit allmänt trög kan dessvärre bero på en massa olika orsaker som jag inte nödvändigtvis kan hjälpa till med.
                        h. Johan

                        Kommentar

                        • _vinkelslip_
                          • June 2009
                          • 242

                          #13
                          Då nu du har haft ett verkligt problem med verklig lösning, kanske det ändå ligger lite i det. Dock tror jag det rent allmänt är från tillverkare - tillverkare.

                          Jag tror att steg ett för trådskaparen är virusprogram. Chansen att klockan ska vara kass, ligger nog långt borta.

                          Kommentar

                          • JLi
                            • December 2004
                            • 773

                            #14
                            Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                            Då nu du har haft ett verkligt problem med verklig lösning, kanske det ändå ligger lite i det. Dock tror jag det rent allmänt är från tillverkare - tillverkare.

                            Jag tror att steg ett för trådskaparen är virusprogram. Chansen att klockan ska vara kass, ligger nog långt borta.
                            Jag håller med dig. symtomen är litet ungefärliga i första inlägget så med litet tillägsinfo vore det lättare att fastställa en säkrare diagnos. En virussökning är alltid en bra första åtgärd.
                            h. Johan

                            Kommentar

                            • gickan_87
                              • November 2003
                              • 1873

                              #15
                              Har bara snabbt läst igenom alla svar nu då jag har bråttom.

                              Datorn är 7 år gammal och jag använder Telia säker surf som virusskydd. Tiden står alltid på 2002 kl. 00:00 när jag startar datorn.

                              Precis när man knäpper på datorn så kommer det ju upp en svart ruta med en massa text längst ner står det at man ska trycka på delete för att avsluta eller F1 för att fortsätta, där måste jag trycka F1 för att ens komma in i Windows.

                              Virus kan det kanske vara, brukar tyvärr vara fast för dem

                              Kommentar

                              Arbetssätt...