Hummertortyr?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Hummertortyr?

    En dansk matskribent står åtalad på Färöarna för brott mot djurskyddslagen genom att ha spisat levande hummer på traditionellt vis:"Kunsten er nemlig at bide halen(=stjärten) af, mens hummeren er levende".
    Spiste hummer efter færøsk tradition og er nu tiltalt efter den færøske dyreværnslov.

    Smaklig måltid?
    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ah, det gamla fina "det är urgammal kultur" försvaret för fånigt beteende. Funkar lika bra för att äta levande hummer som för att bita kulorna av får som kosher/halal slakt som att stena sin olydiga dotter, dvs egentligen inte alls.

    Jag har dessutom testat att äta råa räkor, och kan bara undra vad han ätit för sushi när han tycker rå hummer smakar bättre.

    Fånigt. Men hela poängen var väl att synas i pressen, och det lyckas han säkert med.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      I GP stod det att det var en kräfta han åt levande - men strunt samma, lika dumt för det
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Blä och fy farao.

        Men jag kan väl inte påstå att det som Gordon Ramsey gjorde på femman igår var så mycket bättre, när han håvade upp glasålar som han sedan skakade runt i mjöl och stekte medan de fortfarande levde. Men så går det väl till när man ska äta delikatess.

        Tur att man inte har något större behov att vara på modet.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av maria_
          Men jag kan väl inte påstå att det som Gordon Ramsey gjorde på femman igår var så mycket bättre, när han håvade upp glasålar som han sedan skakade runt i mjöl och stekte
          Det är mycket värre: ål är utrotningshotad, och att äta dem medan de fortfarande är yngel är direkt idiotiskt, både samhällsekonomiskt och ekologiskt.

          Det är rätt ironiskt - här i sverige har vi fångststopp på vuxen ål, medan bl.a. England & Frankrike fångar bokstavligen miljarder glasålar och picklar/skickar till japan.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            tja olika kulturer och olika sätt att se på saker och ting.

            var i förra veckan i kina. på onsdagen hamnade vi på en japansk
            restaurant, ni vet den där sorten där man sitter framför ett stort
            stekbord, så att de lagar maten framför en. Teppenyaki heter stilen.

            nåväl, vi sitter där ett gäng och äter den ena godsaken efter den andre.

            Så, på bordet bredvid ser vi helt plötsligt att de tar fram 4-5 st rejäla
            guldfiskskålar, i dessa "simmar" ett antal havskräftor modell större.

            Kocken tar upp en levande kräfta, lägger den på stekbordet, och steker
            den levande, den sprattlade villt i kanske 20-25 sekunder, innan kocken
            hällde nån sorts sprit på den och tände på.


            Tog bort lite av min goda aptit.


            Fast jag har sett klart värre saker i Asien än så......


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              Jag tycker faktiskt att det är helt vrickat.
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • alg_oa1
                • May 2007
                • 473

                #8
                Ursprungligen postat av maria_
                Blä och fy farao.

                Men jag kan väl inte påstå att det som Gordon Ramsey gjorde på femman igår var så mycket bättre, när han håvade upp glasålar som han sedan skakade runt i mjöl och stekte medan de fortfarande levde. Men så går det väl till när man ska äta delikatess.
                Va!? Det var ngt av det sjukaste jag har hört!
                "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                Kommentar

                • Cola
                  • June 2009
                  • 56

                  #9
                  Ursprungligen postat av maria_
                  Jag tycker faktiskt att det är helt vrickat.
                  tycker jag med...

                  [] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Hur skall äkta insjökräftor tillagas? Bara så ni tänker innan ni klagar på en massa andra kulturer för mycket.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    Arbetssätt...