Idag den 23 april - början till slutet på akvariehobbyn i USA och kanske i Europa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Idag den 23 april - början till slutet på akvariehobbyn i USA och kanske i Europa

    Ja det är inte någon överdrift - för just idag är det en hearing i den amerikanska kongressen om ett nytt lagförlag (HR669).

    Just nu gäller detta i USA enligt PIJAC (amerikansk branschorganisation)

    On April 23rd 2009 The Natural Resources Committee of the U.S. Congress will hold a hearing on H.R. 669, a resolution that will in effect ban importation, interstate transport and the private ownership of most birds, mammals, reptiles, and fish as pets. Should HR669 be adopted as written only the following nonnative animals would be allowed:"

    Den enda fiskart som finns med på den listan är Carassius auratus auratus (hela listan följer nedan)
    Allt detta sker främst pga Alien-problemet - samma diskussion finns för övrigt även inom EU - så det är kankse inte bara i USA som vi nu ser början på slutet av akvariehobbyn

    På Aquarama i Singapore kommer det att bli ett heldagsseminarium om just detta - och min tankle är att rapportera direkt från denna här på Zoopet

    any cat (Felis catus)
    cattle or oxen (Bos taurus)
    chicken (Gallus gallus domesticus)
    dog (Canis lupus familiaris)
    donkey or ass (Equus asinus)
    domesticated members of the family Anatidae (geese)
    duck (domesticated Anas spp.)
    goat (Capra aegagrus hircus)
    goldfish (Carassius auratus auratus)
    horse (Equus caballus)
    llama (Lama glama)
    mule or hinny (Equus caballus x E. asinus)
    pig or hog (Sus scrofa domestica)
    domesticated varieties of rabbit (Oryctolagus cuniculus)
    sheep (Ovis aries)
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 April 2009, 09:32.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Amerikanerna verkar inte tro att det här förslaget kommer att gå igenom, men det är ju det här det är på väg mot, det är bara en tidsfråga innan vi kommer dit.

    För att göra det hela ännu dummare är guldfisk en av de värsta "invasive species" som finns. Liksom för övrigt kanin, katt, hund och get.
    Senast redigerad av Azur; 23 April 2009, 09:50.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      För att göra det hela ännu dummare är guldfisk en av de värsta "invasive species" som finns. Liksom för övrigt kanin, katt, hund och get.
      Logik är väl aldrig myndigheternas starka sida, om man säger så
      Det är ju bara att se på den svenska "djurskydds"-lagstiftningen.

      I detta fall så handlar det väl mest om att myndigheterna anser att de måste göra något och att då är det ju enklare att slå till mot djur som inte väcker starka känslor (som "keldjur") för då skulle protesterna bli för stora.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Har du någon källa eller länk där man kan läsa mer om detta?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Har du någon källa eller länk där man kan läsa mer om detta?
          Bl.a. här http://www.pijac.org/governmentaffairs/hr669forum.asp
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Dem vill väl bara det bästa ifrån våra vattendjur skulle jag tro,det är av alla dessa lagar som råder/kommer att råda fisk hör hemma i sin hemmiljö tycker dem rätt eller fel?
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Dem vill väl bara det bästa ifrån våra vattendjur skulle jag tro,det är av alla dessa lagar som råder/kommer att råda fisk hör hemma i sin hemmiljö tycker dem rätt eller fel?
              Förstår inte vad du menar?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Förstår inte vad du menar?
                Vad jag menar dem vill väl bara det bästa för våra Akvariefiskar och då frågar jag tycker vi det är (rätt eller fel?)själv tycker jag det inte är rätt
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • DjTommy
                  • October 2008
                  • 321

                  #9
                  "Allt detta sker främst pga Alien-problemet" Detta har gått föbi mig helt, vad är detta? Någon länk?
                  54 liter BB
                  96 liter Dagis
                  375 liter Malawi

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    I detta fall så handlar det väl mest om att myndigheterna anser att de måste göra något och att då är det ju enklare att slå till mot djur som inte väcker starka känslor (som "keldjur") för då skulle protesterna bli för stora.
                    Ja, de har väl tröttnat på att slå kraftfulla slag i luften mot herptilägare, så nu är det väl akvaristernas tur.

                    Just vad gäller USA kan man också notera att de flesta, eller i alla fall de mest uppmärksammade, akvariefisk-rymlingarna inte kommer ur folks akvarier, utan ifrån odlingsanläggningar som gått i konkurs/råkat ut för orkaner (t.ex. gäller det rödciklid och Pterygoplichthys anisitsi i Florida), eller med flit släppts ut av folk för att få en ny matfisk (Walking Catfish och diverse Snakeheads).

                    @Patrik Steen: Nej, de vill inte det bästa för våra akvariefiskar, avsikten är att hindra akvarister att släppa ut akvariefisk i naturen genom att förbjuda akvarister att över huvud taget ha akvariefisk.

                    @DjTommy: Alien som i "förvildad art som inte hör hemma i landet", inte i betydelsen facehugger... Länk t.ex. den här:
                    Senast redigerad av Azur; 23 April 2009, 17:17.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • DjTommy
                      • October 2008
                      • 321

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      @DjTommy: Alien som i "förvildad art som inte hör hemma i landet", inte i betydelsen facehugger... Länk t.ex. den här:
                      Okej, då är jag med..!! Tack! Ni som är duktiga på sådant här med lagar osv. Hur stor är chansen att ett sådant förslag skulle gå igenom i dagslägets EU? Även bara gällande ett par arter såsom t.ex Ormhuvud.
                      Senast redigerad av DjTommy; 23 April 2009, 17:40.
                      54 liter BB
                      96 liter Dagis
                      375 liter Malawi

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Ja, de har väl tröttnat på att slå kraftfulla slag i luften mot herptilägare, så nu är det väl akvaristernas tur.

                        Just vad gäller USA kan man också notera att de flesta, eller i alla fall de mest uppmärksammade, akvariefisk-rymlingarna inte kommer ur folks akvarier, utan ifrån odlingsanläggningar som gått i konkurs/råkat ut för orkaner (t.ex. gäller det rödciklid och Pterygoplichthys anisitsi i Florida), eller med flit släppts ut av folk för att få en ny matfisk (Walking Catfish och diverse Snakeheads).

                        @Patrik Steen: Nej, de vill inte det bästa för våra akvariefiskar, avsikten är att hindra akvarister att släppa ut akvariefisk i naturen genom att förbjuda akvarister att över huvud taget ha akvariefisk.

                        @DjTommy: Alien som i "förvildad art som inte hör hemma i landet", inte i betydelsen facehugger... Länk t.ex. den här:
                        Gäller detta alla stater eller bara dem som dem kan "överleva"i rent teroetiskt?
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          Gäller detta alla stater eller bara dem som dem kan "överleva"i rent teroetiskt?
                          Lagen säger att alla arter som teoretiskt sett kan överleva nånstans i USA skall förbjudas överallt. Eftersom USA går från arktisk miljö i Alaska till tropisk på Hawaii så kan i stort sett all fisk överleva nånstans, och all fisk därför förbjudas.

                          Det är en dålig lag, och, som sagt, amerikanska akvarister verkar inte tro att den skall gå igenom.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Patrik Steen
                            Vad jag menar dem vill väl bara det bästa för våra Akvariefiskar och då frågar jag tycker vi det är (rätt eller fel?)själv tycker jag det inte är rätt
                            Det klart menar man att det bästa är att förbjuda alla utom guldfiskar så kanske det är så
                            LIte märkligt då att om det är djurskyddet som man tänker på så är det väl i så fall just guldfisken som brukar hållas sämst.
                            Nu handlar det ju om aliens och även här är ju just guldfisken i så fall den kanske största "skurken"
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Vad jag har förstått så är vissa arter redan förbjudna att importera till vissa länder, på grund av att de kan klara sig i naturen, och dessutom ställa till stora skador. Bl.a har jag för mig att jag har hört att det är förbjudet att importera pirayor till Australien.

                              Såg en dokumentär om förrymda ormhuvuden som ställer till oreda i vissa delar av USA.

                              Men problemet med idioter som släpper ut fiskar (och andra djur) där de inte hör hemma rör ju inte bara tamdjur. Exemplet med nilabborren i Victoriasjön är ju välkänt, och många andra exempel finns. Även i Sverige har vi inplanterade djur, som t.ex fasanen.

                              När det gäller andra djur så är ju t.ex katter inte förbjudna i Australien, däremot tror jag att det finns regler mot att låta dem springa ute nattetid.

                              Så länge människor är korkade, och har otroligt korta näsor, och så länge de har möjlighet att flänga jorden runt, så kommer djur och växter att hamna där de inte borde. Ett annat exempel, som inte ens är avsiktligt, är de djur som kommer med båtar av misstag till nya vatten (t.ex krabbor och maneter), eller fallet med ormen som tagit sig ombord på båtar, och nu håller på att utrota alla fåglar på en ö.

                              Och att föra in en art, för att ha nå´t att jaga, är ju dumt nog, men att se´n, utan att lära sig av misstaget (och det har ju inte skett en gång heller), föra in en annan art som ska utrota den första införda arten (behöver det nämnas att det ofta går i baklås, och att det införda rovdjuret börjar sätta i sig inhemska arter?), är nästan skrattretande, på ett sorgligt sätt. Införda paddor håller på att ha ihjäl många australiska ormarter, som dör av paddornas gift när de försöker äta dem.

                              Man har ju lekt med tanken några gånger, i varma länder som har exotiska djur i djurparker, vad händer om det sker en naturkatastrof, djurparken rasar samman, och djuren rymmer? Bl.a finns det exempel med en kungskobra, som jag har för mig hölls i en djurpark i England (om jag minns rätt), men fick avlivas vid utbrottet av andra världskriget, förmodligen på grund av risken att den skulle komma ut vid bombningarna.

                              Personligen så tycker jag att akvaristiken i Sverige inte borde drabbas, eftersom 90% av de akvariefiskar som säljs här aldrig skulle klara sig i svensk natur. Guldfisk är väl ett undantag.
                              Senast redigerad av Shepard; 23 April 2009, 18:12.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...