Akvariefiskar i damm, vad kan hända?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    Akvariefiskar i damm, vad kan hända?

    Har funderat lite på det här med att man inte får släppa ut akvariefiskar i naturen, och det är jag helt med på och håller med om, men hur funkar det med dammfisk egentligen?

    Detta är endast en hypotetisk fråga för att få igång en diskussion om ämnet.

    Skulle jag i princip kunna starta en epidemi bland grod-djur genom att tex släppa ut mina säg guldfiskar, slöjstjärtar, silverhajar, segelfenspleco, ciklider eller vad som helst i våran damm över sommaren för att få lite storlek på dom, eller vilken anledning man nu kan tänkas ha?

    Omvänt så får jag ju naturligtvis skylla mig själv, om jag nu skulle få in någon skit i akvariet när jag plockar in fisken igen framåt hösten..

    Jag vet ju inte vad jag har för ev parasiter eller (osynliga) latenta sjukdomar i mitt kar.. Hur funkar det här i praktiken? Behöver jag ett friskintyg från veterinär för att få göra det här? Hur gör folk som har koi tex?

    Kanske skulle släppa ut ett gäng segelfenspleco eller liknande för att se om dom ynglar av sig i leran?

    Finns ingen avrinning ut i något vattendrag, det vattnet som försvinner sugs upp av marken runtomkring. (naturlig damm, utan dammduk osv..)

    Men däremot så finns det ju både grodor, paddor och ödlor som håller till i dammen på sommaren, sen kanske dom drar vidare till nästa dam/dike/sjö och för med sig ev smitta.. Eller är det en meterhög plåt eller liknande som gäller för att rama in dammen så att dom inte kan ta sig ner i den?

    Vad har ni Zoopetare för tankar kring detta? Finns det några konkreta fakta vad som gäller osv.. Tycker det kan va intressant att diskutera detta ämne..

    Skulle det redan finnas en tråd som handlar om detta ber jag om ursäkt för onödigt trådskapande.

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Allt funkar men det gäller att fånga dem igen när säsongen är över och det är nog inte det lättaste skulle jag tro,klart tempen bör ligga på över medel kanske för vissa arter som är vana vid tropisk klimat och det har vi inte i Sverigen precis på kväll/natt så det försvinner nog en del arter som du nämde.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Nej, risken för att du sprider några sjukdomar till naturen genom att ha akvariedjur i trädgårdsdamm får betraktas som obefintlig.

      Däremot kan du förstås få sjukdomar på dina akvariefiskar, fast troligare är nog att de blir uppätna av kråkor, hägrar, eller måsar, eller dör av köld eller värme eller syrebrist. Det kan också visa sig svårt att fånga in fisken igen till hösten.

      Du bör också veta att salamandrar undviker vatten som det finns fisk i, och grodor försöker också så gott det går att undvika såna vatten. Paddor däremot...
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Med att "släppa ut akvariefiskar i naturen" menas väl inte att sätta ut dem i en isolerad damm på sin egen tomt, däremot om dammen har förbindelse eller avrinning till andra vattendrag är det förbjudet.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Räcker väl med att amfibier leker där för att låta bli fiskar i dammen
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          Arbetssätt...