Är Akvaristen miljövän eller miljösvin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tedand
    • November 2008
    • 28

    #61
    Hej Kjell. Jag tänkte på det med mangroverötter, Zooplanet.se skriver att de säljer äkta mangroverötter, stämmer det?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #62
      Ursprungligen postat av tedand
      Hej Kjell. Jag tänkte på det med mangroverötter, Zooplanet.se skriver att de säljer äkta mangroverötter, stämmer det?
      Om det stämmer vet jag självklart inte och jag är definitivt inte någon expert på att "artbestämma" olika träslag.
      Dock så vet jag att det är oerhört ovanligt att det säljs äkta mangroverötter i affärerna.
      Anledningen till detta är väl helt enkelt att det finns andra snyggare och mer lättillgängliga träslag. Dessutom finns det ju en massa restriktioner på att plocka mangrove.
      Så varför plocka ett dyrt och inte så himla snyggt träslag, när det finns billigare och snyggare.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Hälsingen
        • June 2009
        • 21

        #63
        En mycket intressant tråd. Jag har inte hört Kjells föredrag, men som jag ser det så är det tre punkter som akvarister kan förbättra sig på avsevärt när det gäller miljöpåverkan.

        1: Energiåtgången. Om vi inte har så varmt och ljust, gör vattenbytena lite mer sällan och funderar över hur mycket filter och pumpar vi har igång kan vi säkert halvera energiåtgången.

        2: Vi plockar in saker från en massa olika världsdelar till våra kar, utan en tanke på hur det transporterats eller tillverkats. Grus från andra världsdelar som kostar flera tior per kilo när svenskt grus från en grusgrop kostar under 1kr/kg är rätt så typiskt. Vi fyller sedan på med fiskar från när och fjärran, växter från andra delar, snäckskal från ytterligare ett ställe, och så rötter, särskilda stenar etc. Självklart måste vi köpa frystorkade specialräkor från ena sidan av jordklotet, och komplettera med frysta mygglarver från en annan del. Kan vi dessutom få artemia från en tredje världsdel är vår lycka gjord.

        Utrustningen är det likadant med. Filter, ljusramper och lysrör/lampor kommer från när och fjärran. Lysrören skall till och med bytas långt innan de har slocknat, för de ger ett lite sämre ljus när de brunnit 25-30% av sin livslängd. Och faran med Co2 är nog inte Co2-läckaget i sig, utan det faktum att tuber skall tillverkas och fraktas runt.

        3: Vi blandar en väldig massa kemikalier i akvariet, utan att ha någon egentlig koll på vad det är vi blandar i. Sällan eller aldrig står det på våra vattenberedningsmedel, våra dropptester eller våra fiskmediciner vad det egentligen är vi använder. Inte ens på tillverkarnas hemsidor finner man den informationen. Vad är egentligen Nitrivec, Aquatan & Tremazol?

        Och gödningsämnena som vi stoppar ned, vad händer med dem vid vattenbytena?

        En mycket stor bov i dramat är den industriella fiskuppfödningen. Antibiotika passerar i mängder genom dammar och kar, rakt ut i floder och hav. Hormoner för att stimulera till lek går samma väg, och en rad olika andra kemiska substanser. Och vi köper dessa nya varianter helt utan en tanke på vad som ligger bakom denna fantastiska "lyrslöjad -stjärtfena-med-ryggsegelfena-i-guldalmatiner-färg-med-koiteckning-molly".

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #64
          Bara en liten kommentar om detta

          Vi fyller sedan på med fiskar från när och fjärran
          I mitt fördrag så "bevisade" jag nog i alla fall tämligen övertygande att det var väldigt mycket mer miljövänligare att köpa vildfångat än svenskodlat.
          Vad gäller jämförelsen svenskodlat - asienodlat så är det lite svårt att veta vad som är mest miljövänligt eftersom det i oerhört hög utsträckning t.ex. beror på vilken uppvärmningsmetod den svenske odlaren använder.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Hälsingen
            • June 2009
            • 21

            #65
            OK, jag kan tänka mig att VF har mindre miljöpåverkan, eftersom vi använt naturens egna resurser som uppfödning vad gäller värme, vatten och mat.

            Hur ser du på småskalig hemmaodling vs "industriodlat"?

            Hur mycket mer VF tål naturen att vi plockar av den?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #66
              Ursprungligen postat av Hälsingen
              Hur ser du på småskalig hemmaodling vs "industriodlat"?
              Det är en stor fråga - där det finns väldigt många faktorer att väga in för att kunna ta ställning.

              Det som alla brukar dra upp som fördel för hemmaodlaren är transporten av industriodlade fiskar. Dock är det så att miljöpåverkan från transporten av fiskar från Asien är oerhört liten, långt mindre än miljöpåverkan är för energiförbrukningen för uppdragning av fisk av en "hemmaodlare".

              Du nämner andra viktiga saker som utsläppen och den miljöpåverkan den har. I regel (men långtifrån alltid) kan man väl säga att här blir det minus för industriodlat, men detta varierar väldigt mycket mellan olika länders inställning i frågan. I t.ex. Singapore är det rätt tuffa krav och jag har besökt odlare där som recirkulerar vattnet - dvs det renas genom att det får passera en mängd dammar med växter innan vattnet kommer tillbaka som "färskvatten". Så en sådan odlingsanläggning är klart mer miljövänlig än en svensk där allt utbytt vatten (medicinerat som omedicinerat) går direkt ut i avloppet.

              Om man strikt miljömässigt skall säga vad som är bäst - hemma- eller industriodlat så skulle jag svara. I regel industriodlat.

              Dock så finns det ju djurskyddsaspekter också som att långa transporter är negativt för vissa arter, dessutom bidrar hemmaodlare till ökad kunskap om hur fiskar skall hållas och odlas vilket i sin tur leder till att fiskarna kan ges ett bättre liv i akvarium.

              Hur mycket mer VF tål naturen att vi plockar av den?
              Om man ser det rent generellt - så är svaret - oerhört mycket mer.
              Dock (vilket är viktigt) finns det naturligtvis vissa arter som existerar i små populationer och dessa tål naturligtvis ett mycket litet uttag (bör odlas istället).
              Det viktiga är dock att vara medveten om att vildfångst istället räddar många arter från utrotning. Tropiska akvariefiskar har i sig ett mycket litet ekonomiskt värde (duger inte som matfisk) samtidigt som dessa fiskar ofta återfinns i otillgängliga områden. Att fånga dom är därför arbetsintensivt.
              Eftersom människor behöver arbete så ställs därför ofta fångst av akvariefisk mot avverkning av regnskogen. Man har på många ställen kunnat visa att akvariefiskarna i sig har ett ekonomiskt värde och att man därför inte behöver avverka skogen för t.ex. boskapsodling för att ge människor sysselsättning.
              Detta är också anledningen till att många internationella miljömyndigheter (typ CITES och FAO) aktivt stödjer fångst av akvariefisk och dessa är istället ofta rejält kritiska mot odlingen (i andra länder) av dessa fiskar eftersom de menar att detta är ett sätt att utnyttja fattiga länders naturtillgångar utan att det kommer dem till godo, samtidigt som det också leder till att miljön försämras.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #67
                Ursprungligen postat av Hälsingen
                Hur mycket mer VF tål naturen att vi plockar av den?
                Fångsten för akvarier har nånstans mellan låg och ingen märkbar inverkan på fiskpopulationer. Att den har låg volym men högt värde är precis anledningen till att VF är bra för bevarande av arter och miljöer.
                Senast redigerad av Azur; 20 June 2009, 13:19.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Hälsingen
                  • June 2009
                  • 21

                  #68
                  Kjell: Jag suger åt mig av ditt resonemang och din kunskap.

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #69
                    Ni som är intresserade av detta ämne har väl inte missat att Kjell kommer och håller ett föredrag på detta tema hos Malmö Akvarieförening torsdag kväll? Mer info här:

                    Välkomna!
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #70
                      Ursprungligen postat av Hälsingen
                      Kjell: Jag suger åt mig av ditt resonemang och din kunskap.
                      Japp, Kjell e grym!
                      Ska bli jäkligt intressant att lyssna på detta föredraget!!

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #71
                        Ursprungligen postat av NIC
                        Japp, Kjell e grym!
                        Ska bli jäkligt intressant att lyssna på detta föredraget!!
                        Jepp, vi får se om du är miljövän eller miljösvin
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Rooster
                          • March 2006
                          • 1468

                          #72
                          Tänkte på två grejjer. Det verkar ju som att LED-belysning kommer allt mer. Är inte insatt i detta ämne. Har hört att de kräver mindre energi och att det finns LED med samma ljusspektra som "vanliga" lysrör, kommentarer? Är ju dyra nu men om de drar mindre energi kanske det ändå är framtiden?
                          En annan grej är att man kanske kunde ta reda på (eller om nån redan vet nån metod/material) som man kan isolera sina akvarier med för att förhindra värme-eller-köldförlust (beroende på om man har tropisk eller kallvattenfisk? En föruttsättning är ju att materialet i sig inte skall vara allt för energikrävande att framställa och helst snyggt och praktiskt (jag menar man vill ju inte klä in sina akvarier med frigolit (celllpast, det är ju både fult och kanske aningen opraktiskt), kommentarer?
                          Fish for Life!!!

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            #73
                            Ursprungligen postat av kjell fohrman
                            jepp, vi får se om du är miljövän eller miljösvin

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • Rooster
                              • March 2006
                              • 1468

                              #74
                              Ursprungligen postat av Rooster
                              Tänkte på två grejjer. Det verkar ju som att LED-belysning kommer allt mer. Är inte insatt i detta ämne. Har hört att de kräver mindre energi och att det finns LED med samma ljusspektra som "vanliga" lysrör, kommentarer? Är ju dyra nu men om de drar mindre energi kanske det ändå är framtiden?
                              En annan grej är att man kanske kunde ta reda på (eller om nån redan vet nån metod/material) som man kan isolera sina akvarier med för att förhindra värme-eller-köldförlust (beroende på om man har tropisk eller kallvattenfisk? En föruttsättning är ju att materialet i sig inte skall vara allt för energikrävande att framställa och helst snyggt och praktiskt (jag menar man vill ju inte klä in sina akvarier med frigolit (celllpast, det är ju både fult och kanske aningen opraktiskt), kommentarer?
                              Inga tankar eller kommentarer kring detta?
                              Fish for Life!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...