Etiska regler för akvaristiken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    Etiska regler för akvaristiken

    Man kanske först skall varna känsliga tittare från o öppna denna länk.
    http://www.morningstarr.co.uk/forum/...ts-rabbit.html

    http://www.youtube.com/watch?v=Cjm_f...eature=related

    Man kan ju fråga sig varför man länkar in detta, men man måste ju vara medveten om att väljer man att blunda eller inte titta så innebär detta inte att det inte finns. Det finns massor med youtube filmer på liknande tema. Man ser även hur grym naturen kan vara på t.ex animal planet. T.ex bilden på hägern togs i det fria i Holland för ca 2 år sedan och massor med ankungar blir gäddmat i dessa tider. Så jag tycker istället att sådan här borde debatteras i större utsträckning. T.ex skall man få ha större rovfisk i akvarium i så fall var går gränsen för större? Vad får man mata med?
    Är det fel o mata med ankungar men Ok med t.ex levande guldfisk. Isåfall var går gränsen för levande foder och levande foder? Choppa upp en daggmask t. ex är det OK?
    Skall man ha en gräns för vad som får länkas till o var i såfall går den?
    Kanske behövs etiska regler inom akvaristiken vid sidan om djurskyddslagarna. Kanske något för SARF o föreningarna att jobba på eller kanske t.om här på zoopet.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Det är ju nåt att tänka på helt klart!
    Detta är ju inte mycket värre än att kniva upp en daggmask i bitar egentligen.
    Samma anka kanske istället hade hamnat på köksbordet..
    Fast då kanske under lite andra former.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Givetvis tycker inte jag heller det är vacker. Men samtidigt är jag rätt övertygad om filmer som dessa inte är till gagn för hobbyn, ändå finns de i en massa varianter. Man ser ju djurrättsaktvisternas ställningstagande i akvarisk frågan. Man ser ju också ofta kritik över att vår lagstiftning är skriven av folk somi nte kan/förstår hobbyn. Så frågan är förekomma eller förekommas. Skulle det inte vara ett värde för hobbyn att skapa typ ett ett etiskt policydokument.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Jag tittade inte på hela filmen, men jag tittade länge och när jag stängde ner levde ankungen fortfarande. Tycker inte att det är okej.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är en stor moralisk skillnad mellan "vild häger dödar kaninunge ute i naturen" och "akvarist släpper ner en ankunge till en tam arowana för att njuta av att ankungen blir dödad".
          I det ena fallet är det ett djur utan förmåga till medkänsla och moral som gör något för att överleva, i det andra fallet en människa med förmåga till medkänsla och moral som gör något för att det är underhållande. Skillnaden är uppenbar och glasklar.

          Syftet spelar roll. Om arowanan faktiskt inte åt något annat än levande ankungar och annars hade dött, då hade det kunnat vara motiverat att mata med levande ankungar. Jag har haft fisk som vägrat äta annat än levande foder, och då har de fått levande foder, det var nödvändigt.

          Djurhetsning, vilket är vad arowana-äter-ankunge videon är, är inte nödvändigt.

          Det finns hur många såna där motbjudande "MIN FISK ÄR GRYMMAST!!1! MEST BLOD 1:27 IN I VIDEON!!!" videos från waterwolves och liknande sites som helst, och ett fåtal av dem kan motiveras med att de visar intressanta beteenden, men de allra flesta visar bara producentens barnsliga grymhet.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • chigak
            • May 2009
            • 78

            #6
            Jag tycker inte det är så hemskt egentligen. Om man ser till näringskedjan så är det ju bara naturligt för ett rovdjur att fånga byten.
            Det är ju inte konstigare än t.ex när våra huskatter tar byten. Och det gör de ofta eftersom de är rovdjur. Ska man börja lagstadga alla rovdjurs rätt att göra det som är naturligt för dem?
            Hur många som håller ormar i fångenskap ger inte sina ormar levande föda?
            Jag kan inte se något konstigt i att ett rovdjur gör det som är naturligt för dem. Sen tycker jag det verkar som att många reagerar mer om det handlar om en söt ankunge än en mus t.ex.

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Skulle tro att de flest akvarister tycker lika, och dessa länkar dyker ju upp då o då på flera forum. Enskilda personer uttrycker också med rätt sin avsky. Men vore det inte bra om hobbyn/ föreningar visade sitt ställnignstagande. Eller är det svårt o få dem o enas i en gemensam ståndpunkt.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av chigak
                Om man ser till näringskedjan så är det ju bara naturligt för ett rovdjur att fånga byten.
                För att överleva, ja. Här handlar det alltså om att låta dem döda andra djur som underhållning.
                Det är ju inte konstigare än t.ex när våra huskatter tar byten.
                Om du stängde in katten i en arena och släppte in bytet åt den och tittar på/filmar när den dödar bytet.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Det är en stor moralisk skillnad mellan "vild häger dödar kaninunge ute i naturen" och "akvarist släpper ner en ankunge till en tam arowana för att njuta av att ankungen blir dödad".
                  I det ena fallet är det ett djur utan förmåga till medkänsla och moral som gör något för att överleva, i det andra fallet en människa med förmåga till medkänsla och moral som gör något för att det är underhållande. Skillnaden är uppenbar och glasklar.
                  Helt rätt.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Nja, tkr att de är ok om fisken bara ska matas.
                    Men om man slänger i ett djur för att njuta så tkr ja de är fel.
                    Sen så är anka överdrivet... nyfödda möss är kanske lite mer lämpliga..

                    Själv så matar ja me platy ibland, större än de blir väldigt dyrt och onödigt.
                    Senast redigerad av Gäst; 03 June 2009, 15:15.

                    Kommentar

                    • osis
                      • February 2008
                      • 851

                      #11
                      Tycker att alla byten ska få en "rättvis" chans, för i T.ex. ett akvarie får det inte den chansen att komma ifrån rovdjuret.

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        #12
                        Ursprungligen postat av osis
                        Tycker att alla byten ska få en "rättvis" chans, för i T.ex. ett akvarie får det inte den chansen att komma ifrån rovdjuret.
                        Det får inte nykläckt artemia heller

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • osis
                          • February 2008
                          • 851

                          #13
                          Nä, men ändå

                          Kommentar

                          • THE_DUDE
                            • February 2004
                            • 764

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Det finns hur många såna där motbjudande "MIN FISK ÄR GRYMMAST!!1! MEST BLOD 1:27 IN I VIDEON!!!" videos från waterwolves
                            va! hänger du på ww azul?
                            men sådana filmer brukar rätt ofta få samma reaktioner som här när dom postas där.

                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Enskilda personer uttrycker också med rätt sin avsky. Men vore det inte bra om hobbyn/ föreningar visade sitt ställnignstagande. Eller är det svårt o få dem o enas i en gemensam ståndpunkt.
                            det är också just därför det kommer nya filmer hela tiden, på grund av reaktionerna från folk som börjar skrika osv...

                            jag tror att inga reaktioner alls vore det som skulle funka i längden. när man läser kommentarerna så fattar man ju varför sådana filmer läggs upp, provokation & inget annat.
                            http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                            ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av THE_DUDE
                              va! hänger du på ww azul?
                              Nä, har bara snubblat över deras videos ett antal gånger.
                              men sådana filmer brukar rätt ofta få samma reaktioner som här när dom postas där.
                              Inte vad jag sett. Jag såg t.ex. en hel tråd som var tillägnad vem som hade grisigaste piraya-matar videon/bilden.
                              provokation & inget annat.
                              Inte mer än folk som andordnar hundslagsmål gör det för att provocera.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...