Djurskyddskonferens i Stockholm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Djurskyddskonferens i Stockholm

    Den 19-20 november arrangerades en djurskyddskonferens av Jordbruksverket i Stockholm.
    Anledningen till konferensen är att djurskyddet från årsskiftet övergår till Länsstyrelsen istället för som tidigare i kommunal regi. Målsättningen med detta är att få en likabedömning/hantering av djurskyddsärenden över hela Svea rike.
    Detta att bedömningen nu skall bli likadan i olika kommunder ser jag som väldigt positivt.

    Detta kom fram under konferensen
    1/ Antalet djurskyddsinspektörer kommer i princip att halveras från årsskiftet.


    2/
    De första två åren kommer tillsynen att vara avgiftsfri. Eller snarare inte
    genomföras då den nya organisationen behöver tid att "sätta sig".
    3/ Statens Lantbruksuniversitet (SLU) har tagit fram en utbildning som betsår av dels en ”grundutbildning” för inspektörerna, men även fortbildning vad gäller ex. zoohandelns djur. Och i tillägg en ”Masters degree” där man valt att lägga in ZOORFs diplomering som ett moment.

    Om detta tycker jag
    1/ Skandal och jag instämmer med Zoorfs åsikt att detta rimmar illa med regeringsuppdraget att stärka djurskyddet.
    2/ Uselt genomförd övergång där man flyttar en kontrollverksamhet innan man sett till att de som skall ta över har erfoderlig kunskap. Skandal att kontrollverksamheten nu kommer att ligga nere i 2 år, men det är ju åtminstone hyggligt av myndigheterna att affärerna inte behöver betala för en kontroll som inte existerar.
    3/ Lovärt att de nu åtminstone verkar ta kunskapsbristen hos kontrollanterna på allvar.

    Jag var själv inte närvarande på detta möte, utan ovanstående info är baserat på Zoorfs info från mötet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Arbetssätt...